SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

adhoc76 skrev:Ett kort omdöme från Stockholm-Malaga med Smartlynx för fjorton dagar sedan. Ca en timmes försening beroende på tidigare ackumulerad försening Stockholm-Köpenhamn. Fullsatt. Rent och fräscht plan. Uppmärksam kabinbesättning (blandade nationaliteter, men främst spansk.) Service i plus som vida översteg SAS nivå. Startade serveringen direkt när bälteslampan släcktes och genomförde fler passeringar med serveringsvagnen är vad som är normalt för SAS. Hade förbeställt toast (åkte GO den här gången). Här kommer det enda minuset egentligen. Instruktionen att värma toasten (är ju knappast en toast annars) hade inte gått fram så den serverades (kylskåps)kall. I allt övrigt fullt acceptabel flygning och inga säkerhetsrelaterade avvikelser kunde noteras heller (exempelvis mycket noggrann brief om vad vi som att vid nödutgång förväntades bistå med vid behov). Sammanfattningsvis inget att vare sig klaga på eller oroa sig för.Klicka för att utvidga...
Trevligt att du är nöjd, jag har haft 5 flygningar med SmartLynx har inte haft samma upplevelser som du

Har en bokning ARN-MPL och den var med SmatLynx bokade om den till ARN-CPH-MPL kostnad 403 SEK, returen är NCE-ARN och den är med SmartLynx, kostar över 2000 SEK att boka om, får hoppas uppleva samma service som @adhoc76
 
011430121 skrev:Helt enig, tack för att du har tagit tid att fram statistikenSåg att ARN-ALC idag med SK1571 blev inställd skulle ha flugits av SmartLynx vet att den var mer eller mindre fullsatt.Klicka för att utvidga...


YL-LDM som skulle kört ARN-ALC är en av värstingarna. Måste vara enormt mycket tekniskt för att överhuvudtaget få upp den i luften. Har knappt klarat att genomför 4 av 10 flighter på tid sista dagarna. 62 procent av flygningarna är försenade eller inställda.



Tyvärr tror jag att det här verkligen skadar SAS varumärke, inte minst hos SAS trogna kunder i Luleå och norröver som ”drabbats” av förseningar och inställda avgångar.
 
011430121 skrev:Trevligt att du är nöjdKlicka för att utvidga...


Nej, nöjd är jag inte. Inte alls faktiskt. Jag anser fortfarande att om man köper en resa med SAS (vilket var läget när jag bokade) då ska man få SAS. Jag har åkt samma sträcka med Eurowings och Norwegian och fått det jag betalat för. Nu fick jag Smartlynx som försöker vara SAS och mitt omdöme handlar om att Smartlynx jämfört med förväntningarna lyckades acceptabelt. Det är dock fortfarande inte SAS som jag bokade och det är inte okej, trots en hyfsad upplevelse på den här enskilda flighten.
 
Får hoppas att SAS skrivit kontraktet på ett sådant vis att de tagit höjd för det mesta så SAS ändå tjänar mycket pengar på smartlynx flygningarna trots alla klagomål och förseningar. CH11-konsulterna lär inte vara nöjda annars.



Använder även Jettime och Air Baltic men de verkar sköta sig och nämns inte alls i Aftonbladet eller här?
 
Scanwing skrev:Får hoppas att SAS skrivit kontraktet på ett sådant vis att de tagit höjd för det mesta så SAS ändå tjänar mycket pengar på smartlynx flygningarna trots alla klagomål och förseningar. CH11-konsulterna lär inte vara nöjda annars.Använder även Jettime och Air Baltic men de verkar sköta sig och nämns inte alls i Aftonbladet eller här?Klicka för att utvidga...


Både JetTime och Air Baltic har ju varit med tidigare i svängarna, och Air Baltic har ju till och från varit ganska nära samarbetspartners med SAS, så de har nog hyfsat koll på vad som förväntas och rutiner.
 
Alexander P skrev:Inte jättefräscht med:”Det finns väl olika däck på ett fartyg? Där A- och B-däck är högst upp och D är längst ner. Det är så det känns att flyga med de här planen. D-däck. Personalen är hur konstig som helst” Klicka för att utvidga...


