Fiskgjusen
Medlem
Om 3-4 år fram, när SAS är integrerade i AF/KLM fullt ut kommer vi ha ett helt annat erbjudande från Skandinavien. Med dagens siffror blir man Europas tredje största flygbolagsgrupp (Lufthansa och Ryan är fortsatt större) med drygt 100 miljoner passagerare. Runt 300 destinationer globalt. Möjligheterna att boka genomgående SAS biljetter med byte i CPH, AMS eller CDG - både poäng och revenue.
KLM/AF visar också att de tänker fortsätta vara med i konsolideringen i Europa. Kanske TAP inlemmas för att stärka erbjudandet till Sydamerika och iberiska halvön, kanske ytterligare något europeiskt bolag. Air Baltic vore en bra match för att köra tunnare inrikes och hålla uppe frekvenser på europatrafiken.
Förhoppningsvis är Delta pigga på att ta en större del av atlanttrafiken med fler direktrutter till Skandinavien. Kanske kan CPH bli den tredje hubben för AF/KLM/SAS med fler Intercont till exempelvis Seoul, Mellanöstern, Indien och fler/ändrade destinationer i Nordamerika. SAS kan säkert ta sig en an en del av den omfattande lesiuretrafiken som KLM/AF bedriver till både Karibien och Afrika.
Med nya JVn för atlanttrafiken och österut med Delta/AF/KLM öppnas helt nya intäktsmöjligheter för SAS. Framtida investeringar i nya flygplan kommer att bli väsentligt billigare med bättre kreditbetyg och större köpkraft. SAS kanske kan köra, säg 10, av de 50 A350 som AF/KLM precis beställt för att bygga ut kapaciteten från CPH.
KLM/AF visar också att de tänker fortsätta vara med i konsolideringen i Europa. Kanske TAP inlemmas för att stärka erbjudandet till Sydamerika och iberiska halvön, kanske ytterligare något europeiskt bolag. Air Baltic vore en bra match för att köra tunnare inrikes och hålla uppe frekvenser på europatrafiken.
Förhoppningsvis är Delta pigga på att ta en större del av atlanttrafiken med fler direktrutter till Skandinavien. Kanske kan CPH bli den tredje hubben för AF/KLM/SAS med fler Intercont till exempelvis Seoul, Mellanöstern, Indien och fler/ändrade destinationer i Nordamerika. SAS kan säkert ta sig en an en del av den omfattande lesiuretrafiken som KLM/AF bedriver till både Karibien och Afrika.
Med nya JVn för atlanttrafiken och österut med Delta/AF/KLM öppnas helt nya intäktsmöjligheter för SAS. Framtida investeringar i nya flygplan kommer att bli väsentligt billigare med bättre kreditbetyg och större köpkraft. SAS kanske kan köra, säg 10, av de 50 A350 som AF/KLM precis beställt för att bygga ut kapaciteten från CPH.