Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Kimmen00

Medlem
Känns negativt.. skyteam har ju inga vettiga bolag egentligen, förutom KLM/AF. Men CDG suger osm flygplats och om ett antal år blir väl AMS hubben för SAS..
Sämre rutter österut helt klart. TK/LH har varit stapeln i vårt resande på award... bläää
 

Doctor-X

Medlem
För mig som rest mycket till Kanada genom åren, känns det trist att mista AC där tillgänglighet för anslutningar till mindre flygplatser i Kanada i eco varit god. Däremot är närmsta flygplatsen till svärföräldrarna (om man nu inte räknar YQG) DTW, vilket är en Delta hub så borde kunna funka rätt bra. Sen för oss som bor i närheten av Linköping är det ju ett rejält uppsving att inte behöva åka hela vägen till Arlanda men ändå kunna resa inom samma allians :)

Mycket spekulationer och väldigt få svar på de frågor gällande framtida status och poäng, vilar på hanen och ser var det bär hän.
 

flierman

Medlem
Som sagt, ditt inlägg bekräftar vad jag sa. Du glömde dessutom 32% amerikanskt.
Men personalen ombord har inte blivit varken amerikansk eller fransk. Och huvudkontoret ligger kvar i Sverige. :)
Senaste gångerna jag har flugit har det varit personal från Litauen och Spanien med plan som hade teknikproblem konstant, gamla SAS är helt obefintligt.
 

palmen

Moderator
Känns negativt.. skyteam har ju inga vettiga bolag egentligen, förutom KLM/AF. Men CDG suger osm flygplats och om ett antal år blir väl AMS hubben för SAS..
Sämre rutter österut helt klart. TK/LH har varit stapeln i vårt resande på award... bläää
Delta har ju faktiskt spottat upp sig en hel del på senaste åren och Korean är väl inte käppsämst heller.
CDG är inte lika bedrövlig att byta på om man flyger AF och inte Star Alliance så behöver inte vara dåligt om nu SAS byter till dessa terminaler också.

Men mängden bolag inom Star Alliance man kunnat boka awards med österut kommer bli avsevärt mycket färre nu helt klart så det är ju självklart negativt med tanke på storleken på TK tex.
 

bvs

Medlem
M&M blir ju enkelt att nå Senator efter nyår, kommer bara behövas 4 longhaul business med LH-gruppen för att uppnå den statusen och Senator är ju att "jämföra" med EBD mer eller mindre.

Personligen har jag inga problem men med tanke på hur många trådar här på forumet handlar om att kunna komma över 45k EB trots att de har Elite och MC så ligger nog inte Senator så nära för den breda massan. Men visst Frequent Traveller är väl ett alternativ och ger väl rätt bra förmåner så länge man håller sig till rätt bolag. Poängsamlandet får sig väl en smäll dock
 

ARN01

Medlem
M&M blir ju enkelt att nå Senator efter nyår, kommer bara behövas 4 longhaul business med LH-gruppen för att uppnå den statusen och Senator är ju att "jämföra" med EBD mer eller mindre.
Allt är ju relativt men 4 revenue longhaul vet jag inte om jag skulle definiera som enkelt. Men det kanske finns många bra resepolicys eller många med mycket tid och pengar där ute.
 

SK989

Medlem
Detta kan innebära att SAS börjar trafikera linjer som Wien och att man ökar sin frekvens till destinationer i Tyskland från Arlanda som t.ex. Frankfurt och München som SAS knappt flyger till längre därifrån. Om man reser en del på Östeuropa och Balkan känns detta som en klar försämring, jag har inte koll på Air France/KLMs linjenät men att resa via Paris eller Amsterdam blir avsevärt längre än via Wien.
 

Fredrik

Medlem
Detta kan innebära att SAS börjar trafikera linjer som Wien och att man ökar sin frekvens till destinationer i Tyskland från Arlanda som t.ex. Frankfurt och München som SAS knappt flyger till längre därifrån. Om man reser en del på Östeuropa och Balkan känns detta som en klar försämring, jag har inte koll på Air France/KLMs linjenät men att resa via Paris eller Amsterdam blir avsevärt längre än via Wien.
En gång i tiden fanns CSA för den typen av destinationer men de har mer eller mindre tynat bort. Delar din fundering men för egen del är det tack och lov ett område jag inte "måste" åka till.

Jag funderar på om Air Baltic kan fylla ett hål även fast de inte är med i en allians.
 
Toppen