Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Homer

Medlem
Amerikanska advokater kostar lika mycket som nordiska piloter



Men prisnivån är helt i sin ordning, enligt bolagets ir-chef Louise Bergström.
”Ja, det är en väldigt komplex process som kräver en väldigt specifik kompetens”, säger hon till tidningen.



Kostnadene til SAS' konkursbehandling har passert 440 mill. – nå skrur advokatene opp timeprisen ytterligere
Etter 17 ukers oppdrag for SAS sendte finansiell rådgiver Michael Healy inn timelister på totalt 1118,9 timer.
Det tilsier knappe 66 timer i hver av ukene.

 

igelkotten

Medlem
Jag gissar på att det handlar om att SAS står för andra parters advokatkostnader också? Dvs eftersom de valde att inleda denna process, så står de för advokatkostnaderna som t ex leasingbolagen har. Det är iaf vanligt när ett bolag behöver omförhandla sitt lån för att undvika kontraktsbrott.

Annars så låter det förvånansvärt högt i mina öron, men det är iofs inte första gången ett bolag är för desperat för att faktiskt kunna köpa juridiska tjänster på ett kostnadseffektivt sätt.
 

TP12

Medlem
Jag gissar på att det handlar om att SAS står för andra parters advokatkostnader också? Dvs eftersom de valde att inleda denna process, så står de för advokatkostnaderna som t ex leasingbolagen har. Det är iaf vanligt när ett bolag behöver omförhandla sitt lån för att undvika kontraktsbrott.

Annars så låter det förvånansvärt högt i mina öron, men det är iofs inte första gången ett bolag är för desperat för att faktiskt kunna köpa juridiska tjänster på ett kostnadseffektivt sätt.
Drygt 100 mSEK avser, enligt artikeln, borgenärernas rådgivare.

Timpriserna ligger där de brukar ligga gällande denna typ av processer och blir ofta många timmar när det rör USA, så känns inte orimligt.
 

igelkotten

Medlem
Drygt 100 mSEK avser, enligt artikeln, borgenärernas rådgivare.

Timpriserna ligger där de brukar ligga gällande denna typ av processer och blir ofta många timmar när det rör USA, så känns inte orimligt.
Okej så lejonparten är deras egna. Timpriserna är jag med på, mina timmar debiteras på precis samma nivåer - men tidsåtgången känns lite som dålig koll från SAS juridiska avdelnings sida. Om vi antar att det enbart är delägartimmar, vilket det såklart inte är, så snackar vi 25 tusen timmar (antar 40 MUSD på 1600 usd/h - ingen moms). Jag har själv klienter som inte sätter någon budget eller diskuterar hur ett uppdrag ska utföras innan, medan mer sofistikerade legala teams sätter tighta ramar kring scoping osv. Utan undantag så kommer den senare typen billigare undan. Nu vet jag inte med säkerhet dock eftersom jag inte jobbar direkt med denna typ av processer, men jag har varit delaktig i periferin med mina kollegor som specialiserar sig på detta och magkänslan säger att SAS inte styrt detta så väl (precis som när de anlitar IT-konsulter tidigare). Jag ska fråga mina kollegor på måndag vad de anser om arvodesnivån. :)
 

pswe

Medlem
Verkar vara fortsatta förhandlingar kring flottan,


Liknande meddelanden har gjorts tidigare kring andra maskiner, i vissa fall det följts av en överenskommelse i andra har maskinen flugit iväg
 

Tomas E

Medlem
"SAS offentliggör i dag att SAS har ingått överenskommelser med ytterligare två leasegivare – Air Lease Corporation och Jackson Square Aviation – som står för sammanlagt 13 flygplan, varav en wide body och tolv narrow body-flygplan, samt viss relaterad utrustning. Med dessa överenskommelser har SAS nu slutfört förhandlingarna med leasegivare inom ramen för Bolagets chapter 11-process, och har nått överenskommelser med totalt 15 leasegivare som står för sammanlagt 59 flygplan, varav sju wide body- och 52 narrow body-flygplan. Genom de ändrade leasingavtalen förväntas SAS uppnå målsättningen om årliga kostnadsbesparingar om åtminstone 1,0 miljarder SEK i minskade utgifter för flygplansleasing och årliga kassaflödespåverkande poster relaterade till flygplansfinansiering, som är en del av SAS FORWARD-planen."


Borde betyda att det nu är någorlunda klart hur den återstående flottan ser ut.
 

pswe

Medlem
"SAS offentliggör i dag att SAS har ingått överenskommelser med ytterligare två leasegivare – Air Lease Corporation och Jackson Square Aviation – som står för sammanlagt 13 flygplan, varav en wide body och tolv narrow body-flygplan, samt viss relaterad utrustning. Med dessa överenskommelser har SAS nu slutfört förhandlingarna med leasegivare inom ramen för Bolagets chapter 11-process, och har nått överenskommelser med totalt 15 leasegivare som står för sammanlagt 59 flygplan, varav sju wide body- och 52 narrow body-flygplan. Genom de ändrade leasingavtalen förväntas SAS uppnå målsättningen om årliga kostnadsbesparingar om åtminstone 1,0 miljarder SEK i minskade utgifter för flygplansleasing och årliga kassaflödespåverkande poster relaterade till flygplansfinansiering, som är en del av SAS FORWARD-planen."


Borde betyda att det nu är någorlunda klart hur den återstående flottan ser ut.
Yes.
Har inte sett någon sammanställning från bolaget men någon kanske har koll på vilka wide body som härmed blir kvar. Sju med nya avtal, men frågan är hur många som ägs och hur många som har avtal som bedömts marknadsmässiga från början.
 

Homer

Medlem
SAS ger in månatliga finansiella rapporter till amerikansk domstol och offentliggör viss finansiell information för koncernen SAS AB

(“SAS” eller ”Bolaget”) och vart och ett av de dotterbolag som omfattas av den frivilliga chapter 11-processen i USA kommer inom kort att ge in månatliga finansiella rapporter (Eng. monthly operating reports) som innehåller viss finansiell information för perioden 1 november 2022 till 31 december 2022 till den amerikanska konkursdomstolen för New Yorks södra distrikt i USA (”Domstolen”).

SAS resultat.jpg
 
Last edited:

pswe

Medlem
SAS ger in månatliga finansiella rapporter till amerikansk domstol och offentliggör viss finansiell information för koncernen SAS AB

(“SAS” eller ”Bolaget”) och vart och ett av de dotterbolag som omfattas av den frivilliga chapter 11-processen i USA kommer inom kort att ge in månatliga finansiella rapporter (Eng. monthly operating reports) som innehåller viss finansiell information för perioden 1 november 2022 till 31 december 2022 till den amerikanska konkursdomstolen för New Yorks södra distrikt i USA (”Domstolen”).

Visa bifogad bild 138361
Kortfattat och ganska svårtolkat. Finns skäl att inte visa goda resultat givet processen.
Utan att se kassaflödet är det svårt att dra någon slutsats kring likviditetssituationen.
 

Homer

Medlem
Kortfattat och ganska svårtolkat. Finns skäl att inte visa goda resultat givet processen.
Utan att se kassaflödet är det svårt att dra någon slutsats kring likviditetssituationen.

Den där rapportering sker uppenbarligen regelbundet.


Nov.2021-sept.2022

Nov.2022

 
Toppen