Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Rebel

Medlem
Fast i ärlighetens namn är väl tillgången rätt skral på LH F och knappast varit lättillgänglig för den breda massan utanför M&M även om det varit teoretiskt möjligt.

Det gick att boka AF F tidigare också med poäng från andra bolag, men man har styrt upp det lite för att göra Flying Blue mer attraktivt och behålla exklusiviteten för de betalande passagerarna.

Men när du väl når Platinum var det lätt att boka. När jag bokade min award i F så var det vidöppen tillgänglighet.
Innan pandemin fanns det hyfsat med awards på LH F. Men jag menar bara att det går att lösa….om dom vill.
 

Rebel

Medlem
Vi har ju inte kunnat boka LX F utan M&M så varför ska vi kunna boka La Premiere utan Flying Blue Platinum?
Vi försöker vara possetiva här, ;)

Nästa steg är att få all personal trevilga och alla på kundtjänst hjälpsamma. Men nu kanske jag önskar förmycket????
 

Jannes

Medlem
Handlar oftast inte om placering i form av tiden det tar till destinationen från en flygplats utan upptagningsområdet en flygplats har.

CPH har väldigt många mer stora städer inom 1,5 h flygväg än vad ARN har (hela Nederländerna, Polen och delar av Tyskland med flera). Tror de flesta förstår att om din kundbas kan vara det dubbla så är det bättre att sälja därifrån.
Samtidigt tävlar CPH direkt med många fler flygplatser om exakt samma kundbas inom sina upptagningsområden. Bland annat delägarbolagets båda hemmahubbar.
Och så många av dem kan erbjuda alternativa färdvägar till flygplatsen för att sedan ta direktflyget. Varför ta sig till AMS och sedan flyga via CPH instället för direkt, eller via FRA, MUC, CGD, LHR, WAW, ZRH..... Arlanda har inte samma kundbas inom ~550nm men har sen igen inte alls samma konkurrens.
 

Plus

Medlem
LHGroup har ju trots allt uppemot 20 flighter om dagen från Arlanda och jag hoppas innerligen att de inte sjunker så lågt som att nyttja Pearl T5? Lite tveksam om LHGroup verkligen skulle få plats i T2.
Samtidigt tävlar CPH direkt med många fler flygplatser om exakt samma kundbas inom sina upptagningsområden. Bland annat delägarbolagets båda hemmahubbar.
Och så många av dem kan erbjuda alternativa färdvägar till flygplatsen för att sedan ta direktflyget. Varför ta sig till AMS och sedan flyga via CPH instället för direkt, eller via FRA, MUC, CGD, LHR, WAW, ZRH..... Arlanda har inte samma kundbas inom ~550nm men har sen igen inte alls samma konkurrens.

Vilket visar sig på Helsingfors pre-covid/krig.
Om SAS hade velat så hade Arlanda kunnat vara en Asien-hubb. Finnair var ju fram tills inte alltför längesen ett rätt halvkasst bolag men med en smart LHstrategi blev det ett välmående bolag.

En av anledningarna till att CPH är störst i norden är just för att SAS har bestämt det en gång i tiden.
 

GOTBound

Medlem

Det är ofta en högre kvalitetsnivå för affärsresenärerna som flyger Lufthansa jämfört med SAS.
 
Toppen