Äsch, det är ju en frilansjournalist som varit på semester och blivit sen, då är det ju utmärkt att ha en kanal att gråta ut i. Behövde inte ens kolla på Twitter eller Reddit för en story denna gång, bara att knacka ihop något utan substans med mycket känslor. Så behöver man inte vara så beroende av fakta heller.
 
adhoc76 skrev:Nej, nöjd är jag inte. Inte alls faktiskt. Jag anser fortfarande att om man köper en resa med SAS (vilket var läget när jag bokade) då ska man få SAS. Jag har åkt samma sträcka med Eurowings och Norwegian och fått det jag betalat för. Nu fick jag Smartlynx som försöker vara SAS och mitt omdöme handlar om att Smartlynx jämfört med förväntningarna lyckades acceptabelt. Det är dock fortfarande inte SAS som jag bokade och det är inte okej, trots en hyfsad upplevelse på den här enskilda flighten.Klicka för att utvidga...
Håller med, så tänker jag med. Jag bokar SAS för jag vill åka SAS. Vill jag åka något annat bokar jag det istället.
 
adhoc76 skrev:Nej, nöjd är jag inte. Inte alls faktiskt. Jag anser fortfarande att om man köper en resa med SAS (vilket var läget när jag bokade) då ska man få SAS. Jag har åkt samma sträcka med Eurowings och Norwegian och fått det jag betalat för. Nu fick jag Smartlynx som försöker vara SAS och mitt omdöme handlar om att Smartlynx jämfört med förväntningarna lyckades acceptabelt. Det är dock fortfarande inte SAS som jag bokade och det är inte okej, trots en hyfsad upplevelse på den här enskilda flighten.Klicka för att utvidga...



Borje L skrev:Håller med, så tänker jag med. Jag bokar SAS för jag vill åka SAS. Vill jag åka något annat bokar jag det istället.Klicka för att utvidga...
Förstår att folk blir missnöjda av att åka en "sämre" produkt än vad man betalt för.

Men om det hade handlat om att istället betala 30-40% mer pga färre avgångar och färre stolar på samma sträcka för att planen fyllts upp snabbare så hade jag hellre stått ut med det.

I det stora hela är det sällan själva hårdvaran som får mig personligen att välja SAS utan förmånerna med statusen det bringar, och får jag då det och priset blir aningen lägre för man kan trycka in fler stolar totalt på sommaren så tar jag hellre det!



Men sånt här är ju subjektivt, då vet ni ju att ni inte ska flyga med SAS mer i framtiden!
 
Hachans skrev:Äsch, det är ju en frilansjournalist som varit på semester och blivit sen, då är det ju utmärkt att ha en kanal att gråta ut i. Behövde inte ens kolla på Twitter eller Reddit för en story denna gång, bara att knacka ihop något utan substans med mycket känslor. Så behöver man inte vara så beroende av fakta heller.Klicka för att utvidga...
Tyvärr verkar artikeln bara vara skriven på känslor. Istället för att lyfta relevanta frågor om förseningar och huruvida kabinpersonalen på

”SAS” borde kunna prata ett skandinaviskt språk, är det bara klichéer och hårda ord.



Vad menar man med ”Datorer som inte fungerar, ström som slås på och av”



Och tur att man inte känner till samarbetet med X-fly/Nordica och Hi-Fly, annars får vi se flera sådana artiklar:



Nej, om jag ska flyga igen kommer jag fråga: Är det ett SAS-plan eller ett Lynxplan?”
 
Alexander P skrev:Tyvärr verkar artikeln bara vara skriven på känslor. Istället för att lyfta relevanta frågor om förseningar och huruvida kabinpersonalen på”SAS” borde kunna prata ett skandinaviskt språk, är det bara klichéer och hårda ord.Vad menar man med ”Datorer som inte fungerar, ström som slås på och av” Och tur att man inte känner till samarbetet med X-fly/Nordica och Hi-Fly, annars får vi se flera sådana artiklar:”Nej, om jag ska flyga igen kommer jag fråga: Är det ett SAS-plan eller ett Lynxplan?” Klicka för att utvidga...
Att datorerna strular ( vill minnas att det var något med GPS ) ombord har jag upplevt med både SAS och andra bolag. Som dom skriver så måste allt släckas ner och man "resettar" planet för att få igång allt igen så planet hittar rätt positin om jag inte minns fel?.

Själv har jag bara en flygning med Smart Lynx och den största skillnaden mot SAS var skinnsäten och en äldre kabin, ja dom pratade ingen svenska i personalen men det är för mig skitsamma på en 45min flygning. Generellt tycker jag dock att Smart Lynx känns lite osäkrare att flyga än SAS, Inte att dom ska crascha men om dom kommer iväg som dom ska.

Tror nog dock inte detta samarbete blir längre än nödvändigt.
 
Kvällstidningar har sin dramaturgi men i sak stämmer artikeln, d.v.s. SAS köper in en underleverantör med besättning som inte talar något skandinaviskt språk och med gamla flygplan som drabbats av förseningar. Samt att andra bolag ratat Smartlynx för att de hade för låg kvalité.



