Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Jannes

Medlem
Absolut, men tycker ändå det är rimligt man blir fundersam. Att flyga SAS är oftast inte billigt jämfört med andra lågpris bolag. Exempelvis om du flyger mellan Malmö och Stockholm, och sedan outsourcar SAS denna resa till Ryanair. Du sitter på ett ryanair flygplan, Ryanair besättning osv. Men du får din kaffe och te, eller polarrulle i plus. Jag hade inte varit nöjd. Trots jag kommer från A till B. För att ha betalat 400kr+ för att flyga SAS medans Ryanairs flight kostar hundralappen.
Om jag får SAS bagageregler, boardingpass i appen, mina SAS/Star Alliance loungebesök, mina EB poäng, mitt WiFi, alla statusrättigheter ombord, faktiskt flyga till riktiga flygplatsen (inte Stansted/Weze/annat) och dessutom får välja sittplats enligt normala procedurer, ja då kanske jag skulle vara helt nöjd.
Man kan tycka vad man vill om Ryanairs affärskoncept och personalpolitik, men det är inget systematiskt fel på personalen och metallen. Kanske lite sämre stolar/sittplatser i standardutformning?
Ja, SAS borde vara tydligare med att det är SmartLynx som kommer flyga en viss flygning, och kanske de kunde tillåta gratis ändring ifall någon måste får sitta på de granitgrå sätena. Men annars får man hålla snack om kompensation till när det faktiskt är något under resan som INTE uppnått SAS standarder.
(Sen att ta upp Ryanair när vi talar om ett helt annat företag känns ju också väldigt spekulativt om SmartLynx personal och metall. I all ärlighet, speciellt på shorthaul är det väldigt få saker i SAS koncept som kompetent personal inte kan ta till sig, och kabinskillnaderna är knappast så stora.)
 

cnord

Medlem
Norwegian var jo veldig behjelpelig med å la deg avbestille eller endre helt gratis under/etter 737MAX skandalen... Det hadde jo vært ryddigst av SAS å akseptere at noen som bestiller med SAS kanskje har sine grunner til at de ikke booket med et annet flyselskap??
 

mha321

Medlem
Norwegian var jo veldig behjelpelig med å la deg avbestille eller endre helt gratis under/etter 737MAX skandalen... Det hadde jo vært ryddigst av SAS å akseptere at noen som bestiller med SAS kanskje har sine grunner til at de ikke booket med et annet flyselskap??
Det vore rimligt om smartlynx flög med flygplan som var bevisat osäkra eller om de som bolag hade dokumenterat dålig säkerhet. Men har de faktiskt det eller är det bara spekulationer?

I övrigt beror det ju på vilka plan det faktiskt blir. Deras plan verkar ju ha kommit från lite här och där, en del easyJet, en del latam osv. Men had de liknande kabin?
 

Tonton

Medlem
haha alltså jag tycker denna diskussionen är absurd.

* Jag har aldrig tidigare sett någon liknande tråd när SAS har hyrt in från Air Baltic, HiFly, Cityjet, JetTime, DAT etc.
* Ingen här har något tidigare negativ erfarenhet av SmartLynx.
* Det finns inget negativ safety record eller annat som kan användas som bränsle på kvarnen.
* Flighterna har inte påbörjats, så man vet inte hur det blir

Det luktar bara unkna fördomar

Exempelvis så är det ingen här som klagar på att SAS kommer att hyra in 3st B737 från Jettime för sommarkalendern...
 

mha321

Medlem
Den här gången är det ju iaf 737ng från jettime. Sist var det 737-300 har jag för mig, det var måttligt kul...
 

Rogbjo

Medlem
Man undrar vilket bolag som flyger när det bara står S och det är en 737-800?.
 

Attachments

  • SmartSelect_20230314_172956_SAS.jpg
    SmartSelect_20230314_172956_SAS.jpg
    156,2 KB · Visningar: 84
Toppen