Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Hachans

Medlem
Rada gärna upp baserat på fakta vad fördelarna är med:

1. Inte kunna boka first med EB-poäng alls
2. Förstår du vilka bolag som ingår i SkyTeam?
3. Mycket sämre tillgång på awards österut.
4. Byta på CDG och AMS istället för ZRH, MUC, FRA och VIE.
5. Franskt delägande
6. Överlag sämre ruttnät över hela världen
7. Ingen FCT

Ser fram emot dina svar

1. Du kommer kunna boka med andra Miles.
2. Gör du? Och vet du vilka som är på väg in? Virgin gick ju med för inte så längesen, för att inte prata om avtalet som Delta tecknade med en av de stora mellanösterbolagen (var det Emirates?) om att de ska arbeta för inkludering av dem i Skyteam.
3. Ja, kanske, ingen aning.
4. Byte på CDG, AMS och CPH.
6. Det är väl helt subjektivt?
7. Nej, ingen FCT men du har ju Premiere vilket är den absolut enskilt bästa produkten där FCT bleknar i konkurrensen. Utöver det finns det massor med trevliga lounger.
 
Absolut är du en av dom som jag syftar på, du promotar och lyfter just SAS otroligt mycket här inne (tror du mig inte kan du ju själv läsa dina inlägg) . Så ä, med andra ord, du kommer inte flyga MINDRE med sas, utan mindre med Lufthansa framöver? och mer med KLM/AF för att ordna status i ny allians pga ditt favoritflygbolag SAS går över dit?
Intressant, ser fram emot hur det blir framgent ;)

Det är alltså ett problem att man är lojal mot SAS istället för en allians? Jag förstår faktiskt inte vad du menar?
 

Jannes

Medlem
Säger 0 om framtiden, bara vad som händer fram tills de går över till SkyTeam. Och vad förväntar du dig att han skulle säga?
Tror det hjälper de som tidigare i tråden målade fan på väggen om att andra Star bolag mitt i allt skulle sluta hedra SAS EBG+ statushållare, avboka våra awards med mera.
Så han säger nåt som en del behövde höra, och tror det bland gemene man och kvinna behövdes ännu mer än bland genomsnitts-BC:aren.
 
Det är alltså ett problem att man är lojal mot SAS istället för en allians? Jag förstår faktiskt inte vad du menar?
Absolut inte, det var mer att jag poängterade att personer nu rekommenderar hur "enkelt" det är att istället flyga in just status inom Star Alliance, istället för att, som vanligt, poängtera hur jäkla bra sas är.
Min poäng är/var: Är det sas personerna gillar eller Star Alliance?

Jag personligen avskyr sas, dom är totalt värdelösa, men jag krediterar *de poängen dit för det är lätt att nå status i Star Alliance, där det finns andra bra bolag!
 

Xilan

Medlem
Vad vill Air France/KLM ha ut av sin minoritetspost i SAS?
Jag tänker att de vill slussa trafik via CDG och AMS. Dvs SAS är stora i Skandinavien men gissningsvis är det en liten andel som flyger via Amsterdam eller Paris jämfört hur många som byter i Frankfurt, München eller Zürich. Med SAS i Skyteam kommer fler skandinaver flyga med Air France och KLM.
Att CPH skulle bli nån slags ”tredje europeisk hubb” tror inte jag på i alla fall.
 
För östasiatiska bolag är det väl nästan ganska lika, iaf om Asiana blir uppköpt av Korean. (OBS inte resor till asien, endast Östasiatiska bolagen)

SkyteamStar Alliance
Korean A (Asiana acq.)ANA
China AirlinesEVA
China EasternAir China (+ Shenzhen)
Xiamen

Övriga asien
SkyteamStar Alliance-----
Vietnam AirlinesSingapore*
Garuda IndonesiaAir India
Turkish**
Thai

På den fronten är mitt första intryck helt ok, men synd med inget i Japan. Singapore hade jag redan gett upp på...

Men svagt positivt att prova andra flygbolag :)
 
Toppen