Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

mha321

Medlem
Det verkar som om flera här tar för givet att SAS kommer att gå med i SkyTeam. Bör poängteras att något sådant ej har uttalats. Det kan komma en period på obestämd tid där SAS står utan Allians utan endast har på sin höjd en anknytning till Flying Blue på sin höjd innan de integreras i ST.
Skyteam har varit väldigt tydligt att se ska gå med i.

Däremot verkar många tro att de ska få med i Flying Blue och där har ju än så länge alla besked sagt motsatsen, att de inte ska det.
 

M.K

Medlem
2FB492C9-3145-4F7A-B977-9D4E1FA5836F.jpeg
 

imartin

Medlem
Det verkar som om flera här tar för givet att SAS kommer att gå med i SkyTeam. Bör poängteras att något sådant ej har uttalats. Det kan komma en period på obestämd tid där SAS står utan Allians utan endast har på sin höjd en anknytning till Flying Blue på sin höjd innan de integreras i ST.
Inte uteslutet men väldigt osannolikt att AF/KLM skulle låta detta ske, då det skulle försämra SAS affärsmässiga verksamhet rejält.
 

toer00

Medlem
Optimism brukar oftast vara det bästa valet i krisande situationer! ;)

Jag misstänker att dem som tycker detta blir mest skit är dem som vill boka bonusresor till Thailand.

För mig som älskar att se nya saker, reser i Sverige och Europa med jobbet ser jag def. Inget problem med detta!

För de som vill fortsätta åka till Thailand, så kommer Ethiad att finnas framgent då samarbetar med AF på hela deras närverk.
 
Flyger inte både AF och KLM till BKK längre?
Och ett litet okänt flygbolag som heter SAS, de flyger också på BKK :)

För oss som bor i Stockholm och ofta åker till Thailand är det besvärande att tappa direktflyget med Thai Air. Å andra sidan så kaaaaaanske alliansbytet är det som krävs för att göra en ARN-BKK-linje ekonomiskt intressant. Inte troligt, men man kan ju alltid hoppas...
 

imartin

Medlem
Och ett litet okänt flygbolag som heter SAS, de flyger också på BKK :)

För oss som bor i Stockholm och ofta åker till Thailand är det besvärande att tappa direktflyget med Thai Air. Å andra sidan så kaaaaaanske alliansbytet är det som krävs för att göra en ARN-BKK-linje ekonomiskt intressant. Inte troligt, men man kan ju alltid hoppas...
Skulle kunna finnas några intressanta code share möjligheter från BKK. Korean Air till Seoul, China Airlines till Taipei, Garuda till Jakarta (och vidare till Bali), Vietnam Airlines till Vietnam. Till skillnad från Thai (som så klart helst vill att man bokar via dem om man ska till dessa destinationer) trafikerar inget av dessa bolag CPH, så de skulle bara kunna vinna på det.
 

fcx

Medlem
Skulle kunna finnas några intressanta code share möjligheter från BKK. Korean Air till Seoul, China Airlines till Taipei, Garuda till Jakarta (och vidare till Bali), Vietnam Airlines till Vietnam. Till skillnad från Thai (som så klart helst vill att man boka via dem om man ska till dessa destinationer) traffikerar inget av dessa bolag CPH, så de skulle bara kunna vinna på det.
Tänk ännu större! Någon av de fyra bolagen kan lika gärna öppna en linje till Skandinavien.
 

imartin

Medlem
Tänk ännu större! Någon av de fyra bolagen kan lika gärna öppna en linje till Skandinavien.
Javisst men nu handlade det ju ju om att göra ARN-BKK till en ekonomisk hållbar linje. Det skulle säkert hjälpa om SAS skulle kunna erbjuda anslutningsflyg därifrån. Och möjligheten för det förbrättras nog i och med alliansbytet.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen