Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

SK1989

Medlem
Hur ser ditt förslag ut i detalj?

