Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Trodde det va skillnad på pessimism och fakta. Onekligen ser det ju rätt mörkt ut. Vad som förundrar mig är Tålamodet (blåögdhet) som vissa har inför vad som hänt. Undrar om tålamodet varit lika stort om ett icke SAS bolag ahde gjort på det här sättet ?!. Till SAS försvar tror jag inte dom har så mycket val. Jag hoppas att jag har fel och läget förbättras framöver. När det gäller min allainstillhörighet har jag redan valt att stanna i Star (LH). Främst beroende på mitt resemönster. Dock har jag för mycket EB poäng kvar och ett väldigt litet utbud (är av olika orsaker totalt ointresserad av USA (samt närliggande länder)
 
Trodde det va skillnad på pessimism och fakta. Onekligen ser det ju rätt mörkt ut. Vad som förundrar mig är Tålamodet (blåögdhet) som vissa har inför vad som hänt. Undrar om tålamodet varit lika stort om ett icke SAS bolag ahde gjort på det här sättet ?!. Till SAS försvar tror jag inte dom har så mycket val. Jag hoppas att jag har fel och läget förbättras framöver. När det gäller min allainstillhörighet har jag redan valt att stanna i Star (LH). Främst beroende på mitt resemönster. Dock har jag för mycket EB poäng kvar och ett väldigt litet utbud (är av olika orsaker totalt ointresserad av USA (samt närliggande länder)

Turer till och från Linköping har ökat och minskat över åren. Det är inte första gången man drar ner och inte första gången man ökar.

Kollar man tillbaka i tiden finns det nyheter kring när KLM linjen helt upphörde. När SAS flög till Köpenhamn en gång om dagen och när Czech airlines flög dit. Det är vardagsmat. Surt såklart, men inget utöver det vanliga.
 
Brist på flygmaskiner, piloter och crew är värdsomspännande och kan knappast klandras något enskilt bolag. Vi får vara glada att de som jobbar i branschen är eftertraktade.
 
Det är precis det här som stör mig mest. Alla goda saker har ett slut, så är livet. Det har jag inga problem med att acceptera.
Mindre enkelt att acceptera att man blev lurad inför alliansbytet om att allt skulle vara fortsatt fantastiskt med Skyteam.
Såldes ju för fan till och med in som att det skulle bli bättre utanför Star Alliance.
Ja samma här, just den intervjun som gör det väldigt irriterande. De kunde ju struntat i den helt istället, de måste ju vetat om alla begränsningar de nu infört.
 
Undrar om inte SAS också har brist på plan/besättningar? Har råkat ut för diverse förseningar nu, och i dag väntar jag på CPH på en maskin som inte ens hade lyft från HEL när den skulle boarda från CPH mot LHR.
Dvs inte ens från egen bas sätter man in en annan maskin eller planerar om för att minska förseningar.
Med över 2h förseningar på 1335 avgången hamnar sas i att kl 1600 köra 2 st A320 parallellt från CPH till Lhr
 
Skyteammedlemmar behöver flyga business med Virgin för att få tillgång till Clubhouse. Övriga FF hänvisas till tredjepartslounge vilken den nu är. SAS har inget avtal med någon tredjepartslounge så om du inte flyger business är du rökt.

Tror du blandar ihop något här (eller jag!). Om du flyger med ett annat ST bolag, så är det det bolag som sköter ett eventuellt avtal med en tredjeparts lounge. Så om du flyger med KLM till Timbuktu och KLM har avtal med en tredjeparts lounge på Timbuktus flygplats, så får EBG och EBD tillträde där som ST Elite Plus. Det är inte SAS/EB som måste fixa fram ett avtal med Timbuktus flygplats.

Sedan verkar Virgin vara ett undantagsfall inom ST, iom att de på sin egen hub inte erbjuder en lounge som är alltmänt tillgänglig för alla ST Elite Plus passagerare.

Själv vet jag inte om Virgin har ett avtal med en tredjeparts lounge på Heathrow för ST Elite Plus passagare som inte reser i Business. Verkar kanske inte så (och det är tråkigt så klart). Men det har ingenting att göra med SAS's egen hantering av tredjepartslounger.
 
Last edited:
Tror du blandar ihop något här (eller jag!). Om du flyger med ett annat ST bolag, så är det det bolag som sköter ett eventuellt avtal med en tredjeparts lounge. Så om du flyger med KLM till Timbuktu och KLM har avtal med en tredjeparts lounge på Timbuktus flygplats, så får EBG och EBD tillträde där som ST Elite Plus. Det är inte SAS/EB som måste fixa fram ett avtal med Timbuktus flygplats.

Sedan verkar Virgin vara ett undantagsfall inom ST, iom att de på sin egen hub inte erbjuder en lounge som är alltmänt tillgänglig för alla ST Elite Plus passagerare.

Själv vet jag inte om Virgin har ett avtal med en tredjeparts lounge på Heathrow för ST Elite Plus passagare som inte reser i Business. Verkar kanske inte så (och det är tråkigt så klart). Men det har ingenting att göra med SAS's egen hantering av tredjepartslounger.
Behöver bolaget man flyger med TILL en ort ha avtal med en lounge på den orten för att man ska få tillträde på LHR?
 
Behöver bolaget man flyger med TILL en ort ha avtal med en lounge på den orten för att man ska få tillträde på LHR?
Nä,
men det torde vara uppenbart att alla normala människor tolkar det som en tur och returresa och att det därför är loungetillgången på Timbuktus flygplats vi pratar om.

En helt annan grej är pessimismen kring tillgängliga awardplatser på sina håll. Det var en massa gnäll på forumet om Chatflights som tydligen menade att folk skulle boka... Nåväl...
 
Toppen