Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

• Ja

Votes: 63 64,9%
  • Nej

Votes: 34 35,1%

• Total voters
    97
  • Poll closed .
Det står i artikeln att dom tjänar 350.000-400.000 kroner i året.

Först säger jag ursäkta min kommande uttryckt. :)

Att en "servitör" uppe i luften får lön upp mot 485.000 SEK/år (!!!) är ju helt absurd. De har ju ansvaret för säkerhet onboard men ändå. Sen det andra som jag kan inte förstå, det skall alltid vara lönsammare att jobba än att vara arbetslös så jag kan bara inte förstå om de SAS cabin crew medlemmar som inte kan godta realiteten att de är överbetalda. Det värsta är det att de går ut till pressen och önskar att SAS skal göra konkurs. Jag har ju full respekt att man jobbat 25 år och du ska ha högre lön än en nyanställd flygvärd/-inna men då ska du också förstå att livet uppe i luften ser inte ut liknande som 25 år sen.

Jag önskar att SAS VD Richard Gustafson vågar sparka alla som inte vill jobba mot ett och samma mål - rädda SAS. Tänk nu om den svenska fotbolls landslaget skulle inte jobba mot ett och samma mål så det skulle inte generera några vinster alls.

PS: Nu Tommy blev lite irriterad på en gångs skull men någon gräns bör det finnas.

Enligt Wikipedia finns/fanns(?) det enskilda landsbolag:

från Scandinavian Airlines - Wikipedia, the free encyclopedia

Subsidiaries:

Scandinavian Airlines International – SAS
Responsible for the SAS International Group's intercontinental traffic with long haul routes to North America and Asia out of the main hub in Copenhagen, as well as Stockholm and Oslo. Scandinavian Airlines International also operates all sales units outside Scandinavia. Scandinavian Airlines International has 900 employees.

Scandinavian Airlines in Denmark
Responsible for the traffic from Copenhagen to other European countries, the route from Copenhagen to Oslo, as well as for Danish domestic routes. Scandinavian Airlines DK is responsible for the sales units within Denmark. The company has 2800 employees.

Scandinavian Airlines in Sweden
Responsible for the traffic from Stockholm to other European countries, as well as for Swedish domestic routes. Scandinavian Airlines Sweden is also responsible for the sales units within Sweden. The company has 2500 employees.

Scandinavian Airlines in Norway
Scandinavian Airlines Norge is the result of the merger of SAS Norway and Braathens. The airline was first called SAS Braathens, but changed its name to Scandinavian Airlines Norge in 2007. SAS Norge is responsible for the traffic within Norway, as well as for the routes from Norway to other European countries. SAS Norge is also responsible for the sales units within Norway. The company has 3500 employees.

Känner igen det där, men kommer ihåg att det var omdiskuterat. Men någon SAS-expert vet säkert hur nuläget är i detalj. Det är även intressant om man summerar antalet anställda, jag landar på 9 700 st. I senaste årsredovisningen var det väl totalt ca 15 000 pers i koncernen. Enligt den här matematiken finns ytterligare 5000 pers. Är det anställda i dotterbolagen, eller en allmän överrock?

Känner igen det där, men kommer ihåg att det var omdiskuterat. Men någon SAS-expert vet säkert hur nuläget är i detalj. Det är även intressant om man summerar antalet anställda, jag landar på 9 700 st. I senaste årsredovisningen var det väl totalt ca 15 000 pers i koncernen. Enligt den här matematiken finns ytterligare 5000 pers. Är det anställda i dotterbolagen, eller en allmän överrock?

Jag tolkar dessa siffror utan SGH och Cargo samt personal på KF och Wideroe. Hört det någon gång att siffror / bolag som t.ex. presenterat på Wikipedia är utan de som jag nämnde.

Om det blir så att de får igenom de lönesänkningar de vill begär, kan vi garanterat räkna med att det kommer att vara många företag som kommer att göra samma sak. Verkligen inte en trevlig utveckling...

Skulle ni vilja acceptera en sänkning av er lön på 15% samt tvingas arbeta mer och få försämrade pensionsvillkor(som i sig själv är en ytterligare lönesänkning)?

Vi kan ju alla sitta och tycka vad vi vill om lönerna de har, detsamma kan man göra för många andra arbeten i vårt samhälle. Den svenska avundsjukan gottar sig. Gissar att det vore bäst om alla hade exakt samma lön?

Personligen tycker jag det är otroligt dåligt hanterat, och mitt förtroende för SAS som företag får sig en rejäl törn.

Om det blir så att de får igenom de lönesänkningar de vill begär, kan vi garanterat räkna med att det kommer att vara många företag som kommer att göra samma sak. Verkligen inte en trevlig utveckling...

Skulle ni vilja acceptera en sänkning av er lön på 15% samt tvingas arbeta mer och få försämrade pensionsvillkor(som i sig själv är en ytterligare lönesänkning)?
Antingen försöker jag hitta ett annat jobb eller acceptera lönesänkning. Att bli arbetslös avsiktligt är inte ett alternativ för mig.
Vad hjälper det att behålla nuvarande lönenivå och företaget går i konkurs? Är det inte ungefär som "Operationen var lyckad men patienten dog"?

SAS har börjat spara Fanta som i stort sett inte kostar något för SAS, läget är så pass allvarligt.

Last edited:
Har själv jobbat på SAS för många år sedan. Det finns många duktiga människor som jobbar där, men en hel del tjänar alldeles för bra utan att göra ett bra jobb. Ta SAS hemsida som ett lysande exempel. Hade man ordnat en hemsida externt för 15 år sedan som fungerat hade man sparat in en hel pengar och på pluskontot fått in en massa mer intäkter.

Sedan är det svårt att jämföra vad som är en rimlig lön ett jobb. Man ska jämföra konkurrenters lön, man har verksamhet i tre olika länder med stor skillnad i löneläge osv.

Om man tycker SAS ledningen handlar fel eller inte som gör detta utspel står en fritt att tycka om, saken är den att det inte finns något annat val att sänka lönerna eller att gå i konkurs om ägarna inte skjuter till mer pengar.

Är det möjligt för SAS styrelse om facken säger nej att begära företagsrestruktion?
Upphör inte fackliga avtal att gälla vid rekonstruktion?

Vi kan ju alla sitta och tycka vad vi vill om lönerna de har, detsamma kan man göra för många andra arbeten i vårt samhälle. Den svenska avundsjukan gottar sig. Gissar att det vore bäst om alla hade exakt samma lön?

Personligen tycker jag det är otroligt dåligt hanterat, och mitt förtroende för SAS som företag får sig en rejäl törn.

Personligen skulle jag acceptera lönesänkningen om alternativet är att man blir utan jobb (pga konkurs). Är man inte nöjd får man söka sig någon annan stans. Där jag jobbar har vi bra lön för det arbete vi utför utan att tjäna direkt mycket om man jämför med många andra med liknande utbildning.
Jag vet att skulle jag byta företag och ta en liknande tjänst skulle jag få lägre betalt därav är inte det ett alternativ för mig i dagsläget. Det är väl samma sak för många CC inom SAS, de vet att om de byter till ett annat bolag så kommer de behöva gå ner i lön och ser inte detta som ett alternativ utan lever kvar i sin bubbla att man "ska" ha så bra betalt för att det gick bra för SAS för 20-30 år sedan.

Toppen