Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Jonas C

Medlem
Jag som hade som avsikt att #spolaturken för gott. Men tur i alla fall att jag har 8 månader på mig att flyga ihop 60.000 status miles på turken innan sista juni för att säkra Elite Plus i två år till.

En nedrans tur att man inte spolade turkarna helt i alla fall.
 

palmen

Moderator
På ARN är det väl säkerhetskontroll om man ska byta från säkert non-Schengen-land till Schengen-land vilket det inte är på CPH. Så vissa byten är ju smidigare på CPH vilket är en fördel för en hub.
Ja det är transit security i de fallen, men om du tittar på mängden som gör vanlig security jämfört med transit securit på ARN så skulle jag gissa på att det är typ 99,9% som gör vanlig security och inte transit.
 

bvs

Medlem

Det är ofta en högre kvalitetsnivå för affärsresenärerna som flyger Lufthansa jämfört med SAS.

Ironiskt att de visar deras 2+2+2 business som jag nog anser vara ett nedköp jämfört med SAS :) Men på mycket annat, speciellt inom Europa, absolut.
 

Aleksander67

Ny medlem
Att SAS väljer att lämna Star Alliance är en gåta. Den enda riktigt bra fungerande alliansen. Tror man att det kapital man får från AF/KLM är den räddande ängeln? Bolaget har haft svårt att nischa sig och lyckats hamna någonstans mellan premium och lågprisbolag. Efter fyrtioelva VD byten med personer som sett bolaget som en ren språngbräda i karriären har väl den sista i ledet slagit spiken i kistan. Långsiktighet och ett mod att profilera sig till de kunder som strävar efter premium och också kan betala för sig har varit totalt uteslutet sedan Janne Carlssons tid. Trist utveckling och det senaste lär inte bli någon räddning. R.I.P SAS.
 

ARN01

Medlem
Ingen som kan komma med en kvalificerad gissning när EB flyttar till Sky ? Kommer det ske i år eller snarare Q2 2024 ?
De uttalanden som jag sett är ”innan sommaren”. Skulle dock inte ge många ören för det, tror ärligt inte att någon har aning för tillfället.

Det läste jag där står det dock 1,5 miljarder, i maj rapporterades det om 11 miljarder. Förvirrad
Samma här, är det två separata mål? Måste väl nästan vara det.
 

maswan

Medlem
Tidigt skede såklart, men kan tänka mig att

Högst spekulativt nu, men får i alla all intrycket att du täcker in rätt många anslutningar från Frankfurt om du kör en fakiravgång från Luleå runt 05:00 och är nere i Frankfurt 08:00 och sedan flyger upp kärran runt 20:00 och landar i Luleå vid 23:00. Du skulle dessutom kunna köra med en CRJ för att öka på kabinfaktorn. Utmaningen blir såklart crew och att du mest troligen måste ha crew stationerad i Luleå hela tiden för att få det att funka.
Tja, det är rätt få som vill flyga fakir om det finns alternativa avgångar senare som fortfarande tar dig till destinationen i tid, även om du får ta en till anslutning. Luleå-Frankfurt-Geneve med avgång kl 05:00 eller Luleå-Arlanda-Amsterdam-Geneve med avgång runt kl 15 för att anlända i tid för en hotellnatt och heldagsmöte dagen därpå, t ex.
 

palmen

Moderator

Läge för alla att läsa SAS FAQ om vad som kommer att hända med SAS och Eurobonus nu närmsta året​

Orginal information kan läsas här, ta alltid som vana att själv läsa på vad som gäller just nu då detta kan komma att ändra sig.​

 
Toppen