SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

mha321 skrev:Och bästa budet behöver ju inte vara mest pengar i steg 1 utan kan mycket väl ha med andra saker att göra. Det ryktas ju att Lufthansa var med på ett bud. Det Lufthansa som blockerat sas från transatlantiska JV i star alliance. Om inte det fanns med i budet så är det ju en enorm fördel för AFKLM sidan att de får vara med där.På global basis är definitivt star en bättre allians och skyteam den sämsta av allianserna. Men man kan inte se på det i isolation. Hade det funnits ett bud som på alla andra sätt var likvärdiga men som innebar star alliance istället är det nog troligt att man valt just det.Sent from my Pixel 8 using TapatalkKlicka för att utvidga...


Bäst och sämst är väl i allra högsta grad subjektivt och beroende på vad man är ute efter som resenär och vart man flyger. Att uttrycka sig så stensäkert är lite vanskligt.



Man får också fundera på vilken allians som är bäst för flygbolagens logistik etc.
 
Hachans skrev:Bäst och sämst är väl i allra högsta grad subjektivt och beroende på vad man är ute efter som resenär och vart man flyger. Att uttrycka sig så stensäkert är lite vanskligt.Man får också fundera på vilken allians som är bäst för flygbolagens logistik etc.Klicka för att utvidga...


Så är det såklart när man drar ner det, därav att jag specifikt sade globalt. På global basis har skyteam tex betydligt sämre täckning. Men om man inte drabbas av det pga sitt eget mönster så är det såklart inte ett problem.



Personligen tex med mest resor på Nordamerika blir det inte extremt mycket sämre. KLM/AF kan ta den delen som Lufthansa gruppen hade och delta kan täcka upp för United ungefär. Förlusten är air Canada, att man på inrikes blir utan lounge förmån, och att det saknas premium lounge för utrikes. Sämre men inte katastrof. Finns säkert andra fall där det blir motsvarande bättre.



Att det mer handlar om flygbolagets väl i det här fallet känns rätt uppenbart. Och att på allvar få vara med i en allians (vilket i dagens marknad innefattar jv) är värt betydligt mer. Hade erbjudandet från LH innehållit att gå med i JV och fortsätta i star, så tror jag de hade större chans. (och ja jag spekulerar i att deras erbjudande inte innefattade JV).



Och som någon annan sade, det är nog på många sätt bättre att vara en mellanstor spelare i en liten allians än att bara en liten spelare i en stor allians.
 
Jag håller med om det som sagts. Det känns helt oseriöst med ogrundade påståenden. Skulle antalet kinesiska bolag göra en allians dålig? Då kan jag upplysa om att StarAlliance också har två kinesiska bolag. China Eastern tycker jag dessutom är bättre än Air China. För övrigt är ju ens uppfattning om vad som är bra eller dåligt ganska subjektiv, men jag tror nog att det är många som håller med om att Air India inte är något man gärna hänger i julgranen. De få gånger jag flugit med Aegan (knappt en handfull) så har inte heller de imponerat särskilt mycket.



Det jag däremot eventuellt kan hålla med om är att Wallenberg fegat ur och svikit SAS, men samtidigt så känns det som att de lite grann tappat engagemang och intresse och mest varit med av historik och nostalgi, och då är det kanske faktiskt bäst att kliva av och låta någon annan bidra med lite ny energi.
 
TPG har varit på event och fått mer information från Anko om tidslinjer, både om Chapter 11 och bytet till Skyteam






GettyImages-1139407995-1.jpg




Scandinavian Airlines updates SkyTeam timing as it charts its path out of bankruptcy - The Points Guy

Scandinavian Airlines (SAS) CEO Anko van der Werff gave TPG an update on the timing for its plans to leave Star Alliance and join SkyTeam.


favicon.ico


thepointsguy.com
 
bvs skrev:TPG har varit på event och fått mer information från Anko om tidslinjer, både om Chapter 11 och bytet till SkyteamScandinavian Airlines updates SkyTeam timing as it charts its path out of bankruptcy - The Points GuyScandinavian Airlines (SAS) CEO Anko van der Werff gave TPG an update on the timing for its plans to leave Star Alliance and join SkyTeam.thepointsguy.comKlicka för att utvidga...
Såg också det, och det verkar onekligen som att Anko inte vilar på avtryckaren!

Som jag uppfattar det så kommer man försöka förbereda övergången till SkyTeam redan innan rekonstruktionen är klar, så att man snabbt kan byta över när det legala är klart.

