Summerar lite upplevelser från smartlynx opererade SK126 & SK125 i måndags, som försenades pga tekniska problem.
Det kändes lite sådär, när vi stod där på jetbryggan i Malmö och såg teknikern gå runt och öppna luckor och banka med händerna på olika saker. Man hade kanske inte världens största förtroende för att maskinen fungerade som den skulle, när vi lyfte 40 minuter sent.
Start gick i sydlig riktning, så direkt efter take-off gör kaptenen en skarp gir babord för att snabbt komma mot Stockholm. Det är alltså från riktigt låg höjd som giren inleds, adsb-loggarna visar calibrated altitude 500 meter, så typ 400 meter över mark. Och mitt i den giren drar de av gaspådraget till vad som kändes som idle och planet tappar märkbart fart och stigning. Då är vi på 900 meter.
Det är då man tänker att den där teknikern inte riktigt lyckades banka felet tillrätta och att det blir ju en utmaning att från 900 meter och med en hyfsad bank-vinkel få ner kärran i ett stycke om vi nu inte ens har motorer.
Men så kommer kraften tillbaka och vi kommer fram helskinnade.
När jag nu efteråt kollar just Adsb-loggar så ser jag en udda sak till - flyghöjden. 31 000 fot på resan till Stockholm och så lågt som 28 000 for på returen. SAS egna A320 brukar köra på 38 000 fot. Det kanske var några restriktioner i luftrummet, men 28 000 ft kändes nästan som en ATR...
Hursomehelst, på Arlanda gör Smartlynx crew-byte och då upptäcker väl den nya besättningen att maskinen inte är i topp-skick och kallar på tekniker. Allt hopp om en snabb turn-around grusas. En snubbe får spel när utropet kommer om att vi väntar på tekniker och skäller på gate-agenten. Hon ringer back-up som får komma och ta diskussionen med mannen. Sedan får de göra några utrop om att "säkerheten går först" innan vi får boarda.
När jag satt mig ner ser jag den äldre herren bredvid mig puffar till sin fru och räcker över telefonen, som visar en artikel med rubriken "SAS lettiska partner har problem med kvaliteten"...
Fast nu när jag kollar loggar för just YL-LDF ser den ut att ha flugit hyfsat enligt tidtabell därefter, så det kanske var som den mer rutinerade gate-angenten ropade ut: "Ja, här på arlanda har vi duktiga tekniker så nu är alla problem lösta"