Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

augu12345

Medlem
Nej det tror inte jag heller (AMEX), håller med!

Jag menar bara att det står överallt "storägare" men det är inte detsamma som majoritetsägare.... Om Danska SAS äger 30 och Castlelake 32 sitter de på 62 procent tillsammans. SAS Skandinaiven kanske måste hålla ett skandinaviskt anpassat koncept under den globala hatten... AF/KLM har 20%. Ägarfördelningen tyder på att taktpinnen hålls någon annanstans än AF/KLM. Självklart en annan allians men behöver inte betyda end of life för Eurobonus. Kanske tom andra bolag tar upp kampen om kunderna. Kan ju vara en möjlighet också :)

"Omstruktureringen innebär att danska statens ökar sin aktieandel till nästan 30 procent. Air France-KLM tar över 20 procent av bolaget. Investmentbolaget Castlelake är nu den största delägaren med 32 procent av aktierna."
Tänker snarare att nyckeln är att Af + Castlelake har 52% och därmed kan hålla danskarna på mattan (Staten + Lind). Är väl inte helt osannolikt att Castlelake senare säljer sin del till AF så får danska staten återgå till att vara en högljudd minoritetsägare. Mycket prat om CPH men det finns trots allt en anledning till att de flesta globala bolag väljer Sverige för sina regionala HQ, Danmark är ett svårt/dyrt land att driva företag i och går det inte som de vill går man ut i strejk. Blir det för mycket för fransmännen med ett minifrankrike i koncernen eller är det en perfekt match? Ska bli spännande att se!
 

palmen

Moderator
Finns väl en uppsida med detta och det är AF La Première som är överlägset det mesta inom Star Alliance men det bygger väl på att SAS lojalitetsprogram går in i AF för annars lär det bli svårt att boka.
Och det lär inte ske på många år utifrån infon i mailet från Anko mm. Det är sagt att Eurobonus kommer vara kvar som tidigare, även om det självklart kan ändras framöver.
 
Bloomberg skrev för 10 min sedan
The Franco-Dutch carrier said on Tuesday that it will invest as much as $144.5 million for 19.9% of SAS, with the option to take a controlling interest after two years. At the same time, the company reiterated its interest in Portuguese airline TAP SA, which the government has put up for sale.
Länk
 

Vera

Medlem
Och det lär inte ske på många år utifrån infon i mailet från Anko mm. Det är sagt att Eurobonus kommer vara kvar som tidigare, även om det självklart kan ändras framöver.
Tänker så också! Reviderat EB program för SAS flottan i ny allians, precis som flera redan befintliga gissar jag. I skandinaviska delen är Sverige stort och många resande som man vill bibehålla.
 

Vera

Medlem
Tänker snarare att nyckeln är att Af + Castlelake har 52% och därmed kan hålla danskarna på mattan (Staten + Lind). Är väl inte helt osannolikt att Castlelake senare säljer sin del till AF så får danska staten återgå till att vara en högljudd minoritetsägare. Mycket prat om CPH men det finns trots allt en anledning till att de flesta globala bolag väljer Sverige för sina regionala HQ, Danmark är ett svårt/dyrt land att driva företag i och går det inte som de vill går man ut i strejk. Blir det för mycket för fransmännen med ett minifrankrike i koncernen eller är det en perfekt match? Ska bli spännande att se!
AF eller annan villkorad option gissar jag. Ja blir spännade tid framöver och utanför min kontroll så bara följa med :cool:utvecklingen. Polsk riksdag?
 

StarFlyer

Medlem
Jag har väldigt lite koll på Skyteam som allians. Star Alliance har Silver/Gold status i alla sina partners bonusprogram och OneWorld har Emarald/Sapphire/Ruby - vilket gör programmen lite enklare att jämföra. I Skyteam verkar det inte vara lika konsekvent, alla har sina egna olika elit nivåer, eller har jag missat något?
 
