Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Innan de är 100% säkra så stänger de säkert precis allt inklusive samtliga ankomster. Just in case. Och har man då maximal otur med timing...
Man kan ju tänka att tillfällig paus skulle leda till cirkulering istället för divergering. Å andra sidan, om inte pausen upphör kanske man då inte har tillräckligt med bränsle för att senare ta sig till Köpenhamn.

Väljer man Köpenhamn för att det där finns flyg tillbaka? Skulle detta flyg ändå dit sen? Annars finns det ju gott om närmare flygplatser på svenska sidan.

Ja, ni märker ju att jag spekulerar om något jag inte kan alls.
 

intuition

Medlem
Man kan ju tänka att tillfällig paus skulle leda till cirkulering istället för divergering. Å andra sidan, om inte pausen upphör kanske man då inte har tillräckligt med bränsle för att senare ta sig till Köpenhamn.

Väljer man Köpenhamn för att det där finns flyg tillbaka? Skulle detta flyg ändå dit sen? Annars finns det ju gott om närmare flygplatser på svenska sidan.

Ja, ni märker ju att jag spekulerar om något jag inte kan alls.
Besättningen har alltid minst en flygplats planerad som alternativ. De har alltid räknat ut mängden bränsle som behövs för x antal landningsförsök, plus att cirkulera x minuter och för att sedan flyga till alternativet och där också kunna cirkulera och göra x landningsförsök.

De väljer alternativ redan när de gör sin flygplan och bekvämligheten för passagerar mm är inte prio - det handlar om väder, landningsbanor, landningshjälpmedel osv i första hand och i andra hand annat.
 

TasselT

Medlem
SmartLynx själva verkar ha hyrt in ett plan från Air Peace sedan i torsdags.
Screenshot_20230513-203758.png
 

TasselT

Medlem
Jag tolkar det som tvärt om. Air Peace har tidigare wet leasat den från smartlynx, som nu har tagit tillbaka den och leasar den till sas. Man har bara inte hunnit måla om.

Smartlynx fick den från aeroflot i februari 2022.
Ja, kollade på Planespotters efteråt och du har så rätt så...
Räcker ju att dom målar över "Air Peace" med vitt så har den fått tbx SmartLynx helvita målning.
Kan dom inte passa på att kludda dit "SAS" istället ?
 

mha321

Medlem
Ja, kollade på Planespotters efteråt och du har så rätt så...
Räcker ju att dom målar över "Air Peace" med vitt så har den fått tbx SmartLynx helvita målning.
Kan dom inte passa på att kludda dit "SAS" istället ?
Det är ju inte helt trivialt att måla flygplan. Det är ju inte direkt vattenfärger. Och ganska dyrt. Och planet måste flygas iväg till något ställe där de faktiskt målas och därmed tas ur trafik ett tag. Osv osv. Det handlar garanterat om att de håller i slantarna.
 

LPC123

Medlem
Första turen idag med Smart Lynx. Ett kort hopp från Arn till Got imorse. Har ingenting att klaga på alls och det enda som skiljde sig från en tur med SAS eller SAS Conect var att ingen pratade svenska och att stolarna var med skinnklädsel istället för tyg. Lugn och fin flygning i perfekt väder. Trevlig personal som bjöd anna crew som flög med på vatten och log hela tiden. Visst det låg crew bagage och annat i första hyllan så där fick inte plats mycket mer men det räckte till alla på första raden ändå med andra sidan ledigt och lite folk i plus
IMG_7091.jpeg
IMG_7090.jpeg
IMG_7088.jpeg
 

bajenludde

Medlem
Första turen idag med Smart Lynx. Ett kort hopp från Arn till Got imorse. Har ingenting att klaga på alls och det enda som skiljde sig från en tur med SAS eller SAS Conect var att ingen pratade svenska och att stolarna var med skinnklädsel istället för tyg. Lugn och fin flygning i perfekt väder. Trevlig personal som bjöd anna crew som flög med på vatten och log hela tiden. Visst det låg crew bagage och annat i första hyllan så där fick inte plats mycket mer men det räckte till alla på första raden ändå med andra sidan ledigt och lite folk i plus Visa bifogad bild 142505 Visa bifogad bild 142506 Visa bifogad bild 142507
Lite surrealistiskt att se detta. Satt på 11C. Det är min gröna överarm på första bilden o_O
 
Toppen