Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Jag tolkar SAS-mailet såhär:

Until we complete the transaction, we remain part of Star Alliance. You as a EuroBonus member will continue to enjoy your usual benefits when flying on our partner airlines, and you will be able to accrue and redeem points on Star Alliance partners - just like today. Award bookings with our partners remain valid.

Tills SAS är ute får man fortfarande samla poäng, och *A Gold med SAS guldkort. Men nya *A-bokningar sker inte, eller?

Nästa del är vad som händer sen:
As a EuroBonus member, you can continue to accrue and redeem points on SAS and on non-air partners.
Your status and benefits as a EuroBonus member when you fly with SAS will not be impacted.
Ingen insamling från partners (blir väl antagligen insamling via SkyTeam så småningom, men kanske några år utan).
SAS-status behålls (inkl LTG), men den gäller bara på SAS, inte nödvändigtvis SkyTeam.


Det som grämer mig är vad man ska göra med sin miljon poäng på skitkontot. Om det inte går att boka slut dem på *A (pga spärr eller brist när alla andra ska tömma sina konton), så måste man vänta tills det går att använda dem på SkyTeam, alternativt använda dem på SAS-metall.

Jag hade sett fram emot att åka till Japan alternativt Hong Kong med familjen, men då SAS inte släpper mer än två platser business (typ) så är man förpassad till *A. Där finns det dock en sportslig chans. Oklart hur det kommer fungera framåt.
Idag, enligt google, flyger KLM bara tre gångar per vecka till HKG, AF tre gångar i veckan till KIX, ingen av dem till NGO, och typ 12 avgångar till TYO. Sökte enbart från CDG och AMS. Det är bara en bråkdel av vad *A har, som direktflyg från Europa. Utgår från att awardtillgänglighet kommer bli svårt.

Angående första klass ser det också dystert ut. Det lät som La Première inte gick att boka för poäng. Återstår väl då Korean Air (kanske kan vara något), eller China-varianterna (men jag undrar jag...).
 

henrik l

Medlem
Det har väl nämnt tidigare att SAS delvis har övergivit Landvetter. Roade mig med att titta lite på hur många avgångar SAS, KLM och AF har från GOT. Om jag räknat rätt:

SAS
ARN 7
CPH 3
Övriga 2

KLM/AF
AMS 6
CDG 2

Om man nu ser CPH som huvudhub finns det tre avgångar dit, misstänker att stor del av trafiken till ARN är point to point, eller att man ska vidare norrut. Jämför det med 8 avgångar till AF/KLM huvudhubbar. Konstaterar vidare att LH har 8 avgångar till FRA/MUC, det finns två till ZRH och lika många till BRU. Så att SAS har gett upp Landvetter för internationell trafik har väl redan konstaterats. Misstänker att man kommer att fortsätta mata till CPH ungefär i samma omfattning, men resten går via AMS. Men ska bli spännande att se vad som händer på ARN.
 

NotRyan

Medlem
Ingen insamling från partners (blir väl antagligen insamling via SkyTeam så småningom, men kanske några år utan).
SAS-status behålls (inkl LTG), men den gäller bara på SAS, inte nödvändigtvis SkyTeam.
Självklart så kommer SAS statusnivåer mappas mot Skyteams, troligen Silver = Elite samt Guld och Diamond = Elite+

Poängintjäning från Skyteam-partners kommer naturligtvis att vara klart vid tidpunkten av övergång.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Ah, och antar att 2-4-1 riskerar att finnas kvar men enbart kunna användas på SAS-metall när *A försvinner.
Varför skulle det försvinna p.g.a. detta? Star Alliance har inget med det att göra idag, SAS betalar Star-partners för platsern(platserna), poängpriserna kommer nog kanske att ändras dock... SAS kommer naturligtvis på samma sätt att betala Skyteam-partners i framtiden för platserna på Skyteam-metall
 
Last edited:

Lars_Sam

Ny medlem
Men vad händer med alla som tyckte sas var så jävla bra? Varför pratar man om "ganska enkelt" eller "hoppas på bra deal med Miles and more" osv, för att få Senator status? Vad hände med allt positivt man spridit och predikat om sas genom alla år som roll/medlem här? Sas är väl fortfarande sas, eller kommer det byta namn? Är väl skit samma om det är Sky Team? Är väl sas ni talat er så varma om? Stanna kvar och flyg med ert älskade sas istället!
Nej, SAS är inte "fortfarande SAS". Skandinaviska SAS är nu danska SAS (+franskt och amerikanskt) där Köpenhamn blir den självklara skandinaviska hubben. Huvudkontoret lär aldrig ligga kvar i Stockholm inom överskådlig framtid. Rimligtvis bara folk boende i sydligaste Sverige som kan se något positivt i det som ändå främst åker via Kastrup.

Personligen hoppas jag att Lufthansa eller annan större aktör ser möjligheten att nu göra Arlanda till en riktig hubb. Den dagen är det bye, bye danska SAS för egen del.
 

Homer

Medlem
Den som tror att en investering från AF
Tror ni att AF-klm så småningom blir majoritetsägare? Har något sagts om det?


De kan ju lika gärna göra sig av med innehavet, AF/KL har även ägt 25% av Alitalia utan att det ledde till något positivt för någon av parterna

 
Toppen