Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Om 3-4 år fram, när SAS är integrerade i AF/KLM fullt ut kommer vi ha ett helt annat erbjudande från Skandinavien. Med dagens siffror blir man Europas tredje största flygbolagsgrupp (Lufthansa och Ryan är fortsatt större) med drygt 100 miljoner passagerare. Runt 300 destinationer globalt. Möjligheterna att boka genomgående SAS biljetter med byte i CPH, AMS eller CDG - både poäng och revenue.

KLM/AF visar också att de tänker fortsätta vara med i konsolideringen i Europa. Kanske TAP inlemmas för att stärka erbjudandet till Sydamerika och iberiska halvön, kanske ytterligare något europeiskt bolag. Air Baltic vore en bra match för att köra tunnare inrikes och hålla uppe frekvenser på europatrafiken.

Förhoppningsvis är Delta pigga på att ta en större del av atlanttrafiken med fler direktrutter till Skandinavien. Kanske kan CPH bli den tredje hubben för AF/KLM/SAS med fler Intercont till exempelvis Seoul, Mellanöstern, Indien och fler/ändrade destinationer i Nordamerika. SAS kan säkert ta sig en an en del av den omfattande lesiuretrafiken som KLM/AF bedriver till både Karibien och Afrika.

Med nya JVn för atlanttrafiken och österut med Delta/AF/KLM öppnas helt nya intäktsmöjligheter för SAS. Framtida investeringar i nya flygplan kommer att bli väsentligt billigare med bättre kreditbetyg och större köpkraft. SAS kanske kan köra, säg 10, av de 50 A350 som AF/KLM precis beställt för att bygga ut kapaciteten från CPH.
 

ARN01

Medlem
Har någon några gissningar på vad som troligtvis sker nu vi mest troligen går över till spend based status?

KL, AF & DL kör spend based och jag kan bara hitta uträkningar på nära 100ksek i flygbiljetter för deras guld.

Stor skillnad då sas guld nu räcker med ett amex elite och en tap biz till usa för total kostnad av 25ksek
Med tiden lär det väl bli nåt sånt. Såg även nu att deras motsvarande ”point sharing” är kass i jämförelse. 2 vuxna och 6 barn är det man kan ha med. Mao svårt att få med föräldrar, syskon och partner som jag har nu. Bara hoppas att Eurobonus lever vidare. Chansen är väl inte överdrivet stor i längden men åtminstone så länge AF/KLM inte är majoritetsägare. Kan man ju sen hoppas vidare att de aldrig blir det.
 

M.K

Medlem
Intressant artikel med SAS’ styreleder Carsten Dilling i E24.no i dag.

Utklippt från artikeln:
"Dilling spår overfor Berlingske at Air France-KLM ikke vil eie SAS alene. Han tror den danske stat vil være med lenge.
Danskene har både sikret seg over 25 prosent av aksjene i Nye SAS og de har fått de andre store eierne til å signere en aksjonæravtale.Innholdet i denne aksjonæravtalen er ikke kjent for offentligheten. Men de fleste spekulasjonen går på at den inneholder bestemmelser som gjør at Danmark sikrer at flyplassen Kastrup forblir den viktigste flyplassen for SAS."

Han fortsätter sedan med Kastrup:
"Kastrup er en økonomisk motor i Danmark. Derfor gir ikke danskene slipp på SAS."

"Fungerer både som en internasjonal hub der dansk næringsliv kommer seg til og fra hele verden, og den er en økonomisk motor for København-regionen. Over 1000 selskaper opererer på og rundt flyplassen.Selskapet København Lufthavne AS, som eier Kastrup, hadde før pandemien over 22.000 ansatte. Og ikke minst: Den danske staten eier 39 prosent av dette lufthavnselskapet med en børsverdi på nær 60 milliarder norske kroner."

"Kastrup verdsettes altså til nær det doble av Air France-KLM som ligger an til å ta over SAS."

Som jag tidigare skrivit tror jag att SAS kommer bestå, men med Kastrup som enda internationella hub. Smart spelat av Danskarna som garanterat säkrat ekonomisk tillväxt genom detta hemliga aktionäravtal.
 
Last edited:
Har du träffat medlemmar IRL?


Jag vet inte om jag delar din optimism, men jag håller med om att en invändningar är tramsiga.

Förrän vi ser hur rutterna förändras så kan jag inte säga att det här är bra eller dåligt för de som faktiskt reser med SAS. De som använder Eurobonus för att boka bonusresor på andra bolag kanske är missnöjda men jag är övertygad om att de hittar nya möjligheter snart. Gör de inte det så var förändringen till det sämre - för dem.
Optimism brukar oftast vara det bästa valet i krisande situationer! ;)

Jag misstänker att dem som tycker detta blir mest skit är dem som vill boka bonusresor till Thailand.

För mig som älskar att se nya saker, reser i Sverige och Europa med jobbet ser jag def. Inget problem med detta!
 
Till antal är nog Star Alliance överlägsna, tittar vi bara i Europa så har vi (förutom SAS hemma-flygplatser) lounger på väldigt många flygplatser, medan det väl främst är på AMS och CDG (säkert någon fler fransk flygplats) som SkyTeam har lounger (mycket möjligt att det finns ytterligare någonstans som jag inte känner till).

