Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Nordpilen

Medlem
Den 2 juni gjorde Smartlynx flygplan YL-LDF som SK130 MMX (Malmö) - ARN en mellanlandning på Landvetter, där det gjorde ett uppehåll i 3,5 h innan det åkte vidare mot ARN med resande ombord. Någon som vet orsaken?

En konsekvens blev att Sas fick ställa in SK2151 och SK142 ARN-GOT-ARN. Däremot gick flygplanet efter ankomst till Arn vidare till LLA som SK8 något försenat. Där blev det en lång vändning på över en timme.

Planet var sedan planlagt att köra en tur på eftermiddagen ut i Europa, men verkar ha fått stå kvar på Arn resten av dagen.

Tekniska problem?

I övrigt gav kabinpersonalen (spansk?) på SK8 mycket bra bemötande, särskilt Pursern som med sitt leende och trevliga hälsning vid ombordstigning och servering gjorde de flesta på bra humör. Inga tecken på oro över driftsäkerheten hos dem.

En äldre dam undrade oroligt om hon råkat kliva på fel flyg när hon insåg att personalen inte pratade svenska. :)
 

palmen

Moderator
Den 2 juni gjorde Smartlynx flygplan YL-LDF som SK130 MMX (Malmö) - ARN en mellanlandning på Landvetter, där det gjorde ett uppehåll i 3,5 h innan det åkte vidare mot ARN med resande ombord. Någon som vet orsaken?

En konsekvens blev att Sas fick ställa in SK2151 och SK142 ARN-GOT-ARN. Däremot gick flygplanet efter ankomst till Arn vidare till LLA som SK8 något försenat. Där blev det en lång vändning på över en timme.

Planet var sedan planlagt att köra en tur på eftermiddagen ut i Europa, men verkar ha fått stå kvar på Arn resten av dagen.

Tekniska problem?

I övrigt gav kabinpersonalen (spansk?) på SK8 mycket bra bemötande, särskilt Pursern som med sitt leende och trevliga hälsning vid ombordstigning och servering gjorde de flesta på bra humör. Inga tecken på oro över driftsäkerheten hos dem.

En äldre dam undrade oroligt om hon råkat kliva på fel flyg när hon insåg att personalen inte pratade svenska. :)
Det var planerat, troligtvis få bokningar från MMX så man slingade via GOT. Sen strulade sas till det rejält med att boarda om planet i Göteborg med allmän kaos som följd.

Med andra ord inget relaterat till Smartlynx.
 

TasselT

Medlem
Det här med att SmartLynx verkar flyga på lägre höjd än SAS - flög med SmartLynx ARN-UME i går kväll och vi flög på endast 29000 fot.
SmartLynx verkar ju till skillnad från SAS ha "company rules" att när nedstigning från marschhöjd börjar så stänger också serveringen och skylten för fasten seatbelts tänds.
Kan det vara så att man medvetet flyger på lägre höjd kortare turer för att kunna ha igång serveringen längre tid ? Kan det vara krav från SAS ?
 

Lauda 777

Medlem
Det här med att SmartLynx verkar flyga på lägre höjd än SAS - flög med SmartLynx ARN-UME i går kväll och vi flög på endast 29000 fot.
SmartLynx verkar ju till skillnad från SAS ha "company rules" att när nedstigning från marschhöjd börjar så stänger också serveringen och skylten för fasten seatbelts tänds.
Kan det vara så att man medvetet flyger på lägre höjd kortare turer för att kunna ha igång serveringen längre tid ? Kan det vara krav från SAS ?
Känns orimligt. Flygplan flygs i princip alltid på den höjd som är mest ekonomisk för den aktuella rutten och typen. Vill hävda att skillnaden i marschhöjd beror på A320 CEO Vs NEO.
 

TasselT

Medlem

Flyer722

Medlem
Från tripadvisor
sas 1.png
sas 2.png
 

Lagerman

Medlem
Just upplevt min första Smartlynxflygning. Otroligt med tanke på att jag har 10 SAS-ben senaste månaden. Well well. lög ARN-HEL imorse med en 17 år gammal 320 från Smartlynx. Satt på rad 10 vilket iallafall betydde att jag fick lägga upp min väska. Värre för stackarna på rad 1 & 2 som blev tillsagda att lägga det längre bak.
Förutom illaluktande galonsäten och minimalt benutrymme så gick flygningen som den skulle......
Fick 10 min innan landning även mitt Diamondfika i form av en smothie och en flaska vatten av den trevliga spanska CC som hade koll på Diamondstatus. :p
 
Toppen