Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

SK1004 söndag morgon - operated by smartlynx. Planerad avgångstid 08.10. Boarding var klar i god tid men nu 40 min senare har vi fortfarande inte stängt dörrarna. ”Problems with papperworks” är kaptenens förklaring.

Kom precis in en snubbe från SAS Maintenance…

Att SAS behöver anpassa sin produktion över året är helt förståeligt, men att hyra in ett flygbolag som så uppenbart saknar förmåga att klara sin operations…
 

palmen

Moderator
SK1004 söndag morgon - operated by smartlynx. Planerad avgångstid 08.10. Boarding var klar i god tid men nu 40 min senare har vi fortfarande inte stängt dörrarna. ”Problems with papperworks” är kaptenens förklaring.

Kom precis in en snubbe från SAS Maintenance…

Att SAS behöver anpassa sin produktion över året är helt förståeligt, men att hyra in ett flygbolag som så uppenbart saknar förmåga att klara sin operations…
Hur vet man att det är smartlynx som ansvarar för paperwork och inte ground crew som är Sas själva?
 
Hur vet man att det är smartlynx som ansvarar för paperwork och inte ground crew som är Sas själva?
Min bild är att det alltid är operatören/ägaren av flygplanet som är ansvarig. Det var uppenbart något i pilotens checklista som inte kunde bockas av.

Intressant flygning i övrigt. Väldigt låg marschhöjd, påbörjade inflygning strax norr om Umeå och tog en rutt in till Kallax rakt över Piteå. Har enligt appen flugit till Luleå strax över 400 gånger men aldrig med en sån här inflygning.
 

KalleSus

Medlem
Min bild är att det alltid är operatören/ägaren av flygplanet som är ansvarig. Det var uppenbart något i pilotens checklista som inte kunde bockas av.

Intressant flygning i övrigt. Väldigt låg marschhöjd, påbörjade inflygning strax norr om Umeå och tog en rutt in till Kallax rakt över Piteå. Har enligt appen flugit till Luleå strax över 400 gånger men aldrig med en sån här inflygning.
Det verkar som SmartLynx undviker att flyga på höjder över 29000 fot. Den normala marschhöjden för SAS på den här rutten verkar vara cirka 39000 fot.
Däremot tror jag inte inflygningen mot Luleå bana 14, rakt över Piteå är speciellt ovanlig.
En snabb koll på FR24 och just flight SK1004 visar att SAS ofta går den vägen in mot Kallax.
 
Det verkar som SmartLynx undviker att flyga på höjder över 29000 fot. Den normala marschhöjden för SAS på den här rutten verkar vara cirka 39000 fot.
Däremot tror jag inte inflygningen mot Luleå bana 14, rakt över Piteå är speciellt ovanlig.
En snabb koll på FR24 och just flight SK1004 visar att SAS ofta går den vägen in mot Kallax.
Det var framförallt att vi kom in så lågt och låg rätt länge under 1000 meter. Sånt som SAS bara gör om nått är fel!
 

Glenn E

Medlem
Sitter på en A320 från Smartlynx nu.
Gammalt plan.
Känns inte som SAS även om piloten kunde norska.
SK157 från Stockholm till Göteborg.
IMG_0194.jpeg
IMG_0195.jpeg
 

011430121

Medlem
Flög HEL-ARN Sk705, flygningen utfördes av airBaltic var helt som man vill en flygning skall vara
Vi var 104 passagerare inget crew bagage på de första raderna, serveringen sköttes helt efter SAS boken.
Ren maskin med ljus skinnklädsel på stolarna, säkerhetsbältet skulle på 10 minuter före landning.
 
Min bild är att det alltid är operatören/ägaren av flygplanet som är ansvarig. Det var uppenbart något i pilotens checklista som inte kunde bockas av.

Intressant flygning i övrigt. Väldigt låg marschhöjd, påbörjade inflygning strax norr om Umeå och tog en rutt in till Kallax rakt över Piteå. Har enligt appen flugit till Luleå strax över 400 gånger men aldrig med en sån här inflygning.
Kan också vara den pågående flygövningen som leder till lite annorlunda luftvägar just kring Kallax.
 
Toppen