Kvalitetsmässigt så hade jag inte så höga förväntningar, men efter att igår ha tittat på lite Youtube-recensioner av KLM Crown Lounges på AMS och nya AF-loungen på CDG så måste jag säga att de faktiskt ser riktigt bra ut.
AF lounge är ljusår bättre än både lh, swiss, SAS mm.
 
Inte så länge EuroBonus är EuroBonus. Men det finns vissa grejer att ta hänsyn till som vi i nuläget inte vet. Exempelvis vad det finns för överenskommelser för livstidsgrejer inom Skyteam. Det är ju inte kostnadsfritt direkt att ha en massa livstidsinnehavare drälla omkring.

Sen har ju SAS en del problem med att det finns för många guldkortsinnehavare och det är ett problem man måste ta itu med på ett eller annat sätt. Det försvinner ju inte bara för att man byter allians.
Det är sant att mycket är okänt i dagsläget. Men jag tänker att mycket av värdet i SAS, om det nu finns ett värde ligger väl i Eurobonus. Det finns många guldkortsinnehavare, frågan är dock hur många LTG innehavare det finns, sannolikt betydligt färre. Det är trots allt, förhållande till alla resenärer SAS har väldigt få som i minst 10 sammanhängande år haft guldkortet. Och det borde ju vara de mest lojala de vill ha kvar så därför borde de bråka med dem minst, så hade sannolikt de flesta kundorienterade bolag resonerat.
 

pep

Medlem

Glædelige nyheder på alle fronter!

God og forfriskende udvikling. “Nye koste fejer bedst”; lidt nytænkning, forbedring, og forandring kan være godt for alle parter, frequent flyers, flyselskaberne, loungerne, etc. Personligt har jeg været heldig idet jeg har de seneste 3 år været meget begejstret for Skyteam alliancen og nærmer mig Platinum efter endnu et par MRs. Fidusen ved Skyteam er status! Og så rejse economy og høste alle frynserne...!

Mit perspektiv er måske anderledes end de flestes, idet jeg rejser mest mod syd (Afrika) og SØ-asien, hvor jeg residerer. Langsomt har jeg forladt Star Alliance over de seneste år. Har været meget fremme i skoene med OW, og kan ikke undvære dem: især har QR, MH og BA givet mig mange fordele over årene. Men man bliver “alliance-træt” og det er svært at komme igennem 7-års krisen, ganske som i parforhold...Jeg savnede meget en mulighed for at rejse med SAS af nostalgi og nationale grunde. Og vups! - her er chancen pludselig. Glæder mig meget til at optjene/bruge point og status hos SAS qua FB Gold. Jeg arbejder nu på at få FB Platinum, vil også bruge det til rejser med SK, som vil blive et savnet gensyn, ikke mindst SK-loungen i CPH. Serviceniveauet hos SK i economy maa ogsaa stige gevaldigt, da de ikke kan ligge under KL/AF, der caterer ombord, selv intra Europa.
Lounge
Skyteam loungerne i Europa, specielt de nye, imponerende perler i AMS og CDG, er gode og passer fint til mine behov. Jeg var på besøg i den Zurich 2 gange seneste måned: selv om den er mindre giver den udmærket service, drikke, og forskellig mad, som man kan blive både fristet og mæt af. I CDG gik der en purser rundt med champagne og bød til de gæster, der ikke kunne modstå. Det har jeg end ikke oplevet i OW loungene i London. Hvis SAS loungerne i Skandinavien bliver opgraderet til Skyteam Lounger, kan det vel kun være forbedring og fornyelse? Kun fiskefrikadellerne og pølserne kan komme i fare da der skal være plads til lidt fransk gourmance...? Med Skyteam status kan man gæste ind uden nødes at gæsten/gæsterne skal med samme fly.
Loungefinders
De er aldrig, eller sjældent, opdaterede. Gælder vist for alle alliancerne!
Flyselskaber - Udvikling
Herligt som det går med Skyteam. De nye store scoops er vel SAS, Virgin, Etihad, Saudia. KQ og VN leverer fint til mine behov og er generelt billigere om ikke helt top-notch. Der skal vi nok have fat i AF eller Virgin business...Til gængæld sparer man ofte lidt på pengene, da mange Skyteam selskaber har staerke kampagner, eller generelt lave priser. Jeg savner Aeroflot, men de kommer vel tilbage, når ammunitionen løber tør? Til gengæld er Saudia en spændende partner, som jeg snart skal på et par MRs med. Alfursan Loungen i Jedda er verdens største Skyteam lounge. Endda med date bar :)
Skyteam FFP
En fornøjelse at rejse i Skyteam economy med Elite status, med gratis sædevalg (de sidste dage op til afgang), ofte recognition af status, og transfer af baggage inden for alliancen, selv på forskellige billetter.
Flying Blue er blevet fantastisk nem at håndtere de seneste par år. Kan booke en award på 10-20 minutter. Manglende miles indsat 2 sekunder efter retro-claim, kun med henvisning til PNR koden.
 
Har någon insikt i hur det ser ut på awards-fronten med Skyteam? Det är väl ändå en ganska substantiell del av vilken allians man väljer. Tillgänglighet och poängpriser?

Som referens ligger en award i C från Europa - Nordamerika 112k M&M, 130k EB och 62,5k FB-miles om jag inte är felinformerad. Såklart omöjligt att veta hur en eventuell växelkurs ser ut mellan FlyingBlue och EB, men någon med mer insikt kanske kan fylla i?
 
Last edited:
Toppen