Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

eddo

Medlem
Nu har kvartalsrapporten för 1:a kvartalet (november 2022-januari 2023 i SAS brutna räkenskapsår) kommit:

Ekot-inslag inklusive intervju med Anko:

Resultatet är en förlust på 2,7 miljarder (eller 2,4 miljarder med måttet EBT) med intäkter på 7,9 miljarder och kostnader på 10,5 miljarder. Det är ungefär samma resultat som samma kvartal förra året, när resandet gick ner igen p.g.a. nya covid-restriktioner över vintern 21/22, och intäkterna bara var 5,5 miljarder.

Egentligen är siffrorna inte så mycket nytt jämfört med de siffror vi såg nyligen från Chapter 11-processen. Januari är säsongsmässigt en månad med klent resande, så det är nog inte så lätt att gå med plus just den månaden. Men jag är fortfarande både förvånad och bekymrad över att SAS fortfarande visar så höga månads- och kvartalsvisa förluster trots att den snabba delen av återhämtningen i flygresandet redan har inträffat (det lär fortsätta uppåt ett tag om ingen ny katastrof inträffar, men inte i så snabb takt som hittills) och att rekonstruktionen har pågått ett tag. Jag kan ju tycka att det borde ha lett till en betydligt mindre förlust än samma kvartal förra året, men icke. De gör alltså 34 öre i förlust för varje krona i intäkter! I sina pressmeddelanden fortsätter de att framhålla allt som är positivt, som ökningen av antal passagerare och en rätt OK kabinfaktor. Prognosen för 2022/2023 är oförändrad, en förlust på ca 4-5 miljarder (varav alltså mer än hälften redan är "uppnått" på ett av fyra kvartal) och positivt resultat (åtminstone mätt som EBT) 2023/2024. De aviserar också att de kommer att skriva upp prognoserna för intäkter 2024-2026.

Jag har fortfarande samma intryck som tidigare, p.g.a. att månads/kvartalsförlusten fortfarande är så stor är det långt från säkert att SAS överlever på 1-2 års sikt. Fortfarande möjligt, ja, någorlunda säkert, nej. För mig kommer resultatet för kvartal 3 (maj-juli), som vi får reda på 1 sep, att vara det mest kritiska i att bedöma hur det faktiskt går. Den perioden innehåller två av de tre högsäsongsmånaderna för flygresandet (åtminstone i Sverige), och huvuddelen av Ch 11-processen bör ju vara genomförd då. De måste landa minst någonstans runt nollresultat det kvartalet (d.v.s. får inte gå med märkbar förlust) för att deras resultatprognos ska vara rimlig för helåret.

Eftersom vi med jämna mellanrum ser frågor av typen "vågar jag boka en resa med SAS om två månader/i sommar?" kan det väl vara lika bra att säga att inget tyder på att de faktiskt är på väg att gå i konkurs på några kvartals sikt. Normalt går företag i konkurs p.g.a. problem med likviditeten (oförmåga att betala löpande utgifter) snarare än de löpande förlustsiffrorna i sig. SAS hade en kassa på 5,3 miljarder vid kvartalets slut, samtidigt som kassautflödet var 1,7 miljarder under kvartalet (som alltså bör vara årets sämsta). Så precis som tidigare skulle jag i nuläget inte tveka att boka någon resa med SAS under resten av 2023.
Jag har i stora drag samma uppfattning som dig. Tvekar inte på att boka resor under året men skulle inte lägga överdrivna summor på att t.ex. nå LTG då framtiden på längre sikt känns oviss. Hoppas att de reder ut det här, man gnäller ofta på SAS med samtidigt vore det väldigt tråkigt om de går i konkurs.
 

Homer

Medlem

Det där är en lång text, här är några utdrag


VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

  • Den 13 januari slutförde SAS förhandlingarna med leasegivarna inom ramen för bolagets chapter 11-process. SAS nådde avtal med totalt 15 leasegivare, som står för sammanlagt 59 flygplan.
  • SAS fortsätter att arbeta för att uppfylla vissa villkor i DIP-låneavtalet för att kunna utnyttja den andra delen av DIP-finansieringen så snart som möjligt under det andra kvartalet av räkenskapsåret 2022/2023 (februari-april 2023).
  • SAS strävar för närvarande efter att slutföra domstolsprocessen i USA under andra halvåret 2023. Genomförandet därav kommer sannolikt att innefatta ytterligare juridiska förfaranden i andra jurisdiktioner än USA. Till följd därav är det inte säkert att SAS AB:s aktieägare kommer att få någon ersättning i förfarandet. SAS förväntar sig att verksamheten inte kommer att påverkas av sådana juridiska förfaranden samt att SAS kommer att fortsätta tillhandahålla sina tjänster för kunderna som vanligt.

