Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Kan det vara kopplat till att man har en voucher hos SAS?

Jag har också fått mailet, har businesskonto men ingen voucher.

Har dock inte hunnit läsa igenom det, men det känns som att man är ute efter att stryka en del skulder genom att hoppas på att de man är skyldig pengar inte orkar med processen. Det är ett bra sätt att se till att underleverantörer aldrig mer vill arbeta med en.

Jag har nu upptäckt att informationen har gått ut till mitt konto som är knutet till SAS For Business. Dvs inte till mig som privatperson.

Alla som har någon sorts fordringar på ett företag i en sån här process måste meddelas. IANAL men jag misstänker att kombinationen av att äga poäng via ett business konto gör en till målsägare.

Mmm, jag har businesskonto och en utestående voucher men inga andra fordringar på SAS som jag känner till. Kanske finns några gamla SAS Credits som ligger och skvalpar sen länge.

Måske ikke den rigtige tråd? SAS bløder stadig:
Här finns länken till rapporten för 4:e kvartalet, vilket är augusti till oktober med SAS brutna räkenskapsår tillika de tre kalendermånaderna efter strejken:

SAS satsar på positiv signalering i rapporten men jag tycker siffrorna är något bekymrande. Under de här tre månaderna har de legat på drygt 70% av 2019 års kapacitet (mätt som säteskilometer) och i stort sett samma kabinfaktor (ca 77% på kvartalet som helhet). Trots det gör de en förlust på 1,7 miljarder på en omsättning på 10,7 miljarder, d.v.s. SAS har hittills inte lyckats få till någon lönsam månad sedan pandemin. Kanske är det kostnadsläget - dollarkurs och oljepris - som spökar en del. Men det ser ju onekligen ut som att kostnadsminskningarna ännu inte lyckats få resultatet upp till nollnivån. Och man kan ju undra om det finns så mycket mer att hämta vad gäller kapacitetsåterhämtning under kommande månader, när flottan minskat en del och trafiken på Asien drabbats av lockdowns, stängt luftrum och krig. Så där väldigt mycket högre kommer de kanske inte heller med kabinfaktorn, och konkurrensen i kombination med det ekonomiska läget gör det nog svårt att höja priserna särskilt mycket (om man samtidigt vill få in fler passagerare).

Den finansiella prognosen (s. 10 i rapporten) är intressant:

SAS förväntar sig att intäkterna kommer att uppgå till cirka 40 miljarder SEK under räkenskapsåret 2022/2023 samt återgå till nivåerna före covid-19- pandemin under räkenskapsåret 2024/2025. Under räkenskapsåret 2025/2026 förväntas intäkterna uppgå till cirka 49 miljarder SEK.

Vidare förväntar sig SAS att resultat före skatt, exklusive vinster eller förluster relaterade till chapter 11-processens slutförande för räkenskapsåret 2022/2023 kommer att uppgå till en förlust på cirka 4-5 miljarder SEK. Bolaget förväntar sig att nå positivt resultat före skatt (EBT) under räkenskapsåret 2023/2024 som ökar till cirka 3-4 miljarder SEK under räkenskapsåret 2025/2026, motsvarande en EBT-marginal på cirka 6-8 procent då SAS FORWARD-planen förväntas ha implementerats fullt ut.

Så en liten vinst först under räkenskapsåret 2023/2024 (= november 2023-oktober 2024).

Därav att de är i rekonstruktion för att åtgärda skuldbördan, för att ha en chans att inkomsterna från verksamheten ska slå igenom på vinst och inte bara dränkas i finansiella poster? Omvärdering baserat på valutakurs av redovisad skuld i leasingavtal stod väl för 1,2 av de 1,7 miljarderna i förlust, om jag förstod det hela rätt.

Nu har domstolen i USA till sist godkänt kollektivavtalet med piloterna.

Toppen