Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

011430121

Medlem
Ett kort omdöme från Stockholm-Malaga med Smartlynx för fjorton dagar sedan. Ca en timmes försening beroende på tidigare ackumulerad försening Stockholm-Köpenhamn. Fullsatt. Rent och fräscht plan. Uppmärksam kabinbesättning (blandade nationaliteter, men främst spansk.) Service i plus som vida översteg SAS nivå. Startade serveringen direkt när bälteslampan släcktes och genomförde fler passeringar med serveringsvagnen är vad som är normalt för SAS. Hade förbeställt toast (åkte GO den här gången). Här kommer det enda minuset egentligen. Instruktionen att värma toasten (är ju knappast en toast annars) hade inte gått fram så den serverades (kylskåps)kall. I allt övrigt fullt acceptabel flygning och inga säkerhetsrelaterade avvikelser kunde noteras heller (exempelvis mycket noggrann brief om vad vi som att vid nödutgång förväntades bistå med vid behov). Sammanfattningsvis inget att vare sig klaga på eller oroa sig för.
Trevligt att du är nöjd, jag har haft 5 flygningar med SmartLynx har inte haft samma upplevelser som du
Har en bokning ARN-MPL och den var med SmatLynx bokade om den till ARN-CPH-MPL kostnad 403 SEK, returen är NCE-ARN och den är med SmartLynx, kostar över 2000 SEK att boka om, får hoppas uppleva samma service som @adhoc76

Helt enig, tack för att du har tagit tid att fram statistiken
Såg att ARN-ALC idag med SK1571 blev inställd skulle ha flugits av SmartLynx vet att den var mer eller mindre fullsatt.

YL-LDM som skulle kört ARN-ALC är en av värstingarna. Måste vara enormt mycket tekniskt för att överhuvudtaget få upp den i luften. Har knappt klarat att genomför 4 av 10 flighter på tid sista dagarna. 62 procent av flygningarna är försenade eller inställda.

Tyvärr tror jag att det här verkligen skadar SAS varumärke, inte minst hos SAS trogna kunder i Luleå och norröver som ”drabbats” av förseningar och inställda avgångar.

adhoc76

Medlem
Trevligt att du är nöjd

Nej, nöjd är jag inte. Inte alls faktiskt. Jag anser fortfarande att om man köper en resa med SAS (vilket var läget när jag bokade) då ska man få SAS. Jag har åkt samma sträcka med Eurowings och Norwegian och fått det jag betalat för. Nu fick jag Smartlynx som försöker vara SAS och mitt omdöme handlar om att Smartlynx jämfört med förväntningarna lyckades acceptabelt. Det är dock fortfarande inte SAS som jag bokade och det är inte okej, trots en hyfsad upplevelse på den här enskilda flighten.

Scanwing

Medlem
Får hoppas att SAS skrivit kontraktet på ett sådant vis att de tagit höjd för det mesta så SAS ändå tjänar mycket pengar på smartlynx flygningarna trots alla klagomål och förseningar. CH11-konsulterna lär inte vara nöjda annars.

Använder även Jettime och Air Baltic men de verkar sköta sig och nämns inte alls i Aftonbladet eller här?

Hachans

Medlem
Får hoppas att SAS skrivit kontraktet på ett sådant vis att de tagit höjd för det mesta så SAS ändå tjänar mycket pengar på smartlynx flygningarna trots alla klagomål och förseningar. CH11-konsulterna lär inte vara nöjda annars.

Använder även Jettime och Air Baltic men de verkar sköta sig och nämns inte alls i Aftonbladet eller här?

Både JetTime och Air Baltic har ju varit med tidigare i svängarna, och Air Baltic har ju till och från varit ganska nära samarbetspartners med SAS, så de har nog hyfsat koll på vad som förväntas och rutiner.

Hachans

Medlem
Inte jättefräscht med:

”Det finns väl olika däck på ett fartyg? Där A- och B-däck är högst upp och D är längst ner. Det är så det känns att flyga med de här planen. D-däck. Personalen är hur konstig som helst”

Äsch, det är ju en frilansjournalist som varit på semester och blivit sen, då är det ju utmärkt att ha en kanal att gråta ut i. Behövde inte ens kolla på Twitter eller Reddit för en story denna gång, bara att knacka ihop något utan substans med mycket känslor. Så behöver man inte vara så beroende av fakta heller.

Borje L

Medlem
Nej, nöjd är jag inte. Inte alls faktiskt. Jag anser fortfarande att om man köper en resa med SAS (vilket var läget när jag bokade) då ska man få SAS. Jag har åkt samma sträcka med Eurowings och Norwegian och fått det jag betalat för. Nu fick jag Smartlynx som försöker vara SAS och mitt omdöme handlar om att Smartlynx jämfört med förväntningarna lyckades acceptabelt. Det är dock fortfarande inte SAS som jag bokade och det är inte okej, trots en hyfsad upplevelse på den här enskilda flighten.
Håller med, så tänker jag med. Jag bokar SAS för jag vill åka SAS. Vill jag åka något annat bokar jag det istället.

Rickard_O

Medlem

Håller med, så tänker jag med. Jag bokar SAS för jag vill åka SAS. Vill jag åka något annat bokar jag det istället.
Förstår att folk blir missnöjda av att åka en "sämre" produkt än vad man betalt för.
Men om det hade handlat om att istället betala 30-40% mer pga färre avgångar och färre stolar på samma sträcka för att planen fyllts upp snabbare så hade jag hellre stått ut med det.
I det stora hela är det sällan själva hårdvaran som får mig personligen att välja SAS utan förmånerna med statusen det bringar, och får jag då det och priset blir aningen lägre för man kan trycka in fler stolar totalt på sommaren så tar jag hellre det!

Men sånt här är ju subjektivt, då vet ni ju att ni inte ska flyga med SAS mer i framtiden!

Toppen