Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Sir Lemon

Medlem
Har flugit med Xfly där det både har varit skandinaviska piloter och kabinpersonal.
Dessutom får jag krypa till korset och erkänna så här efter flightens fullbordande i Vingas ankomstlounge att en av personalen som instruerade på planet talade svenska. Native speaker. My bad.
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
Samma sak med Iberia häromveckan.

Ja, men Iberia har business class med seatblock de rader som allokeras för business class samt reserverade och märkta platser i overhead bin för business class, så det blir ändå inte samma utrymmesbrist för de främre raderna jämfört med Smartlynx för SAS med 3+3 (för dem som sitter på de främsta raderna.)
 

Hachans

Medlem
Ja, men Iberia har business class med seatblock de rader som allokeras för business class samt reserverade och märkta platser i overhead bin för business class, så det blir ändå inte samma utrymmesbrist för de främre raderna jämfört med Smartlynx för SAS med 3+3 (för dem som sitter på de främsta raderna.

Fast om varje C-pax har med sig sina två väskor så blir det snabbt trångt även med seatblock när rad 1 och 2 redan är tagna av kabinpersonalens pryttlar.
 

mha321

Medlem
Fast om varje C-pax har med sig sina två väskor så blir det snabbt trångt även med seatblock när rad 1 och 2 redan är tagna av kabinpersonalens pryttlar.
Det problemet uppstår lätt även utan just den personalen. När jag flög Lufthansa via Frankfurt i förra veckan så var det ett par off duty sas crew (utan att veta gissar jag på piloter baserar på stereotyper om ålder och kön) som helt ogenerat langade in sina väskor med crew taggar över rad 2 och 3 märkta "Business class only" och sedan gick och satte sig 3-4 rader bak i economy. (de var dessutom definitivt off duty eftersom de reste med familj båda två). Så det är inte ens alltid det egna bolagets crew...
 
  • Gilla
Reactions: hco
Var ombord SK125 igår ner till Malmö med Smartlynx.
Faktiskt inga alls problem med flighten. De var ju de man kunde ”förvänta” sig. Ingen i crew som pratade svenska eller skandinaviskt språk, men uppträdde professionellt och bra utan konstigheter. Flyget gick i tid. Hade inte koll på vem som var diamond, men räckte med att visa kortet. Så visste de direkt att det innebar gratis dryck. Noterade att bältes skylten slogs på direkt när nedstigning började från 34 000 fot. Vilket innebar de redan började rensa all dryck/kaffe/te tidigt. Brukar vara en bit på inflygningen SAS slår på den skylten. Var en flygrädd kvinna ombord som de tog extra hand om, gav några flaskor vatten, samt kollade till henne under flygningen!

IMG_9271.jpeg

Här har vi kanske Smartlynx som har tagit Diamond seatblock till nästa nivå? :p
 

Rebel

Medlem
Var ombord SK125 igår ner till Malmö med Smartlynx.
Faktiskt inga alls problem med flighten. De var ju de man kunde ”förvänta” sig. Ingen i crew som pratade svenska eller skandinaviskt språk, men uppträdde professionellt och bra utan konstigheter. Flyget gick i tid. Hade inte koll på vem som var diamond, men räckte med att visa kortet. Så visste de direkt att det innebar gratis dryck. Noterade att bältes skylten slogs på direkt när nedstigning började från 34 000 fot. Vilket innebar de redan började rensa all dryck/kaffe/te tidigt. Brukar vara en bit på inflygningen SAS slår på den skylten. Var en flygrädd kvinna ombord som de tog extra hand om, gav några flaskor vatten, samt kollade till henne under flygningen!

Visa bifogad bild 141764
Här har vi kanske Smartlynx som har tagit Diamond seatblock till nästa nivå? :p
Jag Flög SK126 och med samma personal var upplevelsen lite annorlund.
Dom börja med att säga att pga tekniska problem bara kunde sälja kaffe och Te.
Sen såg jag att dom delade ut både vatten smoothie och coca cola.
Så jag frågade om jag kunde få vatten. Nej det går absolut inte men ni kan få köpa lite te.
Det är skönt att veta att allt är som vanligt på SAS igen efter pandemi och Chapter 11
Diamond som flyger ekonomi kan få något att dricka, kanske om personalen vaknar på rätt sida.

Annars så var det en ganska vanlig resa. Ganska slitet plan och dom fick inte läslamporna att fungera. Inte för någon ombord.
 
Jag Flög SK126 och med samma personal var upplevelsen lite annorlund.
Dom börja med att säga att pga tekniska problem bara kunde sälja kaffe och Te.
Sen såg jag att dom delade ut både vatten smoothie och coca cola.
Så jag frågade om jag kunde få vatten. Nej det går absolut inte men ni kan få köpa lite te.
Det är skönt att veta att allt är som vanligt på SAS igen efter pandemi och Chapter 11
Diamond som flyger ekonomi kan få något att dricka, kanske om personalen vaknar på rätt sida.

Annars så var det en ganska vanlig resa. Ganska slitet plan och dom fick inte läslamporna att fungera. Inte för någon ombord.
De va ju intressant att så mycket kan ändras på en turnaround på 55 minuter.. Att planet inte var en höjdare kan jag hålla med dig om. Läslamporna vill jag minnas funkade ner till Malmö. Men de höll på mycket med ljuset, sattes på och av, under inflygningen var det ljusare i kabinen än jag vet inte vad. Hade gärna fått släcka ner tidigare.

Vad gäller servering såg jag kortläsaren åkte fram och de tog betalt, samt gav ut kaffe och te.
 
Toppen