Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

Nog för att jag, som stockholmare, självklart tycker det är synd att dom flyttar min favorit sk939 till cph så måste ju sas ändå gjort någon form av kalkyl på att detta ger mer klirr i kassan hos dom?

Tror inte dom flyttar en linje bara för att jävlas med oss som bor i och i kring Stockholm, och även dom uppåt i landet.

Det handlar ju om mer än var underlaget finns.
Flygplatsers förmåga till förhandling, infrastruktur samt ekonomiska morötter är nog ännu större beslutsunderlag till linjer.

Att slippa Swedavia för privatägda Kastrup är nog något positivt för SAS.
Exempel på detta, Varje sommar stänger den långa banan för underhåll. Detta är också den enda bana där en fullastad A330 kan starta.
Detta leder till att man återkommande får lämna t.ex frakt.

Ständigt återkommande fall som detta leder till att man får ”en stor efterfrågan från Öresundsregionen”

Dvs klockan ringer omkring 4. Det är inte alls bra när man förväntar sig att ställa om dygnet 9 timmar när man kommer fram. Det blir som att gå upp 7 på kvällen lokal tid och sen jobba med att ställa om dygnet.
Jag tycker tvärtom, går jag upp så tidigt så har jag inga problem att sova 3-4 timmar (i businessclass eller SAS Plus) efter lunch och de sömntimmarna gör det lättare för mig att hålla mig vaken till amerikansk läggdags.

Att slippa Swedavia för privatägda Kastrup är nog något positivt för SAS.

Att Los Angeles och Hong Kong hamnade på Arlanda var ju mycket tack vare att SAS då tyckte att prissättningen på Kastrup var mycket värre. Sedan dess har Kastrup justerat sina priser neråt. Så från den synvinkeln så är det bra för SAS att de har alternativ, jämfört med ett bolag som bara har en bas.

I mars ska jag åka till Miami från Arlanda och det flyget avgår 09:25.
Fast Miami får väl ändå ses som mer av en ”semesterlinje”? Det borde i varje fall vara ganska många semesterfirare på den jämfört med flera av de andra long haul linjerna, tänker jag spontant. Så just i det fallet kan jag förstå den tidiga avgången, direktlinje till Miami för semestersugna stockholmare/svenskar.

Toppen