Efter att ha läst ikapp med den här tråden från New York blir en ganska konfunderad över en del av inläggen. Flög för övrigt in med SAS till JFK vilket var toppen!

Tänker att alla som fortsatt vill ha ett skandinaviskt fullservicebolag med ett gott regionalt, europeiskt och internationellt linjenät borde vara glada idag.

Fakta är att SAS aldrig kunde stå på egna ben. Hela branschen i västvärlden genomgår en konsolidering. Att vara en mellanstor spelare med för hög kostnadsmassa var aldrig något alternativ.

Att lyckas få en industriell investerare, som om allt går vägen, kommer att kontrollen var det absolut bästa utfallet. Det finns ett stort kommersiellt värde i att integreras i KLM/AFs försäljningskanaler och dra nytta av deras globala närvaro.

Men vad med Star Alliance? Visst kan det finnas emotionella skäl till att det känns ledsamt, men på riktigt? Lufthansa har sedan det misslyckade uppköpet av SAS 2009 behandlat SAS som en sur konkurrent. Stängt ute SAS från det framgångsrika JVet över Atlanten, avslutat kommersiellt samarbete på matning till Frankfurt/Munich och effektivt skurit av SAS från uppsidorna osv osv. United har också gradvis avskärmat sig från SAS.
Om det är någon som ska vara oroad idag är det nog LH som förlorar stora delar av sitt fotavtryck i Skandinavien.

Det finns en kommersiell logik. KLM/AF är i behov av tillväxt om de vill fortsätta ha en ledande position i Europa. CPH kan fungera som en tredje hub med bäring på Skandinavien, norra Tyskland och Polen. Potential för nya rutter till Seoul, Atlanta, Dallas och Sydamerika.

KLM har redan en bra marknadsandel i Norden som nu kan växa betydligt. Blir intressant att se om AF också vill ha större del av den kakan. Att Castlelake, som är stora på flygplansleasing kommer in är också kommersiellt intressant.

Är det lätt att byta allians? Nej! Verkligen inte. Allt point-to-point fungerar enkelt (regionalt och Europa) men att flytta 6 avgångar från EWR till JFK i New York är ingen lätt operation. Att integrera Eurobonus, att byta cosharesamarbeten, kanske bryta JV (Singapore till CPH och Air Canada), göra en total ombranding och mycket mer kommer att ta år.
Men i slutet av dagen är det bättre att samarbeta med några som är intresserade av just det.

Men att som vissa här verkar tro - att SAS skulle strunta i sina mest lojala kunder? Glöm det. Värdet i SAS ligger i de över 7 miljoner som är eurobonusmedlemmar. Kreditkort, fringisar, medlemsnivåer och annat kommer säkert förändras över tid, som det alltid gjort.

Slutligen. SAS alternativ hade varit en avveckling efter årskiftet. Men nu kanske kan man äntligen staka ut en hållbar väg framåt och stärka erbjudandet. Hatten av för teamet på SAS som satsat allt.

Nej det tror inte jag heller (AMEX), håller med!

Jag menar bara att det står överallt "storägare" men det är inte detsamma som majoritetsägare.... Om Danska SAS äger 30 och Castlelake 32 sitter de på 62 procent tillsammans. SAS Skandinaiven kanske måste hålla ett skandinaviskt anpassat koncept under den globala hatten... AF/KLM har 20%. Ägarfördelningen tyder på att taktpinnen hålls någon annanstans än AF/KLM. Självklart en annan allians men behöver inte betyda end of life för Eurobonus. Kanske tom andra bolag tar upp kampen om kunderna. Kan ju vara en möjlighet också :)

"Omstruktureringen innebär att danska statens ökar sin aktieandel till nästan 30 procent. Air France-KLM tar över 20 procent av bolaget. Investmentbolaget Castlelake är nu den största delägaren med 32 procent av aktierna."
En hel del bra inlägg i den här tråden.

