Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

När man ser hur Sas slingar Smartlynx kan man konstatera att de generellt kör dessa flygplan från tidig morgon till sen kväll med korta turn arounds, så de ska vara i luften så mycket som möjligt, medan jag får känslan att sas egna flygplan generellt inte körs lika hårt.

Har gjort samma observation men kan/har inte orkat belägga det med data. Något som är tydligt dock är att SAS egen flotta använda ganska ojämnt, men skulle generellt tro att SAS hela tiden försöker optimera för att få ut maximalt antal flygtimmar.

När jag jobbade med SAS för många år sedan var man sämst i Europa på antal producerade flygtimmar per plan. Nu ligger man i toppskicket strax bakom Ryan, Easyjet osv. Men det går också ut över flexibilitet och förmågan att hantera/hämta in störningar.
 

mrestes

Medlem
SK2566 Dublin-Stockholm som bokades för länge sedan blev Smart Lynx.
Fräsch plan. Gott om benutrymme. Trevlig personal. Avgång och landning i tid (till skillnad från SAS planet till Dublin som blev försenad i 2 timmer 45 minuter pga tekniska problem).

Enda som var konstigt var att flygplanet var helt vitt utanpå. Inte en enda logotyp eller liknande någonstans.
 

adhoc76

Medlem
Jag förstår och håller med i kritiken av att använda sig utav en sämre produkt, men för mig i det stora hela är det förmånerna kring att flyga Star Alliance som skulle få mig att ändå sätta mig på SmartLynx
Där är jag helt enig. Jag gör likadant själv och av samma skäl (inklusive om det skulle vara känt att SAS själva inte kör redan vid bokningstillfället). Kritiken kvarstår dock och den blir särskilt stark när det sker ändring till Smartlynx efter bokningstillfället.
 

adhoc76

Medlem
Enda som var konstigt var att flygplanet var helt vitt utanpå. Inte en enda logotyp eller liknande någonstans.
Det är för att Smartlynx hela affärsidé är att köra på uppdrag av andra bolag precis som de gör för SAS. De kör bl a åt Turkish just nu också. Då passar ju en helt neutral målning utmärkt.
 

Rickard_O

Medlem
Där är jag helt enig. Jag gör likadant själv och av samma skäl (inklusive om det skulle vara känt att SAS själva inte kör redan vid bokningstillfället). Kritiken kvarstår dock och den blir särskilt stark när det sker ändring till Smartlynx efter bokningstillfället.
Jag hör vad du säger, jag känner väl mest att det folk överreagerar en aning.
Klart det är jobbigt med försenade flyg det förstår jag också, men själv hårdvaran är ju nästintill identisk.

Jag fick precis en equipment change från A350 till 737-800 med Singapore, det om något är en ordentlig skillnad!
 

Juancarlos

Medlem
Flög Smart Lynx och YL-LDN igår till Malaga. Hade förberett mig på det värsta då jag förutom en lite flygrädd fru även hade med mig Jr och Hund i kabinen. Hade läst denna tråd och Aftonbladet artikeln. Var även förberedd på att vi skulle bli många timmar sen efter vad jag läst i denna tråden. Ack så fel jag hade. Började med att 20 min innan avgång så var det Last call så vi var tvungen att springa till Gaten och blev en av de sista att komma ombord på planet. Väl på planet kom en av flygvärdinnorna med en flaska vatten och en servett innan pushback då hon såg att vi fått stressa (aldrig varit med om det på SAS). Vi satt på Rad 3 i Plus och det fanns plats för våra väskor i hatthyllan. Fräscht plan även om USB kontakt och Wifi Saknades. Servicen var snabbt igång väl i luften och tre enheter beställde jag direkt. När den druckits upp kom en flygvärdinna snabbt och frågade om jag ville ha påfyllning eller om det var nånting annat som vi ville ha. Flygvärdinnorna var extremt service mindliga och frågade under hela resan om vi ville ha någonting. Såg även medpassagerare som fick byta ut sin matlåda mot pasta. Resan blev en av de bästa jag flugit Intra Europa med ”SAS” extremt bra Crew som var Spansk och Kroatisk. 40 min Innan vi landade så blev det konfrontation mellan rad 1 och 2 i Plus där Rad 2 störde sig på Rad 1s barn, resulterade att 2 vuxna människor stod och skrek att den andra skulle hålla käften till varandra. Flygvärdinnorna var snabbt framme och erbjöd att rad 2 skulle få sitta på rad 4 istället, vilket de tackade nej till. Ändå proffsigt bemötande och lösningsorienterad crew som redde upp situationen. Innan landning kom Pursern och frågade om vi vill ha med nån färdkost eller dryck till bilresan, vilket jag även där tyckte var proffsigt och trevligt även om vi tackade nej. Detta var 5 av 5 och jag ser redan fram emot att flyga Smartynx igen.
 

Hachans

Medlem
Konstaterar att de satt på ”no stowage” och “emergency equipment” i bingarna nu på rad 1. Men när man öppnar bingen efter så ser man tydligt att det fortfarande är besättningens bagage som ligger där.

Boardingen tar så lång tid när alla måste gå minst en rad bakom där de sitter för att lägga upp väskorna, och sen tillbaka mot strömmen.

Jaja, nu är SmartLynx testat, hade hoppats på att undvika dem. Men blev så här pga equipment change. Nästa gång blir det KLM så man garanterat slipper detta mög iaf.
 

Tobbe.O

Medlem
Konstaterar att de satt på ”no stowage” och “emergency equipment” i bingarna nu på rad 1. Men när man öppnar bingen efter så ser man tydligt att det fortfarande är besättningens bagage som ligger där.

Boardingen tar så lång tid när alla måste gå minst en rad bakom där de sitter för att lägga upp väskorna, och sen tillbaka mot strömmen.

Jaja, nu är SmartLynx testat, hade hoppats på att undvika dem. Men blev så här pga equipment change. Nästa gång blir det KLM så man garanterat slipper detta mög iaf.

Du är lika postiv som du brukar vara.

Med KLM är risken stor att du kommer fram sent. De har haft många inställda avgångar sista tiden från hela Skandinavien.
 
Toppen