intuition
Medlem
Äsch. Hade det legat över 35 hade jag behållt mitt Sas AmexJag hörde från myyyycket säkra källor att det är 34,6% chans att Latam går med.![]()
Äsch. Hade det legat över 35 hade jag behållt mitt Sas AmexJag hörde från myyyycket säkra källor att det är 34,6% chans att Latam går med.![]()
Definitive agreements between the members of the Consortium would include specific provisions whereby Air France-KLM’s stake may be increased such that Air France-KLM may become a controlling shareholder, after a minimum of two years, subject to among other things, certain regulatory conditions and financial performance.
LänkLes accords définitifs entre les membres du Consortium comprendraient des dispositions spécifiques permettant d'augmenter la participation d'Air France-KLM de manière à ce qu'Air France-KLM devienne un actionnaire de contrôle, après un minimum de deux ans et sous réserve, entre autres, de certaines conditions réglementaires et de performances financières.
The Consortium’s investment proposal remains to be finalized and is subject to certain conditions and regulatory approvals including, but not limited to, approval by the European Commission, the US court overseeing the Chapter 11 reorganization and, in respect of SAS AB, the Swedish court.
Jag tänkte också på Finnairs tidigare ansats men å andra sidan har de redan den paketerad och kan lyfta fram igen. Kampen om resenärer lär börja!En hel del bra inlägg i den här tråden.
Affären innebär ju i slutändan i alla fall att banden mellan svenska staten och SAS för evigt klipps och att det som varit tydligt länge, dvs att danska staten tar över befästs.
Jag har varit med om ett antal större sammanslagningar av bolag och min bild av danskars skicklighet i att ta över inflytande och makt också genom denna affär tydliggörs. Sen har ju vi svenskar redan av politiska skäl (skatter, flygskam osv) redan lämnat WO i just den här affären så här var det tämligen öppet mål.
Jag är rätt säker på att Lufthansagruppen varit involverad i förhandlingarna om SAS framtid också denna gång men för danskarna har det varit en omöjlig ekvation att släppa in LHG i och med att LHG i så fall krävt att få betydande inflytande och knappast i så fall accepterat att danska staten ska äga 30%.
Danskarna är smarta och sluga och ser värdet i dels ett "nationellt" flygbolag enligt gamla principer (ja skandinaviskt) men framförallt i att Kastrup är en så stor arbetsgivare vilket man velat behålla. Därtill har man ju med svenskarnas goda samvete flyttat över massor med linjer från ARN till CPH under dom senast åren och befäst CPHs position på ARNs bekostnad. Med LHG som ägare hade SAS setup haft en tydligare resultatorientering vilket hade kunnat äventyra CPH som huvudnav. I alla fall delvis.
LHG lär inte ge upp Sverige som ju trots allt är den största marknaden (ja, jag vet att södraste Sverige ligger närmare CPH) och jag ser inte alls för osannolikt att dom eller någon annan/andra bolag kommer vilja utöka sin etablering med ARN som nav. Helt eller delvis. Själva eller i annan konstellation.
Lite synd att Finnairs satsning blev så feltajmad. Men det finns absolut utrymme för ARN att ta en större position än idag utan SAS nu när ägarbanden ändå klipps. Så finnarna var nog ändå något på spåret.
Håller med om att det finns ett enormt värde i Eurobonus vilket ju ger SAS massor med fördelar också framöver gentemot sina konkurrenter. Men, som andra har skrivit, så är det ju mest flygbolagen som Gud glömde (bortsett från AF/KLM), som är med i den där grupperingen...
Ge oss svenskar ett bra alternativ med ARN som hub och i *A eller Oneworld så ska nog "danska SAS" kunna bli utmanat framöver!
Planen som presenterades var att i 2024 ska SAS AB genomföra en rekonstruktion i Sverige där ca 325 miljoner USD fördelas till långivare och kvarvarande värde går till aktieägarna. Eftersom långivarna ligger med betydligt högre krav än så blir det 0 kvar till aktieägarna.Måste inte aktieägarna godkänna denna plan eller hur fungerar det?
I övrigt det är ju bra att SAS överlever, och finns dessutom bra bolag imon skyteam ex Delta
Les accords définitifs entre les membres du Consortium comprendraient des dispositions spécifiques permettant d'augmenter la participation d'Air France-KLM de manière à ce qu'Air France-KLM devienne un actionnaire de contrôle, après un minimum de deux ans et sous réserve, entre autres, de certaines conditions réglementaires et de performances financières.
Franskan använder konditionalis respektive konjunktiv:Hittade lite mer från Air Francle/KLM
Eller på franska
Länk
Jag är inte tillräckligt bra på franska för att avgöra om det om det är ett önskemål, krav eller redan avtalat faktum.
Helt korrekt.Med SK i Skyteam så blir det istället bättre möjligheter att fritt konkurrera utan hänsyn till de interna gränsdragningarna som ändå detorierat det senaste decenniet.