Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Hachans

Medlem
Och bästa budet behöver ju inte vara mest pengar i steg 1 utan kan mycket väl ha med andra saker att göra. Det ryktas ju att Lufthansa var med på ett bud. Det Lufthansa som blockerat sas från transatlantiska JV i star alliance. Om inte det fanns med i budet så är det ju en enorm fördel för AFKLM sidan att de får vara med där.

På global basis är definitivt star en bättre allians och skyteam den sämsta av allianserna. Men man kan inte se på det i isolation. Hade det funnits ett bud som på alla andra sätt var likvärdiga men som innebar star alliance istället är det nog troligt att man valt just det.

Sent from my Pixel 8 using Tapatalk

Bäst och sämst är väl i allra högsta grad subjektivt och beroende på vad man är ute efter som resenär och vart man flyger. Att uttrycka sig så stensäkert är lite vanskligt.

Man får också fundera på vilken allians som är bäst för flygbolagens logistik etc.
 

mha321

Medlem
Bäst och sämst är väl i allra högsta grad subjektivt och beroende på vad man är ute efter som resenär och vart man flyger. Att uttrycka sig så stensäkert är lite vanskligt.

Man får också fundera på vilken allians som är bäst för flygbolagens logistik etc.

Så är det såklart när man drar ner det, därav att jag specifikt sade globalt. På global basis har skyteam tex betydligt sämre täckning. Men om man inte drabbas av det pga sitt eget mönster så är det såklart inte ett problem.

Personligen tex med mest resor på Nordamerika blir det inte extremt mycket sämre. KLM/AF kan ta den delen som Lufthansa gruppen hade och delta kan täcka upp för United ungefär. Förlusten är air Canada, att man på inrikes blir utan lounge förmån, och att det saknas premium lounge för utrikes. Sämre men inte katastrof. Finns säkert andra fall där det blir motsvarande bättre.

Att det mer handlar om flygbolagets väl i det här fallet känns rätt uppenbart. Och att på allvar få vara med i en allians (vilket i dagens marknad innefattar jv) är värt betydligt mer. Hade erbjudandet från LH innehållit att gå med i JV och fortsätta i star, så tror jag de hade större chans. (och ja jag spekulerar i att deras erbjudande inte innefattade JV).

Och som någon annan sade, det är nog på många sätt bättre att vara en mellanstor spelare i en liten allians än att bara en liten spelare i en stor allians.
 
Jag håller med om det som sagts. Det känns helt oseriöst med ogrundade påståenden. Skulle antalet kinesiska bolag göra en allians dålig? Då kan jag upplysa om att StarAlliance också har två kinesiska bolag. China Eastern tycker jag dessutom är bättre än Air China. För övrigt är ju ens uppfattning om vad som är bra eller dåligt ganska subjektiv, men jag tror nog att det är många som håller med om att Air India inte är något man gärna hänger i julgranen. De få gånger jag flugit med Aegan (knappt en handfull) så har inte heller de imponerat särskilt mycket.

Det jag däremot eventuellt kan hålla med om är att Wallenberg fegat ur och svikit SAS, men samtidigt så känns det som att de lite grann tappat engagemang och intresse och mest varit med av historik och nostalgi, och då är det kanske faktiskt bäst att kliva av och låta någon annan bidra med lite ny energi.
 

ilon

Medlem
TPG har varit på event och fått mer information från Anko om tidslinjer, både om Chapter 11 och bytet till Skyteam

Såg också det, och det verkar onekligen som att Anko inte vilar på avtryckaren!
Som jag uppfattar det så kommer man försöka förbereda övergången till SkyTeam redan innan rekonstruktionen är klar, så att man snabbt kan byta över när det legala är klart.
Får man gissa på byte under hösten 2024 om allt går som de planerar?

Åter igen trycker han på vikten att respektera befintliga bokningar och att minska oangelägenhetrna bytet skulle innebära för bolagets kunder.
 

ARN01

Medlem
Miljardförlust igen, vad det nu säger men tom mer än förra året.
 

RobHK

Medlem
Grävde en minut i siffrorna varför förlusten är så stor. De som ökar rejält vs förra kvartalet är:

Flygbränsle är största posten, sen:
Hanteringskostnader
Tekniskt flygplansunderhåll
Wet lease kostnader

Med också totalt lägre intäkter än förra kvartelet blir det brakförlust istället för vinst.

Det ser riktigt brunt ut, hoppas överttaganden går igenom nu, annars är det konkurs direkt. Personligen undviker jag nog att boka SAS närmaste året.
 

Hachans

Medlem
Grävde en minut i siffrorna varför förlusten är så stor. De som ökar rejält vs förra kvartalet är:

Flygbränsle är största posten, sen:
Hanteringskostnader
Tekniskt flygplansunderhåll
Wet lease kostnader

Med också totalt lägre intäkter än förra kvartelet blir det brakförlust istället för vinst.

Det ser riktigt brunt ut, hoppas överttaganden går igenom nu, annars är det konkurs direkt. Personligen undviker jag nog att boka SAS närmaste året.

Jag är kanske dum i huvudet. Men hur ökar kostnader som handling och wetlease oväntat?

Det är ju sånt som måste gå att räkna på i förväg? Likaså flygbränsle, köper SAS det till marknadspris varje dag? Priserna på bränsle har ju inte ökat något extremt, snarare gått ner.
 

NotRyan

Medlem
Jag är kanske dum i huvudet. Men hur ökar kostnader som handling och wetlease oväntat?

Det är ju sånt som måste gå att räkna på i förväg? Likaså flygbränsle, köper SAS det till marknadspris varje dag? Priserna på bränsle har ju inte ökat något extremt, snarare gått ner.
Anko sa på diamond-eventet att de inte kan hedga bränslet när de är under chapter 11, så det innebär väl marknadspris varje dag då...
 
Toppen