Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Hachans

Medlem
Hade helt klart känts mer ”rättvist” att SmartLynx användes som underleverantör på charterprogrammet, men där verkar Apollo skrivit ett tydligt avtal om vilket bolag/flygplan som ska användas…

Ja, för vem får skit om flygbolaget inte håller måttet? Jo, Apollo, inte flygbolaget. När jag anordnar utflykter för jobbet är jag angelägen om att boka med bra bussbolag, för vem får skiten när det går fel? Jo jag.
 

Dawes

Medlem
Jag hade en vända med Smartlynx till Paris (arn-cdg-arn) i slutet av april. Mycket trevligt båda ut och hem, fullt utbud, flitig servering och trevlig crew.
Det enda, som konstaterats tidigare, var att bältet skulle på lite tidigt. Nu är ju turen så pass lång ändå att man hinner fika ordentligt
Slutsats, mycket trevlig resa.
 

Rickard_O

Medlem
Ja fast SAS är redan dyrare, kanske inte så mycket som 30-40%, men 20-30% i många fall (så var det exempelvis för 14 dagar sedan) jmf med Eurowings och Norwegian (och mer än så jmf med Ryanair). Det är i det perspektivet det blir fel anser jag.
I det här exemplet, du besitter guldstatus inom SAS, i princip helt identiska biljetter.
SAS biljetten är dyrare men kan i slutändan bli billigare om man är en hel familj där man själv väljer att köra Go Smart biljett till sig själv för att nyttja bagageförmånerna och resten av familjen reser på Go light biljetter. (Jag vet, blir trixigt med seating).
Jag hade utan tvekan satt mig på SAS utfört av SmartLynx i detta exemplet pga statusförmånerna och priserna skiljer inte blodigt mycket med tanke på vad jag får för det.
Och då med vetskapen av att det är SmartLynx
Norwegian samma datum ska vi inte prata om, ännu dyrare än SAS :cool:

Jag förstår och håller med i kritiken av att använda sig utav en sämre produkt, men för mig i det stora hela är det förmånerna kring att flyga Star Alliance som skulle få mig att ändå sätta mig på SmartLynx operated flygning om det är så att jag inte sparar mer än så här.
Skillnaderna är ju inte som Thai's equipment change dom slingade in på Arlanda hela tiden för ett par år sedan där folk åkte på att flyga en gammal 777-200 med 2-2-2 seating när man bokat med fräschare kabin med helt annan konfiguration.
Det är lite det alla kritker får det att låta som.
1688420109640.png

1688420132385.png
 
Tuffa dagar för Smart Lynx, ES-SAX. Konstant ca 1,5h försenad. Spelar ingen roll om det är mitt i natten eller direkt på morgonen som idag då SK1573 skulle ha lyft 06.00 och nu 08.30 fortsatt står på backen.
 

Attachments

  • 499F9C25-1903-4F14-80E8-AAF31CD54413.png
    499F9C25-1903-4F14-80E8-AAF31CD54413.png
    374,1 KB · Visningar: 121
Fru Insane åkte SmartLynx ARN-ALC igår, och hennes bedömning var att det var en väsentligt BÄTTRE upplevelse än en normal SAS-resa. Betydligt mer uppmärksam och service-minded personal (åtminstone i Plus), inget tjafs om bara tre enheter, och lättare att kommunicera med på engelska än om man råkar få dansk personal.

Hon är ingen flygnörd och det var svårt att få något omdöme om den hårda produkten, en stol är en stol och i hennes ögon märktes ingen skillnad mot ett vanligt SAS-flyg på den fronten.

Jag har stor respekt för åsikten att man så långt som möjligt ska få vad man bokat. Men huruvida man ska oroa sig för att få en SÄMRE produkt än man bokat när man hamnar på SmartLynx verkar, baserat på Frus beskrivning, inte helt svartvitt.
 

intuition

Medlem
I det här exemplet, du besitter guldstatus inom SAS, i princip helt identiska biljetter.
SAS biljetten är dyrare men kan i slutändan bli billigare om man är en hel familj där man själv väljer att köra Go Smart biljett till sig själv för att nyttja bagageförmånerna och resten av familjen reser på Go light biljetter. (Jag vet, blir trixigt med seating).
Jag hade utan tvekan satt mig på SAS utfört av SmartLynx i detta exemplet pga statusförmånerna och priserna skiljer inte blodigt mycket med tanke på vad jag får för det.
Och då med vetskapen av att det är SmartLynx
Norwegian samma datum ska vi inte prata om, ännu dyrare än SAS :cool:

Jag förstår och håller med i kritiken av att använda sig utav en sämre produkt, men för mig i det stora hela är det förmånerna kring att flyga Star Alliance som skulle få mig att ändå sätta mig på SmartLynx operated flygning om det är så att jag inte sparar mer än så här.
Skillnaderna är ju inte som Thai's equipment change dom slingade in på Arlanda hela tiden för ett par år sedan där folk åkte på att flyga en gammal 777-200 med 2-2-2 seating när man bokat med fräschare kabin med helt annan konfiguration.
Det är lite det alla kritker får det att låta som.
Visa bifogad bild 143495
Visa bifogad bild 143496
Håller med om att Star-förmåner kan uppväga sämre produkt ombord. SAS kunde ha kommunicerat bättre vad smartlynx innebär - det är lite frustrerande första gången man stiger ombord, en morgon kl 06, pratar svenska med personalen och det tar en stund innan man fattar att de inte förstår ett ord av vad man säger.
Inte ett problem - de flesta inrikes-resenärer klarar av engelska - men en onödig irritation.

Men det som är ett problem och som Star-förmåner inte kan uppväga är den tekniska kvaliteten. När vissa plan behöver tekniker inför varje avfärd blir det förseningar som inte är acceptabla. Och min personliga upplevelse är att det känns helt enkelt inte säkert att flyga med smartlynx.


Man kan "dra ut linjen" (jag gillar att göra det): Är det SAS framtid att inte flyga i egen regi, utan bli ett bolag som i huvudsak handlar upp de billigaste och sämsta produktionerna, de arrenden som alla andra köpare ratar och som därmed går att få för en billig peng? Sedan kan man paketera det som "SAS" och sälja för en premium och helt enkelt tjäna pengar på sitt renomé?
 

Nordpilen

Medlem
Tuffa dagar för Smart Lynx, ES-SAX. Konstant ca 1,5h försenad. Spelar ingen roll om det är mitt i natten eller direkt på morgonen som idag då SK1573 skulle ha lyft 06.00 och nu 08.30 fortsatt står på backen.
När man ser hur Sas slingar Smartlynx kan man konstatera att de generellt kör dessa flygplan från tidig morgon till sen kväll med korta turn arounds, så de ska vara i luften så mycket som möjligt, medan jag får känslan att sas egna flygplan generellt inte körs lika hårt. Är det billigare för Sas att låta Smartlynx trafikera kanske, men det får ju konsekvenser vid trafikstörningar när man kör dessa plan så tight att det inte finns tid för återhämtning om något händer
 
Toppen