Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Helt korrekt.

Jag noterar att invändingarna här i mångt och mycket verkar handla om, upplevt, sämre utbud för bonuspoängen men det känns ju rätt sekundärt för företagsledningen.
Det måste väl vara fullt rimtligt att man håller om sitt eget hus?
Klart man kan ha två tankar i huvudet samtidigt och har förståelse för hur det har blivit men inte tycker det är bra för ens eget bästa bara för det?

Jag har grunnat lite på detta nu och trots vemodet över att SK som founding partner lämnar *A så kan jag inte komma till annan slutsats att AF/Skyteam är den lösning med bäst business case.

Titta på sammansättningen i *A idag. I Norra Europa så har LH och SK ätit av varandra. Fullt rimligt om man är konkurrenter, men i en och samma allians så är det inte optimalt. Lägg därtill att vi har LO, TK och till viss del SN som också försöker vara med och få delar av samma kundbas så kan man konstatera att det är trångt på marknaden för ett förhållandevis litet flygbolag utan en jättestor hemma-kundbas.

Med SK i Skyteam så blir det istället bättre möjligheter att fritt konkurrera utan hänsyn till de interna gränsdragningarna som ändå detorierat det senaste decenniet.
Har också noterat detta, för bolaget kommer detta att gynna de.

Jag har väldigt lite koll på Skyteam som allians. Star Alliance har Silver/Gold status i alla sina partners bonusprogram och OneWorld har Emarald/Sapphire/Ruby - vilket gör programmen lite enklare att jämföra. I Skyteam verkar det inte vara lika konsekvent, alla har sina egna olika elit nivåer, eller har jag missat något?

Det är ju One World som är inkonsekvent, BA Gold mostvarar AA Platinum Pro, Iberia Platinum osv.

Det jag är mest orolig över är hur awards kommer påverkas när väl övergången är påbörjad.

Exempel: vill boka award december nästa år, bokar nästan ett år i förväg med Star Alliance. Vi antar att SAS under år 2024 byter till SkyTeam. Räknar med att jag är körd om det då inte finns alternativ med SkyTeam om det blir tidtabellsändringar eller inställda avgångar eftersom jag inte lär kunna boka om med *A.

Det jag är mest orolig över är hur awards kommer påverkas när väl övergången är påbörjad.

Exempel: vill boka award december nästa år, bokar nästan ett år i förväg med Star Alliance. Vi antar att SAS under år 2024 byter till SkyTeam. Räknar med att jag är körd om det då inte finns alternativ med SkyTeam om det blir tidtabellsändringar eller inställda avgångar eftersom jag inte lär kunna boka om med *A.
Sitter i samma sits, men förutsätter att bokade biljetter med *A gäller. I mitt fall december 24 bokas i december 23.

Ja blir att kalkylera lite risker framöver ung som vid Covid. Saker händer och ändras.

Sitter i samma sits, men förutsätter att bokade biljetter med *A gäller. I mitt fall december 24 bokas i december 23.
Läs gärna mailet från Anko, där står det tydligt att köpta biljetter gäller. Men som påtalat om det blir ändringar i biljetten och något bokas om/av är det inte säkert man kommer kunna ändra i November nästa år.

Tror ni att AF-klm så småningom blir majoritetsägare? Har något sagts om det?
Ja det står att det finns möjlighet att inom 2 år att de tar över mer av ägandet och den andra storägaren som gick in nu kan ju sälja sin del till AF/KLM om 5 år eventuellt. Men allt är ju spekulationer, men finns absolut en möjlighet.

Toppen