Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

SK989

Medlem
Premiär för mig idag att flyga Smartlynx, SK1042 till Kiruna. Gick smidigt, flyget i tid och serveringen normal. Inget crewbagage i hyllorna i plus, inte heller någon skylt mellan plus och go. Besättningen var spansk och meddelade att betjäning sker på engelska eller spanska på denna flygning. Oklart om besättningen hade koll på vilket land de var i då jag fick ett "bitte schön" när jag fick mitt kaffe (jag noterade att flygvärdinnan hade en Austrian Airlines penna i sin ficka). Fasten seatbelt-skylten vid min stol var på arabiska (förutom engelska).

En svensk inrikesflygning köpt med SAS blev alltså ett lettiskt flygbolag med spansk besättning och skyltar på engelska och arabiska. SAS bryr sig inte mycket om sitt varumärke som skandinaviskt bolag.
 
Last edited:

Fredde18

Medlem
Lite info från CHECK-IN.dk
Framgår det i artikeln vad som gäller för bokning i SAS plus? Finsäte med annan servering eller plats där bak?
Jag har möjlighet att välja denna rackare hem på en resa i höst och kanske kan få PLUS godkänd från jobbet. Kan ju vara ett uppköp på ett nattflyg hem i så fall.
 

Benz

Medlem
Framgår det i artikeln vad som gäller för bokning i SAS plus? Finsäte med annan servering eller plats där bak?
Jag har möjlighet att välja denna rackare hem på en resa i höst och kanske kan få PLUS godkänd från jobbet. Kan ju vara ett uppköp på ett nattflyg hem i så fall.
Är PLUS bokningsbart idag på de flighterna? Tänker att artikeln kanske gäller de som bokat PLUS innan HiFly fick flighterna
 

011430121

Medlem
Framgår det i artikeln vad som gäller för bokning i SAS plus? Finsäte med annan servering eller plats där bak?
Jag har möjlighet att välja denna rackare hem på en resa i höst och kanske kan få PLUS godkänd från jobbet. Kan ju vara ett uppköp på ett nattflyg hem i så fall.

Är PLUS bokningsbart idag på de flighterna? Tänker att artikeln kanske gäller de som bokat PLUS innan HiFly fick flighterna
Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef i SAS Danmark säger att man kommer uppgradera och nedgradera passagerare, och SAS ambition är att så många som möjligt skall få den Plus upplevelse som man har bokat.
CHECK-IN.dk har haft kontakt med passagerare som blivit erbjuden uppgraderade och det är Diamant och Lifetime Guld kunder.
HiFly maskinerna har 14 platser fler i sin Business kabin, de passagerare som berörs kommer SAS att kontakta står det vidare i artikeln
Maskinen är förnärmande i Johannesburg för att klargöras att sättas in i SAS trafiken. (står inte vad det inbär att "klargöras")

Källa till ovanstående CHECK-IN.dk
 

Doctor-X

Medlem
Gjort första flighten med SmartLynx SK1020, ARN-SFT och detta är min uppfattning:
- Gammal kärra som var suboptimalt städad, men på intet sätt sämre än en CRJ eller ATR. Visst är SAS egna A320 något trevligare men ska man vara ärlig så spelar det för mig inte någon större roll på en 1h flygning.
- Upplevde inte själva flygningen på något sätt sämre än med något annat bolag. Kändes säkert och stabilt. Piloterna eller CC pratade inte i högtalarsystemet, mycket det är skönt när det är tyst.
- Crew (spanskt?) var bra och trevliga, leende på läpparna hela tiden, skulle vilja påstå att de var klart mycket trevligare än de jag hade i C hem med SAS mainland från EWR för en vecka sedan. Serveringen kom snabbt efter take off - inga konstigheter man fick det man ville ha.
- Skylten för säkerhetsbältet tändes väl något tidigt vilket nämnts tidigare i tråden. Men jag hade redan hunnit ätit och dricka klart i godan ro tills dess.

Första intrycket var som vilken flygning som helst intra-Europa med SAS. Min personliga favorit hos SAS är Xfly och AirBaltic tycker ofta de levererar precis vad jag vill ha - erbjuder mer snacks och dryck med vänlighet och ett leende på läpparna och utan att man får en dryg blick / kommentar / gömmer sig bakom gardinen (läs SAS mainland).
 
Toppen