Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Förstår faktiskt inte kaoset i denna grupp. Vi (dem flesta) ska vara erfarna resenärer, med bra jobb och hög akademisk examen.

Har du träffat medlemmar IRL?
Trots det är ju många spekulationer här helt absurda!

SAS blir uppköpt = bra de finns det
SAS reformeras = Bra, kanske de lyssnar på oss som är FFs det finns ju mycket uppgraderingar att göra
SAS byter allians = bra connections öst och väst, nya bolag flera av dem bättre än vad som finns inom star Alliance
SAS behåller EB = Finns inget som säger eller påvisar att SAS skulle lämna EB för man byter allians.

Lugna i båten.
Förändring är oftast bra.

Att vi lämnar Heimat och budget bolag som lot, Austrian mm kanske bara är positivt.
Jag tror vi kommer se högre svansföring hos SAS, en bred satsning på mjuka värden och nya intressanta linjer.

Jag vet inte om jag delar din optimism, men jag håller med om att en invändningar är tramsiga.

Förrän vi ser hur rutterna förändras så kan jag inte säga att det här är bra eller dåligt för de som faktiskt reser med SAS. De som använder Eurobonus för att boka bonusresor på andra bolag kanske är missnöjda men jag är övertygad om att de hittar nya möjligheter snart. Gör de inte det så var förändringen till det sämre - för dem.

Nya loggan har läckt:

1696490585119.png

Ironiskt att de visar deras 2+2+2 business som jag nog anser vara ett nedköp jämfört med SAS :) Men på mycket annat, speciellt inom Europa, absolut.
Helt enig. LH C ner till FRA/MUC är väldigt trevligt. Men sen i deras long-haul C med 2+2+2 så vinner SAS alla dagar i veckan. Där är LH lååångt efter.

Jag hade nog inte sagt det är en självklarhet att det mappas så. Det kan lika gärna bli att guld mappas mot Elite och Diamond mot Elite+. Guld hos SAS har varit för lätt att tjäna in, och att man vill ge alla guldkort Elite plus tror jag inte på.

Detta blir en kanonmöjlighet för EuroBonus rensa loungerna.
Fast om man tittar på vad som krävs med segment på AF/KL respektive SK idag för att nå Elite Plus samt EBG räcker 36 internationella flighter med AF/KL medan det krävs 45 med SK. Så skulle inte tro att EBG kommer nedvärderas statusmässigt.

En sak som oroar mig lite är hur man skall bära sig åt för att boka en bonusresa till Kap Verde när SAS går över till Sky Team, mig veterligen så är det bara TAP som flyger dit ?

Hur skulle ni säga att Sky Teams motsvarande lounger står sig mot Star Alliance Gold lounger? Tänker dels antal och dels själva utbudet/komforten i själva loungen?

Antar att SAS egna lounger blir kvar?

Till antal är nog Star Alliance överlägsna, tittar vi bara i Europa så har vi (förutom SAS hemma-flygplatser) lounger på väldigt många flygplatser, medan det väl främst är på AMS och CDG (säkert någon fler fransk flygplats) som SkyTeam har lounger (mycket möjligt att det finns ytterligare någonstans som jag inte känner till).

Kvalitetsmässigt så hade jag inte så höga förväntningar, men efter att igår ha tittat på lite Youtube-recensioner av KLM Crown Lounges på AMS och nya AF-loungen på CDG så måste jag säga att de faktiskt ser riktigt bra ut.

Toppen