gastronaut
Medlem
Jag tolkar SAS-mailet såhär:
Tills SAS är ute får man fortfarande samla poäng, och *A Gold med SAS guldkort. Men nya *A-bokningar sker inte, eller?
Nästa del är vad som händer sen:
SAS-status behålls (inkl LTG), men den gäller bara på SAS, inte nödvändigtvis SkyTeam.
Det som grämer mig är vad man ska göra med sin miljon poäng på skitkontot. Om det inte går att boka slut dem på *A (pga spärr eller brist när alla andra ska tömma sina konton), så måste man vänta tills det går att använda dem på SkyTeam, alternativt använda dem på SAS-metall.
Jag hade sett fram emot att åka till Japan alternativt Hong Kong med familjen, men då SAS inte släpper mer än två platser business (typ) så är man förpassad till *A. Där finns det dock en sportslig chans. Oklart hur det kommer fungera framåt.
Idag, enligt google, flyger KLM bara tre gångar per vecka till HKG, AF tre gångar i veckan till KIX, ingen av dem till NGO, och typ 12 avgångar till TYO. Sökte enbart från CDG och AMS. Det är bara en bråkdel av vad *A har, som direktflyg från Europa. Utgår från att awardtillgänglighet kommer bli svårt.
Angående första klass ser det också dystert ut. Det lät som La Première inte gick att boka för poäng. Återstår väl då Korean Air (kanske kan vara något), eller China-varianterna (men jag undrar jag...).
Until we complete the transaction, we remain part of Star Alliance. You as a EuroBonus member will continue to enjoy your usual benefits when flying on our partner airlines, and you will be able to accrue and redeem points on Star Alliance partners - just like today. Award bookings with our partners remain valid.
Tills SAS är ute får man fortfarande samla poäng, och *A Gold med SAS guldkort. Men nya *A-bokningar sker inte, eller?
Nästa del är vad som händer sen:
Ingen insamling från partners (blir väl antagligen insamling via SkyTeam så småningom, men kanske några år utan).As a EuroBonus member, you can continue to accrue and redeem points on SAS and on non-air partners.
Your status and benefits as a EuroBonus member when you fly with SAS will not be impacted.
SAS-status behålls (inkl LTG), men den gäller bara på SAS, inte nödvändigtvis SkyTeam.
Det som grämer mig är vad man ska göra med sin miljon poäng på skitkontot. Om det inte går att boka slut dem på *A (pga spärr eller brist när alla andra ska tömma sina konton), så måste man vänta tills det går att använda dem på SkyTeam, alternativt använda dem på SAS-metall.
Jag hade sett fram emot att åka till Japan alternativt Hong Kong med familjen, men då SAS inte släpper mer än två platser business (typ) så är man förpassad till *A. Där finns det dock en sportslig chans. Oklart hur det kommer fungera framåt.
Idag, enligt google, flyger KLM bara tre gångar per vecka till HKG, AF tre gångar i veckan till KIX, ingen av dem till NGO, och typ 12 avgångar till TYO. Sökte enbart från CDG och AMS. Det är bara en bråkdel av vad *A har, som direktflyg från Europa. Utgår från att awardtillgänglighet kommer bli svårt.
Angående första klass ser det också dystert ut. Det lät som La Première inte gick att boka för poäng. Återstår väl då Korean Air (kanske kan vara något), eller China-varianterna (men jag undrar jag...).