Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Janne uttalar sig, och är positiv över affären.

One of five in -95. Projektet "Alcazar" var ju Jan drivande i. I den sammanslagningen skulle SAS, KLM, Swissair och Austrian ingå... Han fick rätt till slut. Synd bara att det är fel allians...
 

Charlie D

Medlem
Säkerhetskontrollen på CPH bättre än på ARN? OK att det är närmre i sas fast track, men inte annars, där vinner Arlanda T5 på knockout.
Stor stark kostar nu 99 kronor för 60cl sedan i torsdags förra veckan. Slår CPH det?
Fast-track utan någon kö och rätt in i loungen på Kastrup där ölen är gratis…jag är ledsen men Arlanda är ju gärna något man undviker nu för tiden
 

Glenn123

Medlem
Dom får byta namn till Danish airlines

Wall-enberg får ta en vända bland sina polare och vaska fram degen för att starta ett nytt bolag med bas på Arlanda. Givetvis med i star alliance
 

Nanaki

Medlem
Jag tycker att det är mycket negativitet i tråden.
Personligen så är jag glad att SAS överlever. Eurobonus finns kvar. Det är SAS lojalitetsprogram och det stora flertalet av flygbolagen i Skyteam har sina egna lojalitetsprogram så jag förstår inte oron över att det ska försvinna. Det t o m betonades att detta var en av SAS styrkor.

Jag har inte så mycket erfarenhet från Skyteam men jag lyckades med en statusmatchning till en hög nivå där för ett antal år sedan och fann det ganska skönt att kunna nyttja lounger när jag flög i Asien där det största kinesiska flygbolaget liksom Vietnam airlines tillhör Skyteam.

Visst, kvalitetsmässigt så är Skyteam sämre än Staralliance, tycker jag, men vad är det som säger att de inte kan bli bättre? De gjorde ju en insats för några år sedan där de investerade i egna Skyteam lounger som jag tyckte var ganska bra.

Helt ärligt så är det SAS och Eurobonus jag varit lojal med, och inte med en allians, så jag ser faktiskt inte så stora problem här. Att få chansen att även i fortsättningen kunna känna viss stolthet när man vandrar genom en flygplats långt hemifrån och ser den blåa SAS-loggan genom ett flygplatsfönster känns riktigt bra.

Det känns också bra att det inte blev Lufthansa. Jag tror inte att det hade varit bra för SAS att tillhöra den gruppen. Då tror jag att det hade funnits ännu större risk för att man tappat sin identitet. Å andra sidan så var jag ändå ganska säker på att Lufthansa inte var intresserade. :)
Vad betyder statusmatchning? Bytte du från Star Alliance till Skyteam eller?
 
Toppen