Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Tidigare SAS chefen Mats J uttalar sig kritiskt i DI över att SAS går över till SkyTeam, samt är inte heller imponerad av AF och KLM. Sen framgår det inte av artikeln vad Mats tycker man skulle gjort istället vilket jag tycker är en miss även om jag misstänker att han anser att SAS skulle stannat kvar inom *A

Sen framgår det inte av artikeln vad Mats tycker man skulle gjort istället vilket jag tycker är en miss även om jag misstänker att han anser att SAS skulle stannat kvar inom *A
Exakt, lätt att säga att något är den sämsta lösningen utan att ge exempel på vad som hade varit en bättre lösning.

DI:s källa är en intervju i norska DN men den är bakom betalvägg så oklart (för mig) om Mats presenterar någon bättre lösning där!

Tidigare SAS chefen Mats J uttalar sig kritiskt i DI över att SAS går över till SkyTeam, samt är inte heller imponerad av AF och KLM. Sen framgår det inte av artikeln vad Mats tycker man skulle gjort istället vilket jag tycker är en miss även om jag misstänker att han anser att SAS skulle stannat kvar inom *A

Man skulle kunna fortsätta driva bolaget som vanligt tills det försvinner helt.

Sen har jag aldrig hört om någon seriös aktör refererar till Skyteam som Scary Team. Det brukar mest vara fanatiker som gör det. Det är nästan som att han fått sina talking points från typ Chatflights eller nåt.

Och så direkta felaktigheter som att Air Europa är ett lågprisbolag.De har en intra-EU business class som SAS borde bli avundsjuka på.

Så det låter mest bittert tycker jag. Och en föredetting som förpassats till historien.

Man skulle kunna fortsätta driva bolaget som vanligt tills det försvinner helt.

Sen har jag aldrig hört om någon seriös aktör refererar till Skyteam som Scary Team. Det brukar mest vara fanatiker som gör det. Det är nästan som att han fått sina talking points från typ Chatflights eller nåt.

Och så direkta felaktigheter som att Air Europa är ett lågprisbolag.De har en intra-EU business class som SAS borde bli avundsjuka på.

Så det låter mest bittert tycker jag. Och en föredetting som förpassats till historien.
Jag gillar honom men här är han bara bitter (iaf av det vi kan läsa oss till).

Det är egentligen ganska ointressant vilken allians SAS är med i i framtiden. Det som räddar SAS är väl dels att den lönsamma långdistanstrafiken nu kommer ingå i ett JV och att charterbolagen fortsätter anlita SAS som leverantör. SAS hade nästan kunnat gå allianslösa och bara ha skaffat massa egna partners, som Alaska gjorde under många år.

Även om allians X skulle vara bättre för sas, var det väl bästa bud som gällde?
Ledningen kunde knappast valt att tacka nej till detta budet bara för att alliansen var fel.

Så de t låter lite populistiskt att kritisera allians-valet så här från sidlinjen, när ledningen knappast kunnat välja och vraka och plocka varje enskild bit som de gillade bäst från något smörgåsbord

• Gilla
Reactions: hco

Ju längre tiden går efter vi fick beskedet, desto mer hoppfull känner jag mig!
Vad vet en gammal gubbe om dagens verklighet? Vad vet han om vad dagens resenärer vill ha? Hjälpte han ens SAS som VD? (ja, jag raljerar!)

Jag väljer att tro att detta blir bra!

Nya fräscha destinationer och transit i AMS/CDG istället för FRA/MUC/VIE
Nya lounger att recensera
Nya longhaulprodukter i C/F
Nya servicekoncept vi kan gnälla på
Slippa vara "middle of the pack" i *A och istället bli hyfsat i topp i ScaryTeam
Nya sätt att jaga poäng och använda på smarta sätt (Heja BC!)
Ny spelplan för både ARN och CPH med ett gäng nya destinationer (förutspår jag)

Även om allians X skulle vara bättre för sas, var det väl bästa bud som gällde?
Ledningen kunde knappast valt att tacka nej till detta budet bara för att alliansen var fel.

Så de t låter lite populistiskt att kritisera allians-valet så här från sidlinjen, när ledningen knappast kunnat välja och vraka och plocka varje enskild bit som de gillade bäst från något smörgåsbord

Och bästa budet behöver ju inte vara mest pengar i steg 1 utan kan mycket väl ha med andra saker att göra. Det ryktas ju att Lufthansa var med på ett bud. Det Lufthansa som blockerat sas från transatlantiska JV i star alliance. Om inte det fanns med i budet så är det ju en enorm fördel för AFKLM sidan att de får vara med där.

På global basis är definitivt star en bättre allians och skyteam den sämsta av allianserna. Men man kan inte se på det i isolation. Hade det funnits ett bud som på alla andra sätt var likvärdiga men som innebar star alliance istället är det nog troligt att man valt just det.

Sent from my Pixel 8 using Tapatalk

Toppen