Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Optimism brukar oftast vara det bästa valet i krisande situationer! ;)

Jag misstänker att dem som tycker detta blir mest skit är dem som vill boka bonusresor till Thailand.

För mig som älskar att se nya saker, reser i Sverige och Europa med jobbet ser jag def. Inget problem med detta!
Jag vill gärna boka Ehailandsresor med EB. Men jag är faktiskt glad att det blev Skyteam, istället för någon fond som bara har SAS för något/några år.
Helt övertygande att SAS kommer vara en stor bircka framöver för Skyteam. Tvärtom tror jag att STar alliance är lite tagna på sängen. Vad hände?
Har varit med om en del företagsköp och det finns alltid en stor skeptisk läggning av vissa.

Lifetimarnas kostnader hamnar väl alltid på deras ”egna” bolag, så alliansen bryr sig väl inte så länge det inte blir så att det skapar kapacitetsproblem.
Jag skulle i alla fall tro att tar du med extra väska på LH med din SAS-givna *A Gold, så får SAS stå för notan. Och samma för loungebesök. I slutändan kanske man först kvittar väska mot väska, besök mot besök, men resultatet är det samma.
Star Alliance-lounger och Gold Track är alliansens gemensamma, och finns säkert fina kalkyler på hur kostnaderna fördelas där.
Ja, men vem får stå för den försämrade resenärsupplevelsen när halva planet bordar i prioboarding? När kön till priokön i telefon är jättelång? När loungerna endast har ståplats?

Att det finns för många guldkortsinnehavare kan inte SAS själva tycka(?) Det har ju varit samma kvalificering i åratal… att sen folk tycker att det är trångt emellanåt är en annan fråga. Tycker själv ”guldkort i cornflakespaket” diskussionen kan bli rätt tröttsam. Förstår inte riktigt vad man vill ha sagt eller är det bara att man själv vill vara exklusiv? Lounge, fast track och mycket finns ju kvar. Tredjepartslounge har iof försvunnit men det tror jag de skulle sett som besparing oavsett antal guldkortsinnehavare. Sedan har väl FB inte otroliga krav heller såvitt jag förstår. Nu är det väl kanske helt annat men när jag själv flög med var det endast 30 ben för motsvarande guld.
Nej, de tycker de säkert inte. Men sen när har resenärupplevelsen någonsin varit SAS huvudbry?

Har någon några gissningar på vad som troligtvis sker nu vi mest troligen går över till spend based status?

KL, AF & DL kör spend based och jag kan bara hitta uträkningar på nära 100ksek i flygbiljetter för deras guld.

Stor skillnad då sas guld nu räcker med ett amex elite och en tap biz till usa för total kostnad av 25ksek

Du kan nå Gold hos AF med en longhaul med dubbelanslutningar i Europa i business med biobränsle. Typ 35k kanske?

Har någon insikt i hur det ser ut på awards-fronten med Skyteam? Det är väl ändå en ganska substantiell del av vilken allians man väljer. Tillgänglighet och poängpriser?

Som referens ligger en award i C från Europa - Nordamerika 112k M&M, 130k EB och 62,5k FB-miles om jag inte är felinformerad. Såklart omöjligt att veta hur en eventuell växelkurs ser ut mellan FlyingBlue och EB, men någon med mer insikt kanske kan fylla i?
62,5k FB-Miles är inte T/R utan enkel. Sedan har i nuläget FB inte fasta priser på bonusplatserna utan de glider runt beroende på tillgång på flighten, dvs. ungefär som SAS har bästa pris och bästa tillgång. Problemet med detta är att det inte alltid är klart vad du betalar om du bokar med partner Miles.

62,5k FB-Miles är inte T/R utan enkel. Sedan har i nuläget FB inte fasta priser på bonusplatserna utan de glider runt beroende på tillgång på flighten, dvs. ungefär som SAS har bästa pris och bästa tillgång. Problemet med detta är att det inte alltid är klart vad du betalar om du bokar med partner Miles.

Ah, såklart att det är enkel. Låter som att det kan bli knöligt med awards det senare då, i dagsläget är ju *A-tabellen rätt tydlig i det avseendet.

Ja, men vem får stå för den försämrade resenärsupplevelsen när halva planet bordar i prioboarding? När kön till priokön i telefon är jättelång? När loungerna endast har ståplats?
Det var väl det jag menade med kapacitetsbrist? Och inga av dessa är kostnaderna som du nämnde tidigare.

Plus, priokön i telefon gäller väl också bara det egna flygbolaget. Så vitt jag vet så får jag inte t.ex. priokö till LH telefonsupport fast jag har *A Gold?

Ah, såklart att det är enkel. Låter som att det kan bli knöligt med awards det senare då, i dagsläget är ju *A-tabellen rätt tydlig i det avseendet.
De kör ju ”Promo Awards” varje månad som ger rabatt. Dessa var tidigare i mitt tycke bra där det alltid såg ut att finnas 50% i business till olika destinationer, mycket longhaul. Jag tömde bla mitt FB konto på en C til Djibouti för två på detta. Minns jag rätt fanns även Kenya Airways (de ägde väl en del då kanske?). Detta var dock då… nu ser det mest ut att vara 25% i eco till div obskyra småorter i Europa för att generalisera. Fattar inte heller riktigt om det bara är från Amsterdam och Paris. @Homer du brukade väl lägga dessa förut(?) Har det generellt blivit sämre erbjudanden?

Inte så länge EuroBonus är EuroBonus. Men det finns vissa grejer att ta hänsyn till som vi i nuläget inte vet. Exempelvis vad det finns för överenskommelser för livstidsgrejer inom Skyteam. Det är ju inte kostnadsfritt direkt att ha en massa livstidsinnehavare drälla omkring.

Sen har ju SAS en del problem med att det finns för många guldkortsinnehavare och det är ett problem man måste ta itu med på ett eller annat sätt. Det försvinner ju inte bara för att man byter allians.
Tror kostnaden att ha drällande LTG och behålla dem med nuvarande resemönster är en no brainer rent kostnadsmässigt.

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk

De kör ju ”Promo Awards” varje månad som ger rabatt. Dessa var tidigare i mitt tycke bra där det alltid såg ut att finnas 50% i business till olika destinationer, mycket longhaul. Jag tömde bla mitt FB konto på en C til Djibouti för två på detta. Minns jag rätt fanns även Kenya Airways (de ägde väl en del då kanske?). Detta var dock då… nu ser det mest ut att vara 25% i eco till div obskyra småorter i Europa för att generalisera. Fattar inte heller riktigt om det bara är från Amsterdam och Paris. @Homer du brukade väl lägga dessa förut(?) Har det generellt blivit sämre erbjudanden?

Nä, inget att hetsa upp sig för numera, t.ex. oktober bara 25% och bara ekonomi

Toppen