Får man gissa på byte under hösten 2024 om allt går som de planerar?



Åter igen trycker han på vikten att respektera befintliga bokningar och att minska oangelägenhetrna bytet skulle innebära för bolagets kunder.
 
Miljardförlust igen, vad det nu säger men tom mer än förra året.




logotype-for-sharing.png




Ny miljardförlust för SAS

Det krisdrabbade flygbolaget SAS redovisar en förlust före skatt på 2,1 miljarder kronor för perioden augusti-oktober i år. Det kan jämföras med förlusten på 1,7 miljarder under motsvarande kvartal ett år tidigare.


favicon.ico


www.expressen.se
 
Grävde en minut i siffrorna varför förlusten är så stor. De som ökar rejält vs förra kvartalet är:



Flygbränsle är största posten, sen:

Hanteringskostnader

Tekniskt flygplansunderhåll

Wet lease kostnader



Med också totalt lägre intäkter än förra kvartelet blir det brakförlust istället för vinst.



Det ser riktigt brunt ut, hoppas överttaganden går igenom nu, annars är det konkurs direkt. Personligen undviker jag nog att boka SAS närmaste året.
 
RobHK skrev:Grävde en minut i siffrorna varför förlusten är så stor. De som ökar rejält vs förra kvartalet är:Flygbränsle är största posten, sen:HanteringskostnaderTekniskt flygplansunderhållWet lease kostnaderMed också totalt lägre intäkter än förra kvartelet blir det brakförlust istället för vinst.Det ser riktigt brunt ut, hoppas överttaganden går igenom nu, annars är det konkurs direkt. Personligen undviker jag nog att boka SAS närmaste året.Klicka för att utvidga...


Jag är kanske dum i huvudet. Men hur ökar kostnader som handling och wetlease oväntat?



Det är ju sånt som måste gå att räkna på i förväg? Likaså flygbränsle, köper SAS det till marknadspris varje dag? Priserna på bränsle har ju inte ökat något extremt, snarare gått ner.
 
Hachans skrev:Jag är kanske dum i huvudet. Men hur ökar kostnader som handling och wetlease oväntat?Det är ju sånt som måste gå att räkna på i förväg?Likaså flygbränsle, köper SAS det till marknadspris varje dag?Priserna på bränsle har ju inte ökat något extremt, snarare gått ner.Klicka för att utvidga...
Anko sa på diamond-eventet att de inte kan hedga bränslet när de är under chapter 11, så det innebär väl marknadspris varje dag då...
 
Hachans skrev:Jag är kanske dum i huvudet. Men hur ökar kostnader som handling och wetlease oväntat?Det är ju sånt som måste gå att räkna på i förväg? Likaså flygbränsle, köper SAS det till marknadspris varje dag? Priserna på bränsle har ju inte ökat något extremt, snarare gått ner.Klicka för att utvidga...
Det har ju sagts förut men det är en bedrift hur det alltid är något. Bolag efter bolag har redovisat mångmiljard/"rekord"vinster senaste året. SAS tuffar på med sina miljardförluster... nu är de ju snart igenom ch11 och har de egentligen förbättrat nånting? De har enligt sig själva till stora delar förhandlat om flottan och fått pilot- samt kabinavtal på plats. Ok att de inte kan valuta- eller bränslesäkra, processen är absolut inte gratis men ändå???



Såg detta nu... en delförklaring ivf.

Vissa effektiviseringar som har genomförts kommer inte tas upp i resultatet förrän den pågående rekonstruktionsprocessen enligt chapter 11 i USA är slutförd. Det gäller exempelvis rekonstruktionen av flygplansflottan, uppger vd.
 


Jaja, den där bittra surgubben har postats några gånger nu och han blir inte mindre bitter eller får mer rätt någon gång. Vi ser ju resultatet av vad han jobbat för nu. Med ytterligare rekordförluster så det är dags att prova nytt.




ARN01 skrev:Det har ju sagts förut men det är en bedrift hur det alltid är något. Bolag efter bolag har redovisat mångmiljard/"rekord"vinster senaste året. SAS tuffar på med sina miljardförluster... nu är de ju snart igenom ch11 och har de egentligen förbättrat nånting? De har enligt sig själva till stora delar förhandlat om flottan och fått pilot- samt kabinavtal på plats. Ok att de inte kan valuta- eller bränslesäkra, processen är absolut inte gratis men ändå???Såg detta nu... en delförklaring ivf.Vissa effektiviseringar som har genomförts kommer inte tas upp i resultatet förrän den pågående rekonstruktionsprocessen enligt chapter 11 i USA är slutförd. Det gäller exempelvis rekonstruktionen av flygplansflottan, uppger vd.Klicka för att utvidga...


