Efter att ha läst ikapp med den här tråden från New York blir en ganska konfunderad över en del av inläggen. Flög för övrigt in med SAS till JFK vilket var toppen!
Tänker att alla som fortsatt vill ha ett skandinaviskt fullservicebolag med ett gott regionalt, europeiskt och internationellt linjenät borde vara glada idag.
Fakta är att SAS aldrig kunde stå på egna ben. Hela branschen i västvärlden genomgår en konsolidering. Att vara en mellanstor spelare med för hög kostnadsmassa var aldrig något alternativ.
Att lyckas få en industriell investerare, som om allt går vägen, kommer att kontrollen var det absolut bästa utfallet. Det finns ett stort kommersiellt värde i att integreras i KLM/AFs försäljningskanaler och dra nytta av deras globala närvaro.
Men vad med Star Alliance? Visst kan det finnas emotionella skäl till att det känns ledsamt, men på riktigt? Lufthansa har sedan det misslyckade uppköpet av SAS 2009 behandlat SAS som en sur konkurrent. Stängt ute SAS från det framgångsrika JVet över Atlanten, avslutat kommersiellt samarbete på matning till Frankfurt/Munich och effektivt skurit av SAS från uppsidorna osv osv. United har också gradvis avskärmat sig från SAS.
Om det är någon som ska vara oroad idag är det nog LH som förlorar stora delar av sitt fotavtryck i Skandinavien.
Det finns en kommersiell logik. KLM/AF är i behov av tillväxt om de vill fortsätta ha en ledande position i Europa. CPH kan fungera som en tredje hub med bäring på Skandinavien, norra Tyskland och Polen. Potential för nya rutter till Seoul, Atlanta, Dallas och Sydamerika.
KLM har redan en bra marknadsandel i Norden som nu kan växa betydligt. Blir intressant att se om AF också vill ha större del av den kakan. Att Castlelake, som är stora på flygplansleasing kommer in är också kommersiellt intressant.
Är det lätt att byta allians? Nej! Verkligen inte. Allt point-to-point fungerar enkelt (regionalt och Europa) men att flytta 6 avgångar från EWR till JFK i New York är ingen lätt operation. Att integrera Eurobonus, att byta cosharesamarbeten, kanske bryta JV (Singapore till CPH och Air Canada), göra en total ombranding och mycket mer kommer att ta år.
Men i slutet av dagen är det bättre att samarbeta med några som är intresserade av just det.
Men att som vissa här verkar tro - att SAS skulle strunta i sina mest lojala kunder? Glöm det. Värdet i SAS ligger i de över 7 miljoner som är eurobonusmedlemmar. Kreditkort, fringisar, medlemsnivåer och annat kommer säkert förändras över tid, som det alltid gjort.
Slutligen. SAS alternativ hade varit en avveckling efter årskiftet. Men nu kanske kan man äntligen staka ut en hållbar väg framåt och stärka erbjudandet. Hatten av för teamet på SAS som satsat allt.
Nej det tror inte jag heller (AMEX), håller med!
Jag menar bara att det står överallt "storägare" men det är inte detsamma som majoritetsägare.... Om Danska SAS äger 30 och Castlelake 32 sitter de på 62 procent tillsammans. SAS Skandinaiven kanske måste hålla ett skandinaviskt anpassat koncept under den globala hatten... AF/KLM har 20%. Ägarfördelningen tyder på att taktpinnen hålls någon annanstans än AF/KLM. Självklart en annan allians men behöver inte betyda end of life för Eurobonus. Kanske tom andra bolag tar upp kampen om kunderna. Kan ju vara en möjlighet också
"Omstruktureringen innebär att danska statens ökar sin aktieandel till nästan 30 procent. Air France-KLM tar över 20 procent av bolaget. Investmentbolaget Castlelake är nu den största delägaren med 32 procent av aktierna."
En hel del bra inlägg i den här tråden.
Affären innebär ju i slutändan i alla fall att banden mellan svenska staten och SAS för evigt klipps och att det som varit tydligt länge, dvs att danska staten tar över befästs.
Jag har varit med om ett antal större sammanslagningar av bolag och min bild av danskars skicklighet i att ta över inflytande och makt också genom denna affär tydliggörs. Sen har ju vi svenskar redan av politiska skäl (skatter, flygskam osv) redan lämnat WO i just den här affären så här var det tämligen öppet mål.
Jag är rätt säker på att Lufthansagruppen varit involverad i förhandlingarna om SAS framtid också denna gång men för danskarna har det varit en omöjlig ekvation att släppa in LHG i och med att LHG i så fall krävt att få betydande inflytande och knappast i så fall accepterat att danska staten ska äga 30%.
Danskarna är smarta och sluga och ser värdet i dels ett "nationellt" flygbolag enligt gamla principer (ja skandinaviskt) men framförallt i att Kastrup är en så stor arbetsgivare vilket man velat behålla. Därtill har man ju med svenskarnas goda samvete flyttat över massor med linjer från ARN till CPH under dom senast åren och befäst CPHs position på ARNs bekostnad. Med LHG som ägare hade SAS setup haft en tydligare resultatorientering vilket hade kunnat äventyra CPH som huvudnav. I alla fall delvis.
LHG lär inte ge upp Sverige som ju trots allt är den största marknaden (ja, jag vet att södraste Sverige ligger närmare CPH) och jag ser inte alls för osannolikt att dom eller någon annan/andra bolag kommer vilja utöka sin etablering med ARN som nav. Helt eller delvis. Själva eller i annan konstellation.
Lite synd att Finnairs satsning blev så feltajmad. Men det finns absolut utrymme för ARN att ta en större position än idag utan SAS nu när ägarbanden ändå klipps. Så finnarna var nog ändå något på spåret.
Håller med om att det finns ett enormt värde i Eurobonus vilket ju ger SAS massor med fördelar också framöver gentemot sina konkurrenter. Men, som andra har skrivit, så är det ju mest flygbolagen som Gud glömde (bortsett från AF/KLM), som är med i den där grupperingen...
Ge oss svenskar ett bra alternativ med ARN som hub och i *A eller Oneworld så ska nog "danska SAS" kunna bli utmanat framöver!