Klart folk blir sura - de känner sig lurade. Beställer man skandinaviska produkter från ICAs hemsida blir man kanske inte nöjd med en leverans av baltiska eller spanska produkter från Lidl istället med en * på kvittot som säger "*on behalf of ICA".
 
Hur tätt inpå flygningen är er erfarenhet att det kan flaggas om från SAS eller SAS Connect till Hi Fly/Smart Lynx? Borde man komma undan om veckans / sommarens bokningar ännu inte är flaggade av dom?
 
Resenarengot skrev:Hur tätt inpå flygningen är er erfarenhet att det kan flaggas om från SAS eller SAS Connect till Hi Fly/Smart Lynx? Borde man komma undan om veckans / sommarens bokningar ännu inte är flaggade av dom?Klicka för att utvidga...
De kan ändra samma dag som flyget går. Själv fick jag en förändring typ tre dagar före avresa.
 
Resenarengot skrev:Hur tätt inpå flygningen är er erfarenhet att det kan flaggas om från SAS eller SAS Connect till Hi Fly/Smart Lynx? Borde man komma undan om veckans / sommarens bokningar ännu inte är flaggade av dom?Klicka för att utvidga...
Fram tills planet lyfter så kan det ändras, även om det oftast sker längre tid i förväg.

De vet ju redan nu vad de planerar för flighterna i sommar och det återspeglas i bokningsdialogen. Men om något händer närmre avresa så de måste prioritera om så kan det drabba alla flighter mer eller mindre.



HiFly maskinen är väl uteslutande tänkt att gå till Chicago, men kan såklart också ändras om den behövs någon annan stans gissar jag.
 
Rickard_O skrev:Men om det hade handlat om att istället betala 30-40% mer pga färre avgångar och färre stolar på samma sträcka för att planen fyllts upp snabbare så hade jag hellre stått ut med det.Klicka för att utvidga...
Ja fast SAS är redan dyrare, kanske inte så mycket som 30-40%, men 20-30% i många fall (så var det exempelvis för 14 dagar sedan) jmf med Eurowings och Norwegian (och mer än så jmf med Ryanair). Det är i det perspektivet det blir fel anser jag.
 
Det som irriterar mig är att om jag bokat SAS (hänt mig några gånger nu) flyg där det står SAS mainland (trevliga neo) plan på biljetten men innan resan byter dem till den sunkiga 10-20 år gamla airbus med Smartlynx och jag behöver betala 650kr (även plus smart) för att boka om + mellanskillnaden om jag vill undvika Smartlynx.



Det stör mig för jag har betalat för en SAS produkt men blir levererad något helt annat. Personalen på Smartlynx är trevliga, även om de knappt kan engelska, men de gör sitt bästa och tycker synd om dem i vilket läge de hamnat. Jag har fortsatt svårt att förstå hur man kan samarbeta med ett ACMI som även Condor fick säga upp pga av kvalitetsbrist och som är rankad till 3:e sämst flygbolag i Europa som social junk enligt Europan Airlines' Social Rating. Det kanske var så att SAS inte hade några andra ACMIS längre att välja mellan och fick ta risken för att hålla sommarrutterna igång.
 
stighelmer skrev:Det som irriterar mig är att om jag bokat SAS (hänt mig några gånger nu) flyg där det står SAS mainland (trevliga neo) plan på biljetten men innan resan byter dem till den sunkiga 10-20 år gamla airbus med Smartlynx och jag behöver betala 650kr (även plus smart) för att boka om + mellanskillnaden om jag vill undvika Smartlynx.Det stör mig för jag har betalat för en SAS produkt men blir levererad något helt annat. Personalen på Smartlynx är trevliga, även om de knappt kan engelska, men de gör sitt bästa och tycker synd om dem i vilket läge de hamnat. Jag har fortsatt svårt att förstå hur man kan samarbeta med ett ACMI som även Condor fick säga upp pga av kvalitetsbrist och som är rankad till 3:e sämst flygbolag i Europa som social junk enligt Europan Airlines' Social Rating. Det kanske var så att SAS inte hade några andra ACMIS längre att välja mellan och fick ta risken för att hålla sommarrutterna igång.Klicka för att utvidga...


Som sagt, SAS verkar inte bekymra sig för sitt varumärke och folk envisas med att flyga med dem ändå. Så de har inget att förlora på att välja billigast möjliga leverantör.
 
Hade helt klart känts mer ”rättvist” att SmartLynx användes som underleverantör på charterprogrammet, men där verkar Apollo skrivit ett tydligt avtal om vilket bolag/flygplan som ska användas…
 
Back
Top