Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Capa

Medlem
Jag har gjort två flygningar nu med Smartlynx (ARN-AGP och AGP-ARN). Den första var helt ok, ingenting som direkt stack ut. Något sämre hårdvara och helt OK service.

Gårdagens flygning däremot vill jag ge lite mer information kring:

SK1804 försenat ca 1h. Överbokat plan då morgonflygningen ställdes in. Varmt och många frustrerade personer plus bussgate, inte direkt de bästa förutsättningarna för personalen.

Hårdvaran är ju vad den är men jag slås direkt av vänligheten och servicenivån på personalen. Sjukt bra service, maten kommer snabbt fram, vi sitter i plus. Personalen frågar flera gånger vid servieringarna om något mer önskas. Pratar spanska, bra engelska och helt OK svenska i tillägg. Tömmer skräpet direkt, delar ut småpåsar till barnen och flänger och far hela tiden, full rulle! Efter första serveringen har en av flygvärdinnorna på något sätt med tillgängliga medel lyckats få ihop vad som liknade en födelsedagstårta åt en passagerare som fyllde år. Sång och glada miner. En liten flicka, uppskattningsvis i femårsåldern åkte som unaccompanied minor. Hon satt först längst bak och var lite ledsen. En av flygvärdinnorna kom sedan fram med henne, pratade med en passagerare på rad 1 och fick lov att seata flickan på rad 1 vid seat block. Hon fick leksaker och personalen var otroligt vänlig mot henne. Efter en stund fick hon komma fram till främre galley och sitta där med de andra flygvärdinnorna på den nedfällda stolen. Det var fint att se hur de tog hand om flickan. Vidare på andra serveringen var det inget knussel med flera enheter/öl. Vid ett tillfälle var det slut på Mikkeller, då sa jag att jag hoppar över. Tre minuter senare kommer flygvärdinnan med en kall Mikkeller från bakre galley :). Jag var noga med att berömma personalen då jag tycker att den servicenivån de höll igår var beundransvärd. Svaret jag fick var: "Thank you sir, that's very kind of you. We are working hard to make sure that we live up to the high standards of SAS". Jag nickade och tänkte för mig själv att SAS ska vara glada om de kan hålla den här nivån. En eloge till flygvärdinnorna på Smartlynx för gårdagens flygning.
 

plover

Medlem
Kan hålla med Capa, åkte ARN-NCE igår, överbokat och 15 år gsmmal airbus, tror det var 9 infants ombord, men de trollade fram xtra flytisar. Nära 2 tim delay med det hade med nedstängningen av Italien och påföljande ATC strul att göra. Unga, trevliga personal i kabinin som slet hårt - blevhelt ok så jag har haft sämre sas flygningar short haul genom åren. Det saknades nog en i kabinen, borde vsra fyra men antingen snålar de in eller så var det en personal kort. Hursomhelst sammantaget en stark 3:a trots usla förutsättningar.
 

Nordpilen

Medlem
Kan bara hålla med, min erfarenhet är att personalen generellt håller minst lika hög eller högre servicenivå än Sas kabinpersonal. Synd att detta inte framkommer i media, utan enbart en negativ vinklad bild som missgynnar SAS och gör att resenärer skräms bort i onödan.
 

Torsi

Medlem
Kan bara hålla med, min erfarenhet är att personalen generellt håller minst lika hög eller högre servicenivå än Sas kabinpersonal. Synd att detta inte framkommer i media, utan enbart en negativ vinklad bild som missgynnar SAS och gör att resenärer skräms bort i onödan.
Ja, däremot tas inte servicen upp i media utan det folk klagar på är planets interiör som flygrädda kan reagera på.
 

plover

Medlem
Faktiskt, men den debatten handlar nog om andra saker - skall jag säga något som överraskade mig så såg styrman ut att vara i 15 års åldern, men kaptenen var en rutinerad kille så det är nog bara jag som är gammal :)
 
Undrar hur dialogen varit internt på SmartLynx och mellan SAS-SmartLynx den senaste tiden. Kanske har det gått ut stränga förhållningsorder om excellent service med tanke på all uppståndelse?
 

palmen

Moderator
Undrar hur dialogen varit internt på SmartLynx och mellan SAS-SmartLynx den senaste tiden. Kanske har det gått ut stränga förhållningsorder om excellent service med tanke på all uppståndelse?
De har väl "alltid" erbjudit "excellent service" även om de förvarar sitt eget bagage på första raden (vilket inte är excellent).
Det är ju snarare planens skick och ständiga förseningar som varit ett problem, inte hur de skött sig ombord.
 
Toppen