Nu har jag fått lite svar från en A320 kapten och en FO på B737 (som tidigare flygit turbopropp).
Ingen av dom känner till något flygbolag som tankar fullt och flyger 3-5 sektorer innan de fyller på igen, när man pratar om jet. För propellerplan är det annorlunda, och där kan det mycket väl förekomma.
Hur kommer det sig? En A320 full med passagerare väger ungefär 60 ton, max landningsvikt är omkring 65 ton. Dvs man kan landa med 5 ton bränsle. Grovt räknat så bränner man 2400 kg/h och har åtminstone 1200 kg i reserv, dvs landar en a320 full med passagerare kan den bara ha kvar bränsle för ca 1,5-2h flygning som max.
Detta kan ju ändra sig om man flyger halvomma plan, men det hör inte till normalfallet att man flyger runt med 50 pers hela dagen.
Det förekommer dock att man tankar mer än nödvändigt i länder/städer där bränslet är billigare. Datorn räknar ut detta vad som blir optimalt då mer bränsle ombord också innebär att mer bränsle går åt pga vikten.
Det är med andra ord landningsvikten som oftast är den begränsande faktorn, inte hur mycket man kan tanka planet.
Skulle man dock flyga Bergen-Stavanger tor med halvfulla plan skulle man kunna göra flertalet flighter utan att behöva tanka, det är ju dock ett undantag.
Att Ryanair inte skulle tanka på sina turnarounds är med andra ord inte sant, även om det kan förekomma att de inte behöver tanka på en sektor som är kortare eller om det är få passagerare, Ryan kör ju dock nästan fullt på den absoluta majoriteten av flighterna.
En 737-800 som tankas fullt kan få i 21 ton bränsle och då väga 79 ton (MTOW). Högsta landningsvikten är ca 66 ton (MLW) så man behöver bränna 13 ton bränsle minst i det fallet och har då max 8 ton bränsle kvar. Det är ju fullt möjligt att göra några korta flighter på 8 ton bränsle, men då måste första flighten varit extremt lång för att det ska gå ihop eller väldigt lite passagerare ombord. Inga flygbolag flyger ju dock med halvtomma kabiner (mer än någon enstaka flight).
För A320 så är det normalt med ca 6 ton bränsle ombord för en enkel flight ARN-BER.
För propellerplan (saab340 tex) så bränner man ca 400kg/h. Där är det med andra ord möjligt att göra fler kortare sektorer utan att tanka. Man spar ju in en hel del tid på kortare stopp, tex i Nordnorge.
Så för att sammanfatta det lite (enligt info från 2 piloter) så hör det inte till vanligheterna att man tankar för mer än 1 flight när vi pratar jet. Det förekommer dock att man ibland tankar extra på vissa ställen, vilket då gör det möjligt att flyga 2 kortare flighter (max ca 2h med fullt plan) innan man behöver tanka igen. Sen finns ju extremfallet med extremt korta flighter, tex Bergrn-Stavanger, men på en turnaround på 25-30 minuter hinner en A320/B737 att tanka så finns ingen anledning att flyga tyngre än nödvändigt då det blir väldigt mycket högre bränsleförbrukning.
Jag har aldrig sett ett Ryan plan tanka, eller aldrig tänkt på det. Men dom måste väl vara fulltankade på morgonen ?? Och ev bara tanka pa ngn hemmahamn under dagen??
Se mitt svar ovan, om första flighten är full och de kan bränna 13 ton bränsle (åtminstone ca 4h flygtid) så är det möjligt att de tankar fullt, annars gör man det inte då planet är för tungt vid landning i så fall.