Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

mha321

Medlem
Ingen som har flugit med Hifly ännu och kan ge en berättelse om hur det är?
Har inte gjort det men noterat att den i första hand gått på 943/944 från Köpenhamn och inte 945/946 som det spekulerade tidigare i tråden.

Försenad på nästan alla avgångar, men det är ju tyvärr status på mycket på CPH nu.
 

Lagerman

Medlem
Just upplevt min första Smartlynxflygning. Otroligt med tanke på att jag har 10 SAS-ben senaste månaden. Well well. lög ARN-HEL imorse med en 17 år gammal 320 från Smartlynx. Satt på rad 10 vilket iallafall betydde att jag fick lägga upp min väska. Värre för stackarna på rad 1 & 2 som blev tillsagda att lägga det längre bak.
Förutom illaluktande galonsäten och minimalt benutrymme så gick flygningen som den skulle......
Fick 10 min innan landning även mitt Diamondfika i form av en smothie och en flaska vatten av den trevliga spanska CC som hade koll på Diamondstatus. :p
Svarar mig själv angående dagens (tänkta) returresa. Den blev inställd efter att den smarta lynxen inte lyckats lyfta från ARN mot HEL. Så här sitter man nu ombokad till en AY fligt3 timmar senare och missat företagsevent.
SAS kan ju inte vara helt nöjda med sin wetleaseleverantör här alltså.....
Förstår dom inte vad detta gör med varumärket?! :(
 

Hachans

Medlem
Svarar mig själv angående dagens (tänkta) returresa. Den blev inställd efter att den smarta lynxen inte lyckats lyfta från ARN mot HEL. Så här sitter man nu ombokad till en AY fligt3 timmar senare och missat företagsevent.
SAS kan ju inte vara helt nöjda med sin wetleaseleverantör här alltså.....
Förstår dom inte vad detta gör med varumärket?! :(

SAS är inte så bekymrade över sitt varumärke, det har de varit tydliga med i många år.
 

Johan F

Medlem
Nattens flygning med SK944 ORD - CPH (satt på 2K) som flögs med HiFly var en klanderfri upplevelse. Visst, färgen på inredningen kanske inte var i min smak men i övrigt har jag egentligen inget att anmärka på, lyckades dock inte få wifi att fungera men det berodde troligen på undertecknad och var inte ett större problem eftersom jag ville sova så mycket som möjligt. Vi bordade innan utsatt tid och när vi väntade i planet så bjöds vi på ett fyrverkeri, business kabinen var mer eller mindre full

Det enda som jag möjligen tycker var lite dåligt var att det tog nästan 1,5 timmar att få maten, fördrink och nötter kom efter ca 1 timme och på en nattflygning där pax vill sova så borde det gått snabbare. I övrigt funkade SAS konceptet utan bekymmer vad jag upplevde, men det skall sägas att jag åt, sov och åt (i den ordningen). Nedan lite bilder

IMG_3096.jpeg

IMG_3093.jpeg


IMG_3100.jpeg


IMG_3098.jpeg


IMG_3099.jpeg
 

Attachments

  • IMG_3095.jpeg
    IMG_3095.jpeg
    88,8 KB · Visningar: 111
Med tanke på diskussionen i en annan tråd om förseningar och inställda flyg roade jag mig åt att kika på Smart Lynx för SAS och de senaste dagarnas trafik enligt flightradar24.

Den senaste veckan (från 25 juni till idag) har drygt 55 procent av Smart Lynx flygningar för SAS varit försenade, varav ett 20-tal inställda. Känns spontant som riktigt dålig performance.
 

011430121

Medlem
Med tanke på diskussionen i en annan tråd om förseningar och inställda flyg roade jag mig åt att kika på Smart Lynx för SAS och de senaste dagarnas trafik enligt flightradar24.

Den senaste veckan (från 25 juni till idag) har drygt 55 procent av Smart Lynx flygningar för SAS varit försenade, varav ett 20-tal inställda. Känns spontant som riktigt dålig performance.
Helt enig, tack för att du har tagit tid att fram statistiken
Såg att ARN-ALC idag med SK1571 blev inställd skulle ha flugits av SmartLynx vet att den var mer eller mindre fullsatt.
 

adhoc76

Medlem
Ett kort omdöme från Stockholm-Malaga med Smartlynx för fjorton dagar sedan. Ca en timmes försening beroende på tidigare ackumulerad försening Stockholm-Köpenhamn. Fullsatt. Rent och fräscht plan. Uppmärksam kabinbesättning (blandade nationaliteter, men främst spansk.) Service i plus som vida översteg SAS nivå. Startade serveringen direkt när bälteslampan släcktes och genomförde fler passeringar med serveringsvagnen är vad som är normalt för SAS. Hade förbeställt toast (åkte GO den här gången). Här kommer det enda minuset egentligen. Instruktionen att värma toasten (är ju knappast en toast annars) hade inte gått fram så den serverades (kylskåps)kall. I allt övrigt fullt acceptabel flygning och inga säkerhetsrelaterade avvikelser kunde noteras heller (exempelvis mycket noggrann brief om vad vi som att vid nödutgång förväntades bistå med vid behov). Sammanfattningsvis inget att vare sig klaga på eller oroa sig för.
 
Toppen