Affären innebär ju i slutändan i alla fall att banden mellan svenska staten och SAS för evigt klipps och att det som varit tydligt länge, dvs att danska staten tar över befästs.
Jag har varit med om ett antal större sammanslagningar av bolag och min bild av danskars skicklighet i att ta över inflytande och makt också genom denna affär tydliggörs. Sen har ju vi svenskar redan av politiska skäl (skatter, flygskam osv) redan lämnat WO i just den här affären så här var det tämligen öppet mål.
Jag är rätt säker på att Lufthansagruppen varit involverad i förhandlingarna om SAS framtid också denna gång men för danskarna har det varit en omöjlig ekvation att släppa in LHG i och med att LHG i så fall krävt att få betydande inflytande och knappast i så fall accepterat att danska staten ska äga 30%.
Danskarna är smarta och sluga och ser värdet i dels ett "nationellt" flygbolag enligt gamla principer (ja skandinaviskt) men framförallt i att Kastrup är en så stor arbetsgivare vilket man velat behålla. Därtill har man ju med svenskarnas goda samvete flyttat över massor med linjer från ARN till CPH under dom senast åren och befäst CPHs position på ARNs bekostnad. Med LHG som ägare hade SAS setup haft en tydligare resultatorientering vilket hade kunnat äventyra CPH som huvudnav. I alla fall delvis.

LHG lär inte ge upp Sverige som ju trots allt är den största marknaden (ja, jag vet att södraste Sverige ligger närmare CPH) och jag ser inte alls för osannolikt att dom eller någon annan/andra bolag kommer vilja utöka sin etablering med ARN som nav. Helt eller delvis. Själva eller i annan konstellation.

Lite synd att Finnairs satsning blev så feltajmad. Men det finns absolut utrymme för ARN att ta en större position än idag utan SAS nu när ägarbanden ändå klipps. Så finnarna var nog ändå något på spåret.

Håller med om att det finns ett enormt värde i Eurobonus vilket ju ger SAS massor med fördelar också framöver gentemot sina konkurrenter. Men, som andra har skrivit, så är det ju mest flygbolagen som Gud glömde (bortsett från AF/KLM), som är med i den där grupperingen...

Ge oss svenskar ett bra alternativ med ARN som hub och i *A eller Oneworld så ska nog "danska SAS" kunna bli utmanat framöver!
 

lillemannen

Medlem
Jag har väldigt lite koll på Skyteam som allians. Star Alliance har Silver/Gold status i alla sina partners bonusprogram och OneWorld har Emarald/Sapphire/Ruby - vilket gör programmen lite enklare att jämföra. I Skyteam verkar det inte vara lika konsekvent, alla har sina egna olika elit nivåer, eller har jag missat något?
Base, Elite & elite plus

 

imartin

Medlem
Men, på tal om Star Alliance och Arlanda. Det skall bli intressant om Lufthansa Group öppnar en egen lounge på Arlanda när väl alliansbytet skett för SAS? LHGroup har ju trots allt uppemot 20 flighter om dagen från Arlanda och jag hoppas innerligen att de inte sjunker så lågt som att nyttja Pearl T5? Lite tveksam om LHGroup verkligen skulle få plats i T2.
Skulle LH gruppen kanske till och med kunna vara så pass fräck att de öppnar en officiell hub på Arlanda, inklusive LH flyg till icke-LH-hubbar (görs ju i princip redan genom Eurowings) och LH-långdistansflygningnar?
Känns ju som om LH-gruppen behöver agera nu för att säkra Star Alliance marknadsandelar och rutter i Norden.

Kanske dags för "Lufthansa Nordic" :)
 

Nanneboy

Medlem
Skyteam verkar ha mycket bättre tillgänglighet för elite-medlemmar för bonusbiljetter (olika bonusbokningsklasser för elite och övriga). Det kan ju visa sig vara en riktig fördel för dem som kvalificerar sig för den nivån. Gissar att diamant-nivån på EB ger elite-nivå?
 
Toppen