Nu har kvartalsrapporten för 1:a kvartalet (november 2022-januari 2023 i SAS brutna räkenskapsår) kommit:
www.sasgroup.net
Ekot-inslag inklusive intervju med Anko:
Det blev ännu en brakförlust för SAS, resultatet för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret före skatt var minus 2,5 miljarder kronor. Det är ...
sverigesradio.se
Resultatet är en förlust på 2,7 miljarder (eller 2,4 miljarder med måttet EBT) med intäkter på 7,9 miljarder och kostnader på 10,5 miljarder. Det är ungefär samma resultat som samma kvartal förra året, när resandet gick ner igen p.g.a. nya covid-restriktioner över vintern 21/22, och intäkterna bara var 5,5 miljarder.
Egentligen är siffrorna inte så mycket nytt jämfört med de siffror vi såg nyligen från Chapter 11-processen. Januari är säsongsmässigt en månad med klent resande, så det är nog inte så lätt att gå med plus just den månaden. Men jag är fortfarande både förvånad och bekymrad över att SAS fortfarande visar så höga månads- och kvartalsvisa förluster trots att den snabba delen av återhämtningen i flygresandet redan har inträffat (det lär fortsätta uppåt ett tag om ingen ny katastrof inträffar, men inte i så snabb takt som hittills) och att rekonstruktionen har pågått ett tag. Jag kan ju tycka att det borde ha lett till en betydligt mindre förlust än samma kvartal förra året, men icke. De gör alltså 34 öre i förlust för varje krona i intäkter! I sina pressmeddelanden fortsätter de att framhålla allt som är positivt, som ökningen av antal passagerare och en rätt OK kabinfaktor. Prognosen för 2022/2023 är oförändrad, en förlust på ca 4-5 miljarder (varav alltså mer än hälften redan är "uppnått" på ett av fyra kvartal) och positivt resultat (åtminstone mätt som EBT) 2023/2024. De aviserar också att de kommer att skriva upp prognoserna för intäkter 2024-2026.
Jag har fortfarande samma intryck som tidigare, p.g.a. att månads/kvartalsförlusten fortfarande är så stor är det långt från säkert att SAS överlever på 1-2 års sikt. Fortfarande möjligt, ja, någorlunda säkert, nej. För mig kommer resultatet för kvartal 3 (maj-juli), som vi får reda på 1 sep, att vara det mest kritiska i att bedöma hur det faktiskt går. Den perioden innehåller två av de tre högsäsongsmånaderna för flygresandet (åtminstone i Sverige), och huvuddelen av Ch 11-processen bör ju vara genomförd då. De måste landa minst någonstans runt nollresultat det kvartalet (d.v.s. får inte gå med märkbar förlust) för att deras resultatprognos ska vara rimlig för helåret.
Eftersom vi med jämna mellanrum ser frågor av typen "vågar jag boka en resa med SAS om två månader/i sommar?" kan det väl vara lika bra att säga att inget tyder på att de faktiskt är på väg att gå i konkurs på några kvartals sikt. Normalt går företag i konkurs p.g.a. problem med likviditeten (oförmåga att betala löpande utgifter) snarare än de löpande förlustsiffrorna i sig. SAS hade en kassa på 5,3 miljarder vid kvartalets slut, samtidigt som kassautflödet var 1,7 miljarder under kvartalet (som alltså bör vara årets sämsta). Så precis som tidigare skulle jag i nuläget inte tveka att boka någon resa med SAS under resten av 2023.