TRANSFORMATIONSPLANEN – UPPDATERING

Vi lanserade vår omfattande transformationsplan SAS FORWARD i samband med första kvartalsrapporten för 2021/2022, i slutet av februari 2022. Målet med transformationsplanen är att säkerställa SAS långsiktiga konkurrenskraft i den globala flygbranschen. Planen syftar till att stärka vår finansiella ställning och att uppnå en hållbar kostnadsstruktur med årliga kostnadsbesparingar om cirka 7,5 miljarder SEK. Som en del av SAS FORWARD planerar vi att också ta in 9,5 miljarder SEK i nytt eget kapital och omvandla 20 miljarder SEK i skulder till aktiekapital. I syfte att accelerera genomförandet av den omfattande transformationsplanen SAS FORWARD offentliggjorde SAS, den 5 juli 2022, att Bolaget lämnat in en frivillig ansökan om chapter 11 i USA, ett väletablerat och flexibelt juridiskt ramverk för att rekonstruera bolag med verksamhet i flera jurisdiktioner. Genom denna process strävar SAS efter att nå överenskommelser med viktiga intressenter, rekonstruera Bolagets skulder, konfigurera om flygplansflottan och erhålla ett betydande kapitaltillskott.

Under första kvartalet gjorde SAS framsteg i chapter 11-processen och att nå våra övergripande mål inom ramen för SAS FORWARD-planen. Under kvartalet slutförde vi förhandlingarna med leasegivare, inom ramen för chapter 11-processen. Totalt har vi ingått avtal med sammanlagt 15 leasinggivare, vilka står för 59 flygplan. De ändrade leasingavtalen kräver att rekonstruktionsplanen i chapter 11-processen godkänns och träder i kraft. Genom de ändrade leasingavtalen förväntar vi oss att nå de uppsatta målen för kostnadsbesparingar om minst 1,0 miljarder SEK i minskade utgifter för flygplansleasing och årliga kassaflödespåverkande poster relaterade till flygplansfinansiering, som en del av SAS FORWARD-planen.

Under kvartalet fick vi godkännande från den amerikanska domstolen för de 5,5-åriga kollektivavtalen med SAS Scandinavias pilotfackförbund, som förhandlades fram i juli förra året. Vi har också ingått ett nytt kollektivavtal med fackförbund i Norge, som sträcker sig fram till den 31 mars 2024. Det är ett viktigt steg för att säkerställa fortsatt framgång inom ramen för SAS FORWARD-planen.

Efter kvartalets slut nådde SAS ett förnyat mångårigt avtal med Amadeus, ett av våra viktigaste reseteknikföretag. Avtalet kommer att leverera effektivitet inom distributions- och IT-området, i linje med våra mål i SAS FORWARD-planen, och säkerställer att SAS fortsätter att ligga i framkant av teknikutvecklingen.
 

Tomas E

Medlem
Nytt pressmeddelande:

SAS har ingått nya sale- och leasebackavtal med Aviation Capital Grup (ACG). Genom de nya avtalen har SAS säkrat långsiktig finansiering för tio nya Airbus A320neo-flygplan som enligt tidplan ska levereras fram till och med det första kvartalet av räkenskapsåret 2023/2024.


Detta betyder rimligen att dessa A320neo faktiskt hamnar/stannar hos SAS snarare än behöver säljas vidare p.g.a. kapitalbrist. Man kunde kanske hoppas på att det betyder att ACG (en "branschinsider") tror att SAS klarar sig, men det kan ju också vara så att en nylevererad A320neo är en så bra pant att det funkar oavsett för ACG.
 

Ekot-inslag inklusive intervju med Anko:

Resultatet är en förlust på 2,7 miljarder (eller 2,4 miljarder med måttet EBT) med intäkter på 7,9 miljarder och kostnader på 10,5 miljarder. Det är ungefär samma resultat som samma kvartal förra året, när resandet gick ner igen p.g.a. nya covid-restriktioner över vintern 21/22, och intäkterna bara var 5,5 miljarder.

Egentligen är siffrorna inte så mycket nytt jämfört med de siffror vi såg nyligen från Chapter 11-processen. Januari är säsongsmässigt en månad med klent resande, så det är nog inte så lätt att gå med plus just den månaden. Men jag är fortfarande både förvånad och bekymrad över att SAS fortfarande visar så höga månads- och kvartalsvisa förluster trots att den snabba delen av återhämtningen i flygresandet redan har inträffat (det lär fortsätta uppåt ett tag om ingen ny katastrof inträffar, men inte i så snabb takt som hittills) och att rekonstruktionen har pågått ett tag. Jag kan ju tycka att det borde ha lett till en betydligt mindre förlust än samma kvartal förra året, men icke. De gör alltså 34 öre i förlust för varje krona i intäkter! I sina pressmeddelanden fortsätter de att framhålla allt som är positivt, som ökningen av antal passagerare och en rätt OK kabinfaktor. Prognosen för 2022/2023 är oförändrad, en förlust på ca 4-5 miljarder (varav alltså mer än hälften redan är "uppnått" på ett av fyra kvartal) och positivt resultat (åtminstone mätt som EBT) 2023/2024. De aviserar också att de kommer att skriva upp prognoserna för intäkter 2024-2026.

Jag har fortfarande samma intryck som tidigare, p.g.a. att månads/kvartalsförlusten fortfarande är så stor är det långt från säkert att SAS överlever på 1-2 års sikt. Fortfarande möjligt, ja, någorlunda säkert, nej. För mig kommer resultatet för kvartal 3 (maj-juli), som vi får reda på 1 sep, att vara det mest kritiska i att bedöma hur det faktiskt går. Den perioden innehåller två av de tre högsäsongsmånaderna för flygresandet (åtminstone i Sverige), och huvuddelen av Ch 11-processen bör ju vara genomförd då. De måste landa minst någonstans runt nollresultat det kvartalet (d.v.s. får inte gå med märkbar förlust) för att deras resultatprognos ska vara rimlig för helåret.

Eftersom vi med jämna mellanrum ser frågor av typen "vågar jag boka en resa med SAS om två månader/i sommar?" kan det väl vara lika bra att säga att inget tyder på att de faktiskt är på väg att gå i konkurs på några kvartals sikt. Normalt går företag i konkurs p.g.a. problem med likviditeten (oförmåga att betala löpande utgifter) snarare än de löpande förlustsiffrorna i sig. SAS hade en kassa på 5,3 miljarder vid kvartalets slut, samtidigt som kassautflödet var 1,7 miljarder under kvartalet (som alltså bör vara årets sämsta). Så precis som tidigare skulle jag i nuläget inte tveka att boka någon resa med SAS under resten av 2023.
Det jag inte begriper är hur SAS kan göra så enorma förluster just detta kvartal och tidigare under året. Jämför man med tidigare år har förlusten legat på ett par hundra miljoner under Q1 som man sedan återhämtat under högsäsongen. Förstår inte vad som skapar de enormt höga kostnaderna nu? Visst att flygbränslet blivit dyrare, men samtidigt har biljettpriserna ökat. Chapter 11 processen lär ju knappast stå för miljardkostnader under ett kvartal.
 

mha321

Medlem
Det jag inte begriper är hur SAS kan göra så enorma förluster just detta kvartal och tidigare under året. Jämför man med tidigare år har förlusten legat på ett par hundra miljoner under Q1 som man sedan återhämtat under högsäsongen. Förstår inte vad som skapar de enormt höga kostnaderna nu? Visst att flygbränslet blivit dyrare, men samtidigt har biljettpriserna ökat. Chapter 11 processen lär ju knappast stå för miljardkostnader under ett kvartal.
En annan stor påverkan är valuta. Sek och nok har gått riktigt uselt, så alla intäkter där är värda betydligt mindre än förut. Dkk har klarat sig bättre så utgifter där är dyrare. För att inte tala om utgifter i dollar - så det slår dubbelt på bränslet tex
 

JacobGBG

Medlem
EB är nog den delen av SAS som sannolikt är MINST benägen att ändras. Man kan nog göra ett starkt argument för att det är SAS mest framgångsrika ben.
 
Toppen