SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Jannes skrev:Mer CO2 komp eller miljöbränsle tankat om man flyger som EB? Gissar bara men skulle gärna höra mer om den punkten.Klicka för att utvidga...


En ren slump förstås men hos Flying Blue kan man tjäna XP som räknas mot status om man köper klimatkompensation.
 
henke12 skrev:Må hända att min norska är lite rostig.Vad tror ni detta betyder?Förste året = 2024Dvs inte under 2024, men det _kommer_ att komma senare?Klicka för att utvidga...
Det betyder att tills vidare gäller ”go for Diamond”, men det är inte säkert att det blir nåt LTG i slutändan ändå.
 
Fredrik skrev:En ren slump förstås men hos Flying Blue kan man tjäna XP som räknas mot status om man köper klimatkompensation.Klicka för att utvidga...
Jag hade en diskussion med någon på diamond eventet om BIO biljetter, hon var lite nyfiken på om jag köpte BIO biljetter främst av miljöskäl eller pga av nuvarande kampanj och jag svarade att jag gillar ju poäng, såatte....



Lurar nu lite på om det fanns en tanke med den frågan.

Biljettypen är ju bra för resenärer med miljö policy och liknande skäl som kanske väljer den utan ytterligare belöning, men för oss här är det intressant med belöningen också, så hoppas på satsning med kombinationen miljö/poäng
 
Nikje skrev:De klarte forsnakke seg om at LH hadde et bud som var for lavtKlicka för att utvidga...



Johan Gott skrev:IntressantKlicka för att utvidga...


Här felar min idiomatiska norska mig. Betyder det här att de försade sig (Svensk ordbok: "ofrivilligt säga något som man inte borde ha sagt") om att Lufthansa hade lämnat ett för lågt bud, eller att de klarade sig från att säga det (och alltså inte sade det)?
 
Ville Fly Småland skrev:Här felar min idiomatiska norska mig. Betyder det här att de försade sig (Svensk ordbok: "ofrivilligt säga något som man inte borde ha sagt") om att Lufthansa hade lämnat ett för lågt bud, eller att de klarade sig från att säga det (och alltsåintesade det)?Klicka för att utvidga...
Jag tolkar som "De lyckades försäga sig om att".
 
Ibland är det roligt att titta bakåt och inse att mycket har hänt men att idéerna är ofta det samma.. och man ibland är för tidigt ute






Northwest_Airlines-KLM_DC-10_hybrid_livery_Spijkers.jpg




Alcazar (airline) - Wikipedia




wikipedia.ico


en.wikipedia.org
 
Tidigare SAS chefen Mats J uttalar sig kritiskt i DI över att SAS går över till SkyTeam, samt är inte heller imponerad av AF och KLM. Sen framgår det inte av artikeln vad Mats tycker man skulle gjort istället vilket jag tycker är en miss även om jag misstänker att han anser att SAS skulle stannat kvar inom *A






bdba1d0f-1ba2-484d-bd03-691a316d0435.jpeg




Tidigare SAS-chefen sågar nya poängalliansen

Tidigare SAS-chefen Mats Jansson sågar SAS beslut att gå in i poängalliansen Skyteam.”Den absolut sämsta lösningen för SAS”, säger han till norska tidningen Dagens Næringsliv.


apple-touch-icon-180x180.png


www.di.se
 
Johan F skrev:Sen framgår det inte av artikeln vad Mats tycker man skulle gjort istället vilket jag tycker är en miss även om jag misstänker att han anser att SAS skulle stannat kvar inom *AKlicka för att utvidga...
Exakt, lätt att säga att något är den sämsta lösningen utan att ge exempel på vad som hade varit en bättre lösning.



DI:s källa är en intervju i norska DN men den är bakom betalvägg så oklart (för mig) om Mats presenterar någon bättre lösning där!






d788c2d90f5407e2a896cc8f31735748




Tidligere SAS-sjef om nye eiere: – Absolutt dårligste løsning (+)

Tidligere SAS-topper har vanskelig for å godta at nære allierte byttes ut med Air France-KLM og Skyteam. – De er Scary Team, sier Mats Jansson.


android-icon-192x192.png


www.dn.no
 
Johan F skrev:Tidigare SAS chefen Mats J uttalar sig kritiskt i DI över att SAS går över till SkyTeam, samt är inte heller imponerad av AF och KLM. Sen framgår det inte av artikeln vad Mats tycker man skulle gjort istället vilket jag tycker är en miss även om jag misstänker att han anser att SAS skulle stannat kvar inom *ATidigare SAS-chefen sågar nya poängalliansenTidigare SAS-chefen Mats Jansson sågar SAS beslut att gå in i poängalliansen Skyteam.”Den absolut sämsta lösningen för SAS”, säger han till norska tidningen Dagens Næringsliv.www.di.seKlicka för att utvidga...