Nej, jag håller med. Tycker också det är konstigt att man inte lyckas vända till vinst när så många andra gjort det. Jag menar Lufthansa har vänt till vinst och dessutom betalt tillbaka alla sina Covidpengar.



Och ja, effektiviseringarna kanske inte slår igenom än, men det är ändå kostnader som man skriver är högre än beräknat, inte beräknat höga kostnader som man visste skulle komma. Och med undantag för bränsle och valuta som är svårt att räkna på, så är det konstigt hur man underskattar kostnader i kontrakt man skrivit om wetlease och handling? Antingen måste man gjort rena glädjekalkyler eller så har man usla avtal.
 
Hachans skrev:Jag är kanske dum i huvudet. Men hur ökar kostnader som handling och wetlease oväntat?Det är ju sånt som måste gå att räkna på i förväg? Likaså flygbränsle, köper SAS det till marknadspris varje dag? Priserna på bränsle har ju inte ökat något extremt, snarare gått ner.Klicka för att utvidga...


Jag tror faktiskt att det är tvärtom. Vem vill teckna långa avtal med någon som kanske inte finns kvar om ett halvår eller ett år?

Därför tror jag att avtalen med handling och wetlease också är kortsiktiga och därmed dyrare. Åtminstone så har det säkert varit ny prisförhandling varje eller varannan månad.
 
Vad gäller wetlease så har man väl också fortsatt med smartlynx längre än man sade från början? Och det är väl definitivt mer än det var för ett år sedan, då hade man dem väl inte alls?
 
mha321 skrev:Vad gäller wetlease så har man väl också fortsatt med smartlynx längre än man sade från början? Och det är väl definitivt mer än det var för ett år sedan, då hade man dem väl inte alls?Klicka för att utvidga...
Och då borde det ju vara billigare, inte dyrare. Varför annars outsourca?
 
Sir Lemon skrev:Och då borde det ju vara billigare, inte dyrare. Varför annars outsourca?Klicka för att utvidga...
Jag skulle säga att de flesta sin outsourcar får något dyrare, inte billigare, men det är lite off topic just här.



I det här specifika fallet tog man väl in smartlynx för att man helt enkelt inte hade kapacitet inhouse och inte heller möjligheten att bygga ut den snabbt och flexibelt nog.
 
Enligt checkin.dk så blir det inte mycket wetlease till sommaren 2024: "SAS forventer i sommeren 2024 at reducere antallet af wetlease-operatører fra seks i 2023 til blot en eller to. SAS har 21 nye fly på vej og skal snart tage stilling til nyere og større langdistancefly."
 
Sir Lemon skrev:Och då borde det ju vara billigare, inte dyrare. Varför annars outsourca?Klicka för att utvidga...
Anko meddelade på diamond träffen att man tog in SmartLynx för att man själv inte hade kapacitet att flyga allt (saknades personal, inte plan).

Alternativen var att ställa in helt eller ta in något annat bolag. Fanns ju inte så mycket att välja på för sas så de fick ta det som erbjöds.



Tror ändå de flesta tycker det är bättre att smartlynx flög alla dessa flighter än att de helt ställts in.



Det hade varit billigare att flyga själva men det går inte trolla fram några hundra extra anställda.
 
Nikje skrev:Påstår at Avinor er mot lounger på småflyplasser som Stavanger og TrondheimKlicka för att utvidga...
Kan ju inte stämma, det finns ju redan en väldigt fin lounge i Stavanger, är ju bara SAS som inte köpt in sig där. Alla andra har tillgång.


Nikje skrev:Håper å få ombooking på dagen for EBD inn i appen i løpet av året.Klicka för att utvidga...
Mycket mycket bra att slippa åka till flygplatsen och riskera att det inte finns kvar / går att genomföra eller dagsform på personal.


Nikje skrev:Ingen ville investere 1,5 milliarder dollar og så skyve bort de mest lojale kundene med å la dem miste poeng eller status. Så vi burde ikke være redde for poeng og status.Klicka för att utvidga...
Låter ju så klart helt rimligt. Guld for life forever!
 
Back
Top