Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

• Ja

Votes: 63 64,9%
  • Nej

Votes: 34 35,1%

• Total voters
    97
  • Poll closed .
Eftersom SAS flygande personal tydligen verkar vara väldigt välbetald jämförd med sina största konkurrenter så är deras situation mkt ovanlig i Skandinavien.
Tänk dig själv om Coop anställda skulle ha 60-100% högre lön och samtidigt atbeta mkt mindre än ICA anställda och butikerna ligger bredvid varandra. ändå ska varorna kosta ungefär lika mkt. Självklart skulle det inte gå. Ungefär den situationen verkar SAS ha hamnat i. Hade SAS varit ett privat företag hade det gått i konkurs för 10 år sedan. Den här förändringen är helt nödvändig. Varför ska skattebetalarna gå in med pengar för att vissa SAS piloter/kabinpersonal ska fortsätta kunna ha skyhöga löner?
Den frågan borde facken ge ett bra svar. Facken har lyckats för bra i SAS. man har genom hot om många förödande strejker de gångna 20 åren kommit dit man är idag. Vid flera tillfällen har man verställt dessa hot. Vid en konkurs förlorar piloterna all sin höga pension och de kommer få ut a-kassa eller motsvarande i DK/NO. Vill de ha fortsatt jobb i Skandinavien blir det väl till att söka jobb som Kontraktpilot på Ryanair/Norwegian..utan några fackligt förhandlade villkår alls. Det betyder ingen pension, ingen lön vid sjukdom, ingen betald semester, ingen betald föräldra ledighet etc.
Danmark och CPH kommer garanterat drabbas allra hårdast av en konkurs. SAS står väl för mer än 40% av trafiken där.

Jag håller med tidigare skribenter om att SAS anställda haft löner som inte stått i relation med marknaden, MEN:

Jag förstår paniken hos de anställda. De förstår givetvis att de haft en lön som varit högre än anställda på Ryanair, men de har troligen också anpassat sina utgifter efter detta faktum (alla buffrar inte). Om man haft 30.000SEK i nettoinkomst och utgifter på 27.000SEK får man problem med 15% sänkning.

Att de anställda sedan har sig själva att skylla för att de ligger så nära "taket", det är en annan sak. Det är nog svårt att tänka logiskt och i ett SAS-perspektiv när man vet att det liv man har levt inte kommer fungera mera.... Man är ofta sig själv närmast.

Någon gång måste dessa anställda i vilket fall komma till insikt om vad en skälig lön är i branschen 2012, det uppvaknandet får de nu.. De må svida, men säg den lycka som varar för evigt....

"Låter det för bra för att vara sant så är det troligtvis det också".
Passar väl bra in på många löner inom SAS. Förr eller senare så spricker det och de blir medvetna om situationen om de inte redan vet om den. Om man väljer att ligga på gränsen utan att ha någon buffert så har man som sagt bara sig själv att skylla i slutändan.

Om man haft 30.000SEK i nettoinkomst och utgifter på 27.000SEK får man problem med 15% sänkning.

... Man är ofta sig själv närmast.

Så där är det. Det finns ju ingenting att opponera mot de sänkta lönerna i sig när man ser på det utifrån, men många verkar förvånade över att personalen protesterar och tänker säga upp sig vid lönesänkning etc. Alla som varit med om båda vet att inkomstsänkning känns värre än att ha den låga lönen från början.
En del kommer sluta, fler kommer stanna, men tyvärr kommer de som stannar att vara negativt inställda. Jag hade inte reagerat annorlunda i deras situation hur mycket fakta jag än varit medveten om. Det kommer lite antydningar ibland om bristande lojalitet gentemot arbetsgivaren...handen på hjärtat, skulle inte er lojalitet mot er arbetsgivare vackla om er lön sänktes med 15 % utan att det berodde på er prestation?
Jag är som tur är min egen så jag slipper tänka på sånt här, men låt den med rent samvete kasta första stenen etc.

Ändå blir omställningen från 30 000 kr till akassa med max tak 18000 kr före skatt enormt mycket större. Dessutom inget jobbskatteavdrag längre. Det blir till att sälja boende, bil och annat av värde för att överleva. I Sverige är det arbetslinjen som gäller. Många SAS anställda kommer få uppleva vad det innebär om SAS gör kk pågrund av att medarbetare inte kan acceptera marknadsmässiga löner. Jag tror SAS jämför sina lönekostnader mot de som huvudkonkurrenten Norwegian har i Sverige, Norge & Danmark.

Danska regeringen verkar förbereda sig på det värsta. Utan tvekan kommer Danmark drabbas mycket hårt av ev konkurs i SAS.

Regeringstoppen parat til et kollaps i SAS

Jag tycker man ska kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Självklart är det principiella problem med att löner sänks kraftigt för att rädda bolag från konkurs(vad gör det för den allmänna lönenivån i Sverige?) men samtidigt ser jag inte riktigt alternativet för SAS heller?

Dock har jag svårt att se att det bara handlar om att försämra personalens villkor. Mycket mer måste till för det är fortfarande dyrare för SAS att flyga sina plan.

Jag tycker man ska kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Självklart är det principiella problem med att löner sänks kraftigt för att rädda bolag från konkurs(vad gör det för den allmänna lönenivån i Sverige?) men samtidigt ser jag inte riktigt alternativet för SAS heller?

Dock har jag svårt att se att det bara handlar om att försämra personalens villkor. Mycket mer måste till för det är fortfarande dyrare för SAS att flyga sina plan.

Jag tror att detta är en anledning till att personalorganisationerna förväntar sig förhandling. För att få någon slags garantier för att företaget verkligen gör allt för att fixa problemen. "Om vi ska gå med på detta, så måste även x, y och z ske, annars vill vi...". Enligt den skandinaviska traditionen är det mycket värt att vara överrens, att lita på varandra, och befästa det i ett avtal. Om den ena parten utfärdar ett ultimatum, är det inte alls ovanligt att motparten inte går med på att sluta ett avtal, utan i stället hellre blir "överkörd". Det känns därför lite naivt av SAS ledning att driva frågan som dom tillsynes gör (eller åtminstone som det beskrivs i pressen). Det handlar inte bara om kronor och kroner, utan också om att inte förlora ansiktet. En del anställda kanske hellre blir arbetslösa martyrer än att dom blir "lurade" i termer av att sänka lönen samtidigt som SAS ledning inte "levererar". Det är mer psykologi i detta än vad många verkar tro...

Det är värt att notera att i både Norge och Danmark är det Socialdemokratiska regeringar som stöder Gustafson sparplan till 100%
Traditionellt sett har sossarna haft nära band till facken men inte nu i SAS frågan. Det är iskalla besked från storägarna...antingen antas hela Gustafson sparplan senast på söndag eller så finns inte SAS längre.

Det är onsdag nu. Frågan är om det föresgår förhandlingar mellan parterna som vi inte känner till?
Tiden går fort....snart är det söndag.

Last edited:

Facket skulle kunna ställa krav på att de en del av de nya krediterna med låg ränta används för att snabba på bytet av flygplansflottan. SAS har nu 84 (61%) "Next Generation" plan och 54 (39%) gamla plan jmf. med t.ex. Norwegian som har 84% "Next Generation" plan. ILFC och motsvarande har säkert möjlighet att skaka fram plan snabbt.

Toppen