Man skulle kunna fortsätta driva bolaget som vanligt tills det försvinner helt.



Sen har jag aldrig hört om någon seriös aktör refererar till Skyteam som Scary Team. Det brukar mest vara fanatiker som gör det. Det är nästan som att han fått sina talking points från typ Chatflights eller nåt.



Och så direkta felaktigheter som att Air Europa är ett lågprisbolag.De har en intra-EU business class som SAS borde bli avundsjuka på.



Så det låter mest bittert tycker jag. Och en föredetting som förpassats till historien.
 
Hachans skrev:Man skulle kunna fortsätta driva bolaget som vanligt tills det försvinner helt.Sen har jag aldrig hört om någon seriös aktör refererar till Skyteam som Scary Team. Det brukar mest vara fanatiker som gör det. Det är nästan som att han fått sina talking points från typ Chatflights eller nåt.Och så direkta felaktigheter som att Air Europa är ett lågprisbolag.De har en intra-EU business class som SAS borde bli avundsjuka på.Så det låter mest bittert tycker jag. Och en föredetting som förpassats till historien.Klicka för att utvidga...
Jag gillar honom men här är han bara bitter (iaf av det vi kan läsa oss till).
 
Det är egentligen ganska ointressant vilken allians SAS är med i i framtiden. Det som räddar SAS är väl dels att den lönsamma långdistanstrafiken nu kommer ingå i ett JV och att charterbolagen fortsätter anlita SAS som leverantör. SAS hade nästan kunnat gå allianslösa och bara ha skaffat massa egna partners, som Alaska gjorde under många år.
 
Sir Lemon skrev:Jag gillar honom men här är han bara bitter (iaf av det vi kan läsa oss till).Klicka för att utvidga...


Han påminner lite om lokala före detta politiker som numera skriver insändare i lokaltidningen så fort deras efterträdare vågar göra något annorlunda jämfört med hur de skulle gjort det.
 
Även om allians X skulle vara bättre för sas, var det väl bästa bud som gällde?

Ledningen kunde knappast valt att tacka nej till detta budet bara för att alliansen var fel.



Så de t låter lite populistiskt att kritisera allians-valet så här från sidlinjen, när ledningen knappast kunnat välja och vraka och plocka varje enskild bit som de gillade bäst från något smörgåsbord
 
Johan F skrev:Tidigare SAS chefen Mats J uttalar sig kritiskt i DI över att SAS går över till SkyTeam, samt är inte heller imponerad av AF och KLM. Sen framgår det inte av artikeln vad Mats tycker man skulle gjort istället vilket jag tycker är en miss även om jag misstänker att han anser att SAS skulle stannat kvar inom *ATidigare SAS-chefen sågar nya poängalliansenTidigare SAS-chefen Mats Jansson sågar SAS beslut att gå in i poängalliansen Skyteam.”Den absolut sämsta lösningen för SAS”, säger han till norska tidningen Dagens Næringsliv.www.di.seKlicka för att utvidga...
Ju längre tiden går efter vi fick beskedet, desto mer hoppfull känner jag mig!

Vad vet en gammal gubbe om dagens verklighet? Vad vet han om vad dagens resenärer vill ha? Hjälpte han ens SAS som VD? (ja, jag raljerar!)



Jag väljer att tro att detta blir bra!


Nya fräscha destinationer och transit i AMS/CDG istället för FRA/MUC/VIE

Nya lounger att recensera

Nya longhaulprodukter i C/F

Nya servicekoncept vi kan gnälla på

Slippa vara "middle of the pack" i *A och istället bli hyfsat i topp i ScaryTeam

Nya sätt att jaga poäng och använda på smarta sätt (Heja BC!)

Ny spelplan för både ARN och CPH med ett gäng nya destinationer (förutspår jag)
 
intuition skrev:Även om allians X skulle vara bättre för sas, var det väl bästa bud som gällde?Ledningen kunde knappast valt att tacka nej till detta budet bara för att alliansen var fel.Så de t låter lite populistiskt att kritisera allians-valet så här från sidlinjen, när ledningen knappast kunnat välja och vraka och plocka varje enskild bit som de gillade bäst från något smörgåsbordKlicka för att utvidga...


Och bästa budet behöver ju inte vara mest pengar i steg 1 utan kan mycket väl ha med andra saker att göra. Det ryktas ju att Lufthansa var med på ett bud. Det Lufthansa som blockerat sas från transatlantiska JV i star alliance. Om inte det fanns med i budet så är det ju en enorm fördel för AFKLM sidan att de får vara med där.



På global basis är definitivt star en bättre allians och skyteam den sämsta av allianserna. Men man kan inte se på det i isolation. Hade det funnits ett bud som på alla andra sätt var likvärdiga men som innebar star alliance istället är det nog troligt att man valt just det.



Sent from my Pixel 8 using Tapatalk
 
Back
Top