Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

pep

Medlem
Dr.dk idag:

SAS tabte næsten en milliard danske kroner på to måneder​



Økonomisk går det den forkerte vej for SAS.
Mellem november og december tabte luftfartselskabet 1,5 milliard svenske kroner, hvilket svarer til 998.250.000 kroner.
Det viser en månedlig opgørelse fra SAS.
Det er ikke normalt, at SAS hver måned opdaterer om omsætning, indtjening og likvider.
Men som følge af selskabets chapter 11-proces, der er en form for konkursbeskyttelse, som er i gang i USA, giver selskabet som noget nyt et blik ind i de nøgne økonomiske realiteter for selskabet hver måned.
 

Homer

Medlem
Kortfattat och ganska svårtolkat. Finns skäl att inte visa goda resultat givet processen.
Utan att se kassaflödet är det svårt att dra någon slutsats kring likviditetssituationen.


Finns mer info. här
Advokatkostnader etc. är en icke försumbar del av utgifterna


Reporting Period: December 1, 2022 to December 31, 2022
Restructuring Costs - Professional fees 22,167,931

 
Jag är ingen specialist på detta och jag får ofta höra att jag alltid är alldeles för optimistisk, men jag måste ändå dela mina funderingar.

SAS lämnade in sin ansökan om Chapter 11 den 5e juli. SAS själva räknar med att processen ska ta 9-12 månader. Det är dock inte ovanligt att det tar 18 månader. Om en vecka så har det gått 7 månader sedan processen startade, dvs. det kanske tar 11 månader till innan allt är klart. Så jag har svårt att hetsa upp mig över att det fortfarande är röda siffror.

Att en sådan här process kostar pengar kan väl inte heller komma som en överraskning? Det är klart att konsulter, advokater mm behövs för att ro dessa saker iland. Det är ju dock tillfälliga kostnader som försvinner när processen är klar. Det är ju det som är fördelen med CH 11 processen, att man kan ta kostnader mm nu utan risk för att verkligen kunna hitta långsiktiga lösningar för det som kommer efter.

Som jag förstår det så har fokus nu varit att minska kostnader i form av personal (sommarens avtalsförhandlingar) och flygplan. Detta handlar ju om de långsiktiga besparingarna, och de har ju i princip precis avslutats. Således förväntar inte jag mig att se resultatet av dem riktigt ännu.

Nästa del handlar ju om att ta in nytt kapital och att omvandla skulder till kapital. Det har så vitt jag vet inte börjat ännu. Skulder driver ju också kostnader, så när skulderna har minskat (är borta?) så lär även kostnaderna minska.

Att måla fan på väggen redan nu tycker jag är att överdriva, men som sagt jag är väl kanske överdrivet optimistisk? Jag har heller inga tidningar eller annonsplatser att sälja. :)
 

Homer

Medlem
I årsredovisningen skrev de inte mer än detta, så de vet nog inte själva.

SAS strävar för närvarande efter att slutföra domstolsprocessen i USA under andra halvåret 2023.
Genomförandet därav kommer sannolikt att innefatta ytterligare juridiska förfaranden i andra jurisdiktioner än USA.
 

JacobGBG

Medlem
I slutändan så måste det bli en fråga om vad bolaget ska göra annorlunda för att bli lönsamt. Om man tror att man ska spara sig ur krisen och hoppas att passagerarna bara ska hitta tillbaka utan ytterligare åtgärd så kommer vi upprepa detta om några år. Mycket av problemet blir ju att vinsterna att ha ett nordiskt flygbolag syns inte i deras egna räkenskaper. Där har mellanöstern bolagen en fördel med sin hel-statliga förvaltning som kan använda Flygbolagen som en Loss Leader.
 

ARN01

Medlem
Finns mer info. här
Advokatkostnader etc. är en icke försumbar del av utgifterna


Reporting Period: December 1, 2022 to December 31, 2022
Restructuring Costs - Professional fees 22,167,931

Finns det några uppgifter om vad Norwegians process kostade? Nog för att SAS kanske har en mer komplex struktur så svårt att jämföra men kanske ger fingervisning om de är ute och cyklar eller om det är rimligt.
 

Tomas E

Medlem
Jag är ingen specialist på detta och jag får ofta höra att jag alltid är alldeles för optimistisk, men jag måste ändå dela mina funderingar.

SAS lämnade in sin ansökan om Chapter 11 den 5e juli. SAS själva räknar med att processen ska ta 9-12 månader. Det är dock inte ovanligt att det tar 18 månader. Om en vecka så har det gått 7 månader sedan processen startade, dvs. det kanske tar 11 månader till innan allt är klart. Så jag har svårt att hetsa upp mig över att det fortfarande är röda siffror.

Att en sådan här process kostar pengar kan väl inte heller komma som en överraskning? Det är klart att konsulter, advokater mm behövs för att ro dessa saker iland. Det är ju dock tillfälliga kostnader som försvinner när processen är klar. Det är ju det som är fördelen med CH 11 processen, att man kan ta kostnader mm nu utan risk för att verkligen kunna hitta långsiktiga lösningar för det som kommer efter.

Som jag förstår det så har fokus nu varit att minska kostnader i form av personal (sommarens avtalsförhandlingar) och flygplan. Detta handlar ju om de långsiktiga besparingarna, och de har ju i princip precis avslutats. Således förväntar inte jag mig att se resultatet av dem riktigt ännu.

Nästa del handlar ju om att ta in nytt kapital och att omvandla skulder till kapital. Det har så vitt jag vet inte börjat ännu. Skulder driver ju också kostnader, så när skulderna har minskat (är borta?) så lär även kostnaderna minska.

Att måla fan på väggen redan nu tycker jag är att överdriva, men som sagt jag är väl kanske överdrivet optimistisk? Jag har heller inga tidningar eller annonsplatser att sälja. :)
För att uttrycka det enkelt: den pågående processen, tillsammans med återhämtningen efter covid, kommer säkert att förbättra SAS löpande ekonomiska resultat. Frågan är om förbättringen är tillräcklig för att SAS ska överleva, vilket kräver att de gör vinst en genomsnittsmånad, eller om slutresultatet bara blir minskade förluster (kanske enstaka vinstmånader uppblandade med förlustmånader). Jag tycker att det fortfarande är högst oklart, för de löpande resultaten är hittills för dåliga, trots att det mesta av covid-återhämtningen skett. Jag säger inte att SAS redan är "kört", men det krävs nog en rejäl resultatförbättring under 2023 för det ska finnas rimliga chanser till överlevnad.
 

Lauda 777

Medlem
I slutändan så måste det bli en fråga om vad bolaget ska göra annorlunda för att bli lönsamt. Om man tror att man ska spara sig ur krisen och hoppas att passagerarna bara ska hitta tillbaka utan ytterligare åtgärd så kommer vi upprepa detta om några år. Mycket av problemet blir ju att vinsterna att ha ett nordiskt flygbolag syns inte i deras egna räkenskaper. Där har mellanöstern bolagen en fördel med sin hel-statliga förvaltning som kan använda Flygbolagen som en Loss Leader.
Det här. Sas måste förändras i grunden för att kunna verka som vinstdrivande bolag. Hoppas bara att det inte kommer krävas en riktig konkurs.
 

Homer

Medlem
Finns det några uppgifter om vad Norwegians process kostade? Nog för att SAS kanske har en mer komplex struktur så svårt att jämföra men kanske ger fingervisning om de är ute och cyklar eller om det är rimligt.

Vet inte, men eftersom den gjorde i Irland kanske det inte är alldeles enkelt att jämföra

 

Tomas E

Medlem
Nu har kvartalsrapporten för 1:a kvartalet (november 2022-januari 2023 i SAS brutna räkenskapsår) kommit:

Ekot-inslag inklusive intervju med Anko:

Resultatet är en förlust på 2,7 miljarder (eller 2,4 miljarder med måttet EBT) med intäkter på 7,9 miljarder och kostnader på 10,5 miljarder. Det är ungefär samma resultat som samma kvartal förra året, när resandet gick ner igen p.g.a. nya covid-restriktioner över vintern 21/22, och intäkterna bara var 5,5 miljarder.

Egentligen är siffrorna inte så mycket nytt jämfört med de siffror vi såg nyligen från Chapter 11-processen. Januari är säsongsmässigt en månad med klent resande, så det är nog inte så lätt att gå med plus just den månaden. Men jag är fortfarande både förvånad och bekymrad över att SAS fortfarande visar så höga månads- och kvartalsvisa förluster trots att den snabba delen av återhämtningen i flygresandet redan har inträffat (det lär fortsätta uppåt ett tag om ingen ny katastrof inträffar, men inte i så snabb takt som hittills) och att rekonstruktionen har pågått ett tag. Jag kan ju tycka att det borde ha lett till en betydligt mindre förlust än samma kvartal förra året, men icke. De gör alltså 34 öre i förlust för varje krona i intäkter! I sina pressmeddelanden fortsätter de att framhålla allt som är positivt, som ökningen av antal passagerare och en rätt OK kabinfaktor. Prognosen för 2022/2023 är oförändrad, en förlust på ca 4-5 miljarder (varav alltså mer än hälften redan är "uppnått" på ett av fyra kvartal) och positivt resultat (åtminstone mätt som EBT) 2023/2024. De aviserar också att de kommer att skriva upp prognoserna för intäkter 2024-2026.

Jag har fortfarande samma intryck som tidigare, p.g.a. att månads/kvartalsförlusten fortfarande är så stor är det långt från säkert att SAS överlever på 1-2 års sikt. Fortfarande möjligt, ja, någorlunda säkert, nej. För mig kommer resultatet för kvartal 3 (maj-juli), som vi får reda på 1 sep, att vara det mest kritiska i att bedöma hur det faktiskt går. Den perioden innehåller två av de tre högsäsongsmånaderna för flygresandet (åtminstone i Sverige), och huvuddelen av Ch 11-processen bör ju vara genomförd då. De måste landa minst någonstans runt nollresultat det kvartalet (d.v.s. får inte gå med märkbar förlust) för att deras resultatprognos ska vara rimlig för helåret.

Eftersom vi med jämna mellanrum ser frågor av typen "vågar jag boka en resa med SAS om två månader/i sommar?" kan det väl vara lika bra att säga att inget tyder på att de faktiskt är på väg att gå i konkurs på några kvartals sikt. Normalt går företag i konkurs p.g.a. problem med likviditeten (oförmåga att betala löpande utgifter) snarare än de löpande förlustsiffrorna i sig. SAS hade en kassa på 5,3 miljarder vid kvartalets slut, samtidigt som kassautflödet var 1,7 miljarder under kvartalet (som alltså bör vara årets sämsta). Så precis som tidigare skulle jag i nuläget inte tveka att boka någon resa med SAS under resten av 2023.
 
Last edited:
Toppen