kerran1980
Medlem
Eftersom SAS flygande personal tydligen verkar vara väldigt välbetald jämförd med sina största konkurrenter så är deras situation mkt ovanlig i Skandinavien.
Tänk dig själv om Coop anställda skulle ha 60-100% högre lön och samtidigt atbeta mkt mindre än ICA anställda och butikerna ligger bredvid varandra. ändå ska varorna kosta ungefär lika mkt. Självklart skulle det inte gå. Ungefär den situationen verkar SAS ha hamnat i. Hade SAS varit ett privat företag hade det gått i konkurs för 10 år sedan. Den här förändringen är helt nödvändig. Varför ska skattebetalarna gå in med pengar för att vissa SAS piloter/kabinpersonal ska fortsätta kunna ha skyhöga löner?
Den frågan borde facken ge ett bra svar. Facken har lyckats för bra i SAS. man har genom hot om många förödande strejker de gångna 20 åren kommit dit man är idag. Vid flera tillfällen har man verställt dessa hot. Vid en konkurs förlorar piloterna all sin höga pension och de kommer få ut a-kassa eller motsvarande i DK/NO. Vill de ha fortsatt jobb i Skandinavien blir det väl till att söka jobb som Kontraktpilot på Ryanair/Norwegian..utan några fackligt förhandlade villkår alls. Det betyder ingen pension, ingen lön vid sjukdom, ingen betald semester, ingen betald föräldra ledighet etc.
Danmark och CPH kommer garanterat drabbas allra hårdast av en konkurs. SAS står väl för mer än 40% av trafiken där.
Tänk dig själv om Coop anställda skulle ha 60-100% högre lön och samtidigt atbeta mkt mindre än ICA anställda och butikerna ligger bredvid varandra. ändå ska varorna kosta ungefär lika mkt. Självklart skulle det inte gå. Ungefär den situationen verkar SAS ha hamnat i. Hade SAS varit ett privat företag hade det gått i konkurs för 10 år sedan. Den här förändringen är helt nödvändig. Varför ska skattebetalarna gå in med pengar för att vissa SAS piloter/kabinpersonal ska fortsätta kunna ha skyhöga löner?
Den frågan borde facken ge ett bra svar. Facken har lyckats för bra i SAS. man har genom hot om många förödande strejker de gångna 20 åren kommit dit man är idag. Vid flera tillfällen har man verställt dessa hot. Vid en konkurs förlorar piloterna all sin höga pension och de kommer få ut a-kassa eller motsvarande i DK/NO. Vill de ha fortsatt jobb i Skandinavien blir det väl till att söka jobb som Kontraktpilot på Ryanair/Norwegian..utan några fackligt förhandlade villkår alls. Det betyder ingen pension, ingen lön vid sjukdom, ingen betald semester, ingen betald föräldra ledighet etc.
Danmark och CPH kommer garanterat drabbas allra hårdast av en konkurs. SAS står väl för mer än 40% av trafiken där.