Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Åkte SK580 CDG-ARN med Smart Lynx service mässigt katastrof, skrev igår till SAS, många passagerare sa att de skulle kontakta SAS
påpekade att SAS varumärke urvattnas när man reser med underleverantör som Smart Lynx
Jag återkommer när jag har ev. svar.

Såg imorse att vår flygning SK488 från OSL till ARN är ändrar från SAS Scandinavia till Smart Lynx.
Du får gärna utveckla vad det var som var så hemskt.
 

011430121

Medlem
Sett flera ändringar både fram och tillbaka. Har en resa till Malaga i juni som vid bokningstillfället var mainline SAS (A320 NEO). Ändrades sedan till Smartlynx efter ett par veckor och sedan i förrgår tillbaka till SAS mainline (med en A320 classic).
Jag har ändring från Smart Lynx till Air Baltic
Du får gärna utveckla vad det var som var så hemskt.
Hemskt tror inte jag har använt det ordet, som jag skrev återkommer jag.

Lite info om dagens flygning, flygtiden 45 minuter, service startade efter ca10 minuter i luften, när det var 25 minuter till landning tänds säkerhetsbältes skylten och CC var snabbt fram och låste toaletten, skräpet samlades in passagerarna fick sitta med drycker snacks i knät, jag satt på rad 1 vet inte om man serverade hela kabinen.
Hatthyllorna på de första raderna var som min förra flygningen belamrade med syrgastuber och personalens väskor samt några kartonger som det står Security på vet inte vad de innerhåller.
 
Last edited:
SK130 igår onsdag 26/4. Inget att anmärka på, "standard" Smartlynx som beskrivits so far i tråden. Inte jätte snabb servering tyvärr som sagts flera gånger. En holding-pattern syd om Arlanda pga låg sikts gav alla ombord lite extra tid att avsluta sin frukostlåda/dryck/snacks.
SK125 hem på kvällen. Inget konstigt här heller. Crew hade lite problem med att ta betalt med eurobonus poäng ombord men lyckades tillslut lösa det. Skylten att spänna fast sig kom på när vi lämnade cruise höjd. Åtminstone tog en flygvärdinna ett varv i kabinen 5-10 minuter efter det utan vagn och samlade in skräp för hand.
 

fbflyer

Medlem
Andra flighten denna vecka med SmartLynx. Denna gång SK2030 upp till Umeå. Tekniker som tittade på planet för andra gången. Stökigt och oorganiserat ombord. Allt runt dessa två flighter skriker LCC.

Här tror jag SAS har sparat in för mycket pengar i upphandlingen. Detta känns sjukt dåligt.
 

adhoc76

Medlem
Sett flera ändringar både fram och tillbaka. Har en resa till Malaga i juni som vid bokningstillfället var mainline SAS (A320 NEO). Ändrades sedan till Smartlynx efter ett par veckor och sedan i förrgår tillbaka till SAS mainline (med en A320 classic).
Citerar mig själv. Ny ändring. Tillbaka till Smartlynx igen. Det är en separat diskussion om servicenivån ombord jmf med SAS egna. Men vad är det samlade intrycket av säkerheten? Känns det seriöst? (Vet att bolaget har alla nödvändiga tillsyånd o s v, är mer ute efter den upplevelsebaserade sidan av säkerhetsfrågan).
 

intuition

Medlem
Jag gissar att för de som varit på flygningar med Smartlynx där tekniker behövs kallas fram en eller flera gånger är känslan "inte seriöst".
Javisst, alla plan behöver ibland tittas över lite oplanerat under en turnaround, men det känns ju som att det är oftare än normalt. Själv hade jag ju en tur där tekniker behövdes flera gånger samma dag, mellan varje flygning. Det är svårt att känna något positivt av det.
 
Toppen