Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Generellt sett mycket oro kring vad som händer med statusnivåer och LTG. Vad gäller LTG, hur stor fråga är det egentligen för SAS och deras nya partner framåt. Hur många innehavare av LTG kan tänkas finnas? Är det inte en extremt stor volym av innehavare så borde det inte vara värt för vare sig SAS eller Skyteam att börja bråka med de kunder som varit mest lojala över tid, eller?
 
Att SAS väljer att lämna Star Alliance är en gåta. Den enda riktigt bra fungerande alliansen. Tror man att det kapital man får från AF/KLM är den räddande ängeln? Bolaget har haft svårt att nischa sig och lyckats hamna någonstans mellan premium och lågprisbolag. Efter fyrtioelva VD byten med personer som sett bolaget som en ren språngbräda i karriären har väl den sista i ledet slagit spiken i kistan. Långsiktighet och ett mod att profilera sig till de kunder som strävar efter premium och också kan betala för sig har varit totalt uteslutet sedan Janne Carlssons tid. Trist utveckling och det senaste lär inte bli någon räddning. R.I.P SAS.
Du skriver att det varit många VD i SAS, vet inte vad du menar Fyrtoelva VD byten, under de senaste 22 åren har det varit 4 stycken Anko van der Werff 2021- Rickard Gustafson var VD 2011-2021 Mats Jansson 2006-2010, Jørgen Lindegaard 2001-2006, normalt brukar en VD på ett börsnoterat bolag sitta 5-7 år.
 
Generellt sett mycket oro kring vad som händer med statusnivåer och LTG. Vad gäller LTG, hur stor fråga är det egentligen för SAS och deras nya partner framåt. Hur många innehavare av LTG kan tänkas finnas? Är det inte en extremt stor volym av innehavare så borde det inte vara värt för vare sig SAS eller Skyteam att börja bråka med de kunder som varit mest lojala över tid, eller?

Inte så länge EuroBonus är EuroBonus. Men det finns vissa grejer att ta hänsyn till som vi i nuläget inte vet. Exempelvis vad det finns för överenskommelser för livstidsgrejer inom Skyteam. Det är ju inte kostnadsfritt direkt att ha en massa livstidsinnehavare drälla omkring.

Sen har ju SAS en del problem med att det finns för många guldkortsinnehavare och det är ett problem man måste ta itu med på ett eller annat sätt. Det försvinner ju inte bara för att man byter allians.
 
Skulle gärna se att guldlounchen i CPH gjordes om helt. Åtminstone erbjuda röda pölsor för oss som inte lockas av vegansörjorna.
Tråkigt att du inte var där igår, Tacos på köttfärs med två såser att välja på, guacamole i en storskål, för någon vecka sedan när de serverade rätten hade de även riven ost men den fanns inte igår, kanske någon som glömt att beställa, vi har väl alla gjort fel på jobbet vid något tillfälle.
Fanns även kycklingköttbullar vilket jag inte föredrar, du måste haft otur som har fått ”vegansörjorna” vad det nu kan vara.
 
Inte så länge EuroBonus är EuroBonus. Men det finns vissa grejer att ta hänsyn till som vi i nuläget inte vet. Exempelvis vad det finns för överenskommelser för livstidsgrejer inom Skyteam. Det är ju inte kostnadsfritt direkt att ha en massa livstidsinnehavare drälla omkring.

Sen har ju SAS en del problem med att det finns för många guldkortsinnehavare och det är ett problem man måste ta itu med på ett eller annat sätt. Det försvinner ju inte bara för att man byter allians.
Lifetimarnas kostnader hamnar väl alltid på deras ”egna” bolag, så alliansen bryr sig väl inte så länge det inte blir så att det skapar kapacitetsproblem.
Jag skulle i alla fall tro att tar du med extra väska på LH med din SAS-givna *A Gold, så får SAS stå för notan. Och samma för loungebesök. I slutändan kanske man först kvittar väska mot väska, besök mot besök, men resultatet är det samma.
Star Alliance-lounger och Gold Track är alliansens gemensamma, och finns säkert fina kalkyler på hur kostnaderna fördelas där.
 
Inte så länge EuroBonus är EuroBonus. Men det finns vissa grejer att ta hänsyn till som vi i nuläget inte vet. Exempelvis vad det finns för överenskommelser för livstidsgrejer inom Skyteam. Det är ju inte kostnadsfritt direkt att ha en massa livstidsinnehavare drälla omkring.

Sen har ju SAS en del problem med att det finns för många guldkortsinnehavare och det är ett problem man måste ta itu med på ett eller annat sätt. Det försvinner ju inte bara för att man byter allians.
Att det finns för många guldkortsinnehavare kan inte SAS själva tycka(?) Det har ju varit samma kvalificering i åratal… att sen folk tycker att det är trångt emellanåt är en annan fråga. Tycker själv ”guldkort i cornflakespaket” diskussionen kan bli rätt tröttsam. Förstår inte riktigt vad man vill ha sagt eller är det bara att man själv vill vara exklusiv? Lounge, fast track och mycket finns ju kvar. Tredjepartslounge har iof försvunnit men det tror jag de skulle sett som besparing oavsett antal guldkortsinnehavare. Sedan har väl FB inte otroliga krav heller såvitt jag förstår. Nu är det väl kanske helt annat men när jag själv flög med var det endast 30 ben för motsvarande guld.
 
Har någon några gissningar på vad som troligtvis sker nu vi mest troligen går över till spend based status?

KL, AF & DL kör spend based och jag kan bara hitta uträkningar på nära 100ksek i flygbiljetter för deras guld.

Stor skillnad då sas guld nu räcker med ett amex elite och en tap biz till usa för total kostnad av 25ksek
 
Toppen