Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Hachans

Medlem
Du är lika postiv som du brukar vara.

Med KLM är risken stor att du kommer fram sent. De har haft många inställda avgångar sista tiden från hela Skandinavien.

Ja, den risken finns ju överallt såklart. Sist jag åkte åt jag tre timmar försening i Amsterdam pga världens oväder.

Och ja, jag beklagar att jag inte hoppar och studsar över SAS. Men du kanske kan hjälpa mig lyfta fram det positiva på dagens flygning för mig? Nedan följer några erfarenheter från bara idag mellan ARN-OSL.

Mitt säte blev ändrat från 1A till mittensäte utan någon som helst varning. Som tur är så hann jag se detta för några dagar sedan och reseatade mig själv.

Flyget var några minuter sent men det tog evigheter att vända på Arlanda. En halvtimme efter utsatt boarding så började vi komma ombord. Ingenting som berättades eller annonserades i gaten såklart.

Kaoset med folk som ska fram och tillbaka i gångarna försenade oss ännu mer. Vansinnigt mycket folk med på tok för stort handbagage som inte gatecheckats.

Sätet stenhårt, benutrymmet noll.

Personalen var förvisso trevlig, det får jag ge dem. Men servicen kom igång på tok för sent. Hann knappt dricka colan jag fick.

Kom fram sent till OSL där folk från rad 1 och 2 sprintade bak och fotbollstacklade för de skulle ha sina väskor först tyckte de. Anslutande flyg tack och lov också var sent annars hade det blivit svettigt.

Dagens guldkorn? Tja, det var lugnt i loungen. Och säkerhetskontrollen i nya delen gick snabbt. Men var ju näppeligen SAS förtjänst.

Men som sagt, du får gärna lyfta vad jag ska hylla. Iofs kom jag fram, det är ju alltid värt något. Men det var ju varken bekvämt eller i tid.
 

pswe

Medlem
Ja, den risken finns ju överallt såklart. Sist jag åkte åt jag tre timmar försening i Amsterdam pga världens oväder.

Och ja, jag beklagar att jag inte hoppar och studsar över SAS. Men du kanske kan hjälpa mig lyfta fram det positiva på dagens flygning för mig? Nedan följer några erfarenheter från bara idag mellan ARN-OSL.

Mitt säte blev ändrat från 1A till mittensäte utan någon som helst varning. Som tur är så hann jag se detta för några dagar sedan och reseatade mig själv.

Flyget var några minuter sent men det tog evigheter att vända på Arlanda. En halvtimme efter utsatt boarding så började vi komma ombord. Ingenting som berättades eller annonserades i gaten såklart.

Kaoset med folk som ska fram och tillbaka i gångarna försenade oss ännu mer. Vansinnigt mycket folk med på tok för stort handbagage som inte gatecheckats.

Sätet stenhårt, benutrymmet noll.

Personalen var förvisso trevlig, det får jag ge dem. Men servicen kom igång på tok för sent. Hann knappt dricka colan jag fick.

Kom fram sent till OSL där folk från rad 1 och 2 sprintade bak och fotbollstacklade för de skulle ha sina väskor först tyckte de. Anslutande flyg tack och lov också var sent annars hade det blivit svettigt.

Dagens guldkorn? Tja, det var lugnt i loungen. Och säkerhetskontrollen i nya delen gick snabbt. Men var ju näppeligen SAS förtjänst.

Men som sagt, du får gärna lyfta vad jag ska hylla. Iofs kom jag fram, det är ju alltid värt något. Men det var ju varken bekvämt eller i tid.
Smartlynx upplevelse ger inte många guldkorn, där är vi helt eniga. Däremot AirBaltic och Xfly tycker jag är riktigt bra när de köps in.
I dagsläget hade nog alternativet varit att det gått färre maskiner och då kan jag leva med Smartlynx.
Fråga kunderna i Kalmar vad de tycker om att nätverket krymps till hösten när avtalen med underleverantörerna löper ut.
 

Hachans

Medlem
Smartlynx upplevelse ger inte många guldkorn, där är vi helt eniga. Däremot AirBaltic och Xfly tycker jag är riktigt bra när de köps in.
I dagsläget hade nog alternativet varit att det gått färre maskiner och då kan jag leva med Smartlynx.
Fråga kunderna i Kalmar vad de tycker om att nätverket krymps till hösten när avtalen med underleverantörerna löper ut.

Klart det suger om man bor i Kalmar. Men det är ju ändå ett affärsbeslut. Flygbolag är ingen välgörenhet. Funkar inte om man har tre pax liksom.

AirBaltic och Xfly är säkert toppen, jag har inte testat AirBaltic men Xfly är ju som övriga SAS.
 

TP12

Medlem
Konstaterar att de satt på ”no stowage” och “emergency equipment” i bingarna nu på rad 1. Men när man öppnar bingen efter så ser man tydligt att det fortfarande är besättningens bagage som ligger där.

Boardingen tar så lång tid när alla måste gå minst en rad bakom där de sitter för att lägga upp väskorna, och sen tillbaka mot strömmen.

Jaja, nu är SmartLynx testat, hade hoppats på att undvika dem. Men blev så här pga equipment change. Nästa gång blir det KLM så man garanterat slipper detta mög iaf.
Åkte med dem en gång då jag tyckte det var smidigare med ARN-MMX än ARN-CPH, kommer inte göra om det så länge SmartLynx står för flygningarna. Att det med 100 % säkerhet inte finns wifi på planet är tillräckligt för att jag ska välja bort dem men, dessvärre, är min upplevelse liknande din i övrigt.
 

Tobbe.O

Medlem
Ja, den risken finns ju överallt såklart. Sist jag åkte åt jag tre timmar försening i Amsterdam pga världens oväder.

Och ja, jag beklagar att jag inte hoppar och studsar över SAS. Men du kanske kan hjälpa mig lyfta fram det positiva på dagens flygning för mig? Nedan följer några erfarenheter från bara idag mellan ARN-OSL.

Mitt säte blev ändrat från 1A till mittensäte utan någon som helst varning. Som tur är så hann jag se detta för några dagar sedan och reseatade mig själv.

Flyget var några minuter sent men det tog evigheter att vända på Arlanda. En halvtimme efter utsatt boarding så började vi komma ombord. Ingenting som berättades eller annonserades i gaten såklart.

Kaoset med folk som ska fram och tillbaka i gångarna försenade oss ännu mer. Vansinnigt mycket folk med på tok för stort handbagage som inte gatecheckats.

Sätet stenhårt, benutrymmet noll.

Personalen var förvisso trevlig, det får jag ge dem. Men servicen kom igång på tok för sent. Hann knappt dricka colan jag fick.

Kom fram sent till OSL där folk från rad 1 och 2 sprintade bak och fotbollstacklade för de skulle ha sina väskor först tyckte de. Anslutande flyg tack och lov också var sent annars hade det blivit svettigt.

Dagens guldkorn? Tja, det var lugnt i loungen. Och säkerhetskontrollen i nya delen gick snabbt. Men var ju näppeligen SAS förtjänst.

Men som sagt, du får gärna lyfta vad jag ska hylla. Iofs kom jag fram, det är ju alltid värt något. Men det var ju varken bekvämt eller i tid.

Jag hoppas du framför dina åsikter direkt till SAS och inte bara här på BC. Det är det bästa sättet att uppmärksamma SAS om problemen med SmartLynx och förhoppningsvis uppnå en förändring till nästa år. Att klaga här gör ingen nytta :)
 

Hachans

Medlem
Jag hoppas du framför dina åsikter direkt till SAS och inte bara här på BC. Det är det bästa sättet att uppmärksamma SAS om problemen med SmartLynx och förhoppningsvis uppnå en förändring till nästa år. Att klaga här gör ingen nytta :)

SAS har jag slutat klaga till. Det är helt meningslöst då de inte läser mailen de får in utan svarar med autosvar på något helt annat än det som man skrev.

Däremot kan jag nästan garantera att deras mediabevakningsrobotar går igenom både nätforum och sociala medier och sammanställer trender. Så helt meningslöst att klaga i publika forum är det inte. Å andra sidan kanske de inte använder sånt.
 

Kimmen00

Medlem
 

pswe

Medlem
Bonnier verkar ta betalt för journalistiken, men låter lovande i rubriken att det ska upphöra i höst.
 

Hachans

Medlem
Bonnier verkar ta betalt för journalistiken, men låter lovande i rubriken att det ska upphöra i höst.

Ja, det är klart det upphör i höst. Tidtabellen går ju tillbaka till vintertidtabellen så man behöver inte skicka lika mycket folk på charter och till Spanien längre.

Finns ju inga som helst garantier att de inte kommer tillbaka till nästa högsäsong.
 

pswe

Medlem
Ja, det är klart det upphör i höst. Tidtabellen går ju tillbaka till vintertidtabellen så man behöver inte skicka lika mycket folk på charter och till Spanien längre.

Finns ju inga som helst garantier att de inte kommer tillbaka till nästa högsäsong.
Förvisso, men finns alltid en risk att SAS väljer att minska med andra underleverantörer och fortsätta med denna om det kan räknas fram som ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen