Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

011430121

Medlem
Efter att ha läst tråden har jag kollat upp några sommar bokningar, och det är ett par som är ändrade till Smartlynxm, ingen skall dömmas på förhand men detta känns inte helt OK.
 

palmen

Moderator
Jag köper resonemanget och det är säkert helt avtalsenligt och ingen grund för kompensation.

Men som konsument kan jag inte undvika att känner mig lurad när jag lägger ett värde i att gynna ett Skandinaviskt flygbolag som anställer personal i Sverige med våra kollektivavtal. På samma sätt som om jag går på ICA och köper Svensk fläskfilé och sedan märker att köttet i själva värket är från Tyskland (som ett exempel). Visst, fläskfilén är densamma och smaker säkert lika bra men i min värld är det en annan produkt än vad jag köpte i affären.
Jag antar att du är medveten om att SAS köper in tjänster för att flyga åt dom där personalen inte är anställd hos SAS "mainland" utan i diverse konstellationer ute i Europa. Finns flera som inte går enligt svenska kollektivavtal, och i Danmark finns det dessutom två olika kollektivavtal beroende på vilka som flyger flighterna.

Går inte riktigt att jämföra att köpa en produkt som är märkt som svensk produktion och sedan visar sig vara tysk. SAS säljer inte flyg som "svensk produktion". De har onkeligen inte tillräckligt med plan eller personal för att flyga sommarens flighter, hade det varit bättre att dessa flighter ställs in och inte går över huvud taget?

Vi ska nog inte ropa för mycket över "hur dåligt" det är med SmartLynx. Jämför man med de andra bolag som trafikerat åt SAS senaste åren (CityJet, X-fly, Air Baltic och SAS Mainland) så har man fått i särklass bäst service från de tre "icke sas" bolagen som utfört flygningarna (om man generaliserar lite och inte bara tittar på en enskild flight).
 
Vilka andra grejer skulle gälla menar du?
SAS köper in en tjänst från ett annat företag som kommer att flyga åt SAS. Exakt samma som Air Baltic som flygit åt SAS senaste året.
De flyger under SAS flagg med SAS servering ombord, det enda som kommer vara annorlunda är målningen på planet, stolen ombord och att besättningen eventuellt inte kommer ha sas kläder på sig. Vad av detta skulle då ge kompensation menar du?

Observera att det inte är SmartLynx som tar över SAS linjer och kör sitt eget koncept, det är en helt annan sak men är inte aktuellt här.

Har du flygit med SmartLynx och har egna erfarenheter över hur mycket sämre det kommer bli för dig som resenär?
Jag har flygit med dom när de flög åt EasyJet för något år sedan, de gjorde inte på något sätt ett dåligt jobb och jag köpte min mat och dryck ombord precis lika enkelt som om jag flygit med EasyJet. Det som köptes ombord var utbudet från EasyJet och inget annat och precis så lär det fungera när de kommer flyga för SAS också.
Dels för att de fortfarande annonserar/informerar resenärer att det är SAS som utför flygningen och inte smartlynx. Dels för att jag tänkte att outsourca till SAS connect/Link t.ex. som ett dotterbolag var okej att göra utan att det står eller informeras. Men till ett av helt annat bolag (smartlynx) är ett "större hopp" utanför SAS-koncernen som de behöver uppmärksamma resenärer för.
 

palmen

Moderator
Dels för att de fortfarande annonserar/informerar resenärer att det är SAS som utför flygningen och inte smartlynx. Dels för att jag tänkte att outsourca till SAS connect/Link t.ex. som ett dotterbolag var okej att göra utan att det står eller informeras. Men till ett av helt annat bolag (smartlynx) är ett "större hopp" utanför SAS-koncernen som de behöver uppmärksamma resenärer för.
Xfly och CityJet är inga dotterbolag till SAS, inte heller Air Baltic om du vill ha en direkt jämförelse. Många av de som fick åka Air Baltic förra året jublade ju över att få bra service och nya moderna flygplan som är betydligt bättre än alternativet med CRJ.

Att SAS fortfarande inte lyckas förmedla vem som utför flygningen när man tittar på deras hemsida kan man självklart ha synpunkte rpå och det är absolut rätt uselt att de inte lyckas få den informationen rätt.

Det är dock inget som är berättigat till kompensation över huvud taget oavsett hur förfärade folk blir över att flygningen kommer att utföras av personal som inte har svenska kollektivavtal. Kan personligen tycka att det är en rätt stor hets på att man ska kompenseras för allt möjligt när man flyger SAS. Presonligen kommer jag gladeligen flyga med SmartLynx om någon av mina flighter ändras till dom, har bara positiva erfarenheter från tidigare flighter och alla förtjänar en chans innan man börjar klaga på att något skulle vara dåligt.

Du vill alltså bli kompenserad innan din flight ens har ägt rum bara för att det är ett annat flygbolag som flyger. Utan att veta men jag gissar på att du itne kände till det flygbolaget innan sas tog in dom och inte heller har flygit med dom innan, ändå vill du ha någon kompensation i förväg?
Om det nu skulle vara så att flygningen inte blir enligt vad sas lovar och att det är en dålig flygning där sas koncept inte följs, då är det absolut något som skulle kunna kompenseras, men det får man ju ta efter man faktiskt har gjort flygningen.
 
Xfly och CityJet är inga dotterbolag till SAS, inte heller Air Baltic om du vill ha en direkt jämförelse. Många av de som fick åka Air Baltic förra året jublade ju över att få bra service och nya moderna flygplan som är betydligt bättre än alternativet med CRJ.

Att SAS fortfarande inte lyckas förmedla vem som utför flygningen när man tittar på deras hemsida kan man självklart ha synpunkte rpå och det är absolut rätt uselt att de inte lyckas få den informationen rätt.

Det är dock inget som är berättigat till kompensation över huvud taget oavsett hur förfärade folk blir över att flygningen kommer att utföras av personal som inte har svenska kollektivavtal. Kan personligen tycka att det är en rätt stor hets på att man ska kompenseras för allt möjligt när man flyger SAS. Presonligen kommer jag gladeligen flyga med SmartLynx om någon av mina flighter ändras till dom, har bara positiva erfarenheter från tidigare flighter och alla förstjänar en chans innan man börjar klaga på att något skulle vara dåligt.
Absolut, men tycker ändå det är rimligt man blir fundersam. Att flyga SAS är oftast inte billigt jämfört med andra lågpris bolag. Exempelvis om du flyger mellan Malmö och Stockholm, och sedan outsourcar SAS denna resa till Ryanair. Du sitter på ett ryanair flygplan, Ryanair besättning osv. Men du får din kaffe och te, eller polarrulle i plus. Jag hade inte varit nöjd. Trots jag kommer från A till B. För att ha betalat 400kr+ för att flyga SAS medans Ryanairs flight kostar hundralappen.
 

palmen

Moderator
Absolut, men tycker ändå det är rimligt man blir fundersam. Att flyga SAS är oftast inte billigt jämfört med andra lågpris bolag. Exempelvis om du flyger mellan Malmö och Stockholm, och sedan outsourcar SAS denna resa till Ryanair. Du sitter på ett ryanair flygplan, Ryanair besättning osv. Men du får din kaffe och te, eller polarrulle i plus. Jag hade inte varit nöjd. Trots jag kommer från A till B.
Hade personligen inte brytt mig, om det nu är ett RyanAir plan som utför en flygning ARN-MMX med SAS koncept är det ju ingen större fara även om det självklart kommer bli lite issue med seating då det blir en 737 istället för 320 som utför flighten. Men om Ryans personal leverar SAS koncept till punkt och pricka ombord är det ju bara tacka och ta emot då SAS själva oftast inte klarar av den saken.
 
Hade personligen inte brytt mig, om det nu är ett RyanAir plan som utför en flygning ARN-MMX med följer SAS koncept är det ju ingen större fara även om det självklart komemr bli lite issue med seating då det blir en 737 istället för 320 som utför flighten. Men om Ryans personal leverar SAS koncept till punkt och pricka ombord är det ju bara tacka och ta emot då SAS själva oftast inte klarar av den saken.
Okej, då ser vi på det olika. Från mitt perspektiv hade jag då lika bra kunnat betala 1/4 av priset då för att flyga men en den riktiga Ryanair flighten.
 

palmen

Moderator
Okej, då ser vi på det olika. Från mitt perspektiv hade jag då lika bra kunnat betala 1/4 av priset då för att flyga men en den riktiga Ryanair flighten.
Hade Ryan, Easyjey, Wizz kostat 25% av vad SAS kostar på mina flygnignar hade jag bokat de varenda gång. Nu har det ju bara inträffat en gång sedan de började flyga på Arlanda och jag betlade ca 7% av priset mot SAS för att flyga GOT-ARN, skulle aldrig komma på tanken att betala SAS något överpris på flighter när det finns billigare alternativ. En inrikes-resa på 1h så spelar inte flygboalg någon större roll för mig utan jag tar det som är billigast när man lägger ihop hela paketet med flyg, platsval, väskor, lounge mm.
 

igelkotten

Medlem
Man kanske inte bör ha rätt till kompensation, men det vore schysst anser jag att ge kunden rätt att avboka ifall utförande bolag inte är inom SAS-gruppen och inte var tydligt vid bokning.
 

palmen

Moderator
Man kanske inte bör ha rätt till kompensation, men det vore schysst anser jag att ge kunden rätt att avboka ifall utförande bolag inte är inom SAS-gruppen och inte var tydligt vid bokning.
Det kan jag hålla med om skulle vara en snygg gest. Tyvärr tror jag inte riktigt SAS i nuvarande situation har "råd" att vara schysta och låta folk avboka "gratis". Frågan är ju om det kommer bli så mycket sämre av att flyget utförs av SmartLynx eller inte.
Även om man nu fick avboka gratis så lär det vara extremt få som skulle göra det, men SAS skulle behöva lägga tid på att ta fram en sådan funktion så att folk kan göra det själva, inte heller något som SAS borde prioritera just nu.
 
Toppen