Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Alexander P

Medlem
Äsch, det är ju en frilansjournalist som varit på semester och blivit sen, då är det ju utmärkt att ha en kanal att gråta ut i. Behövde inte ens kolla på Twitter eller Reddit för en story denna gång, bara att knacka ihop något utan substans med mycket känslor. Så behöver man inte vara så beroende av fakta heller.
Tyvärr verkar artikeln bara vara skriven på känslor. Istället för att lyfta relevanta frågor om förseningar och huruvida kabinpersonalen på
”SAS” borde kunna prata ett skandinaviskt språk, är det bara klichéer och hårda ord.

Vad menar man med ”Datorer som inte fungerar, ström som slås på och av”

Och tur att man inte känner till samarbetet med X-fly/Nordica och Hi-Fly, annars får vi se flera sådana artiklar:

Nej, om jag ska flyga igen kommer jag fråga: Är det ett SAS-plan eller ett Lynxplan?”
 

LPC123

Medlem
Tyvärr verkar artikeln bara vara skriven på känslor. Istället för att lyfta relevanta frågor om förseningar och huruvida kabinpersonalen på
”SAS” borde kunna prata ett skandinaviskt språk, är det bara klichéer och hårda ord.

Vad menar man med ”Datorer som inte fungerar, ström som slås på och av”

Och tur att man inte känner till samarbetet med X-fly/Nordica och Hi-Fly, annars får vi se flera sådana artiklar:

Nej, om jag ska flyga igen kommer jag fråga: Är det ett SAS-plan eller ett Lynxplan?”
Att datorerna strular ( vill minnas att det var något med GPS ) ombord har jag upplevt med både SAS och andra bolag. Som dom skriver så måste allt släckas ner och man "resettar" planet för att få igång allt igen så planet hittar rätt positin om jag inte minns fel?.
Själv har jag bara en flygning med Smart Lynx och den största skillnaden mot SAS var skinnsäten och en äldre kabin, ja dom pratade ingen svenska i personalen men det är för mig skitsamma på en 45min flygning. Generellt tycker jag dock att Smart Lynx känns lite osäkrare att flyga än SAS, Inte att dom ska crascha men om dom kommer iväg som dom ska.
Tror nog dock inte detta samarbete blir längre än nödvändigt.
 

SK989

Medlem
Kvällstidningar har sin dramaturgi men i sak stämmer artikeln, d.v.s. SAS köper in en underleverantör med besättning som inte talar något skandinaviskt språk och med gamla flygplan som drabbats av förseningar. Samt att andra bolag ratat Smartlynx för att de hade för låg kvalité.

Klart folk blir sura - de känner sig lurade. Beställer man skandinaviska produkter från ICAs hemsida blir man kanske inte nöjd med en leverans av baltiska eller spanska produkter från Lidl istället med en * på kvittot som säger "*on behalf of ICA".
 
Hur tätt inpå flygningen är er erfarenhet att det kan flaggas om från SAS eller SAS Connect till Hi Fly/Smart Lynx? Borde man komma undan om veckans / sommarens bokningar ännu inte är flaggade av dom?
 

palmen

Moderator
Hur tätt inpå flygningen är er erfarenhet att det kan flaggas om från SAS eller SAS Connect till Hi Fly/Smart Lynx? Borde man komma undan om veckans / sommarens bokningar ännu inte är flaggade av dom?
Fram tills planet lyfter så kan det ändras, även om det oftast sker längre tid i förväg.
De vet ju redan nu vad de planerar för flighterna i sommar och det återspeglas i bokningsdialogen. Men om något händer närmre avresa så de måste prioritera om så kan det drabba alla flighter mer eller mindre.

HiFly maskinen är väl uteslutande tänkt att gå till Chicago, men kan såklart också ändras om den behövs någon annan stans gissar jag.
 

adhoc76

Medlem
Men om det hade handlat om att istället betala 30-40% mer pga färre avgångar och färre stolar på samma sträcka för att planen fyllts upp snabbare så hade jag hellre stått ut med det.
Ja fast SAS är redan dyrare, kanske inte så mycket som 30-40%, men 20-30% i många fall (så var det exempelvis för 14 dagar sedan) jmf med Eurowings och Norwegian (och mer än så jmf med Ryanair). Det är i det perspektivet det blir fel anser jag.
 

stighelmer

Ny medlem
Det som irriterar mig är att om jag bokat SAS (hänt mig några gånger nu) flyg där det står SAS mainland (trevliga neo) plan på biljetten men innan resan byter dem till den sunkiga 10-20 år gamla airbus med Smartlynx och jag behöver betala 650kr (även plus smart) för att boka om + mellanskillnaden om jag vill undvika Smartlynx.

Det stör mig för jag har betalat för en SAS produkt men blir levererad något helt annat. Personalen på Smartlynx är trevliga, även om de knappt kan engelska, men de gör sitt bästa och tycker synd om dem i vilket läge de hamnat. Jag har fortsatt svårt att förstå hur man kan samarbeta med ett ACMI som även Condor fick säga upp pga av kvalitetsbrist och som är rankad till 3:e sämst flygbolag i Europa som social junk enligt Europan Airlines' Social Rating. Det kanske var så att SAS inte hade några andra ACMIS längre att välja mellan och fick ta risken för att hålla sommarrutterna igång.
 

Hachans

Medlem
Det som irriterar mig är att om jag bokat SAS (hänt mig några gånger nu) flyg där det står SAS mainland (trevliga neo) plan på biljetten men innan resan byter dem till den sunkiga 10-20 år gamla airbus med Smartlynx och jag behöver betala 650kr (även plus smart) för att boka om + mellanskillnaden om jag vill undvika Smartlynx.

Det stör mig för jag har betalat för en SAS produkt men blir levererad något helt annat. Personalen på Smartlynx är trevliga, även om de knappt kan engelska, men de gör sitt bästa och tycker synd om dem i vilket läge de hamnat. Jag har fortsatt svårt att förstå hur man kan samarbeta med ett ACMI som även Condor fick säga upp pga av kvalitetsbrist och som är rankad till 3:e sämst flygbolag i Europa som social junk enligt Europan Airlines' Social Rating. Det kanske var så att SAS inte hade några andra ACMIS längre att välja mellan och fick ta risken för att hålla sommarrutterna igång.

Som sagt, SAS verkar inte bekymra sig för sitt varumärke och folk envisas med att flyga med dem ändå. Så de har inget att förlora på att välja billigast möjliga leverantör.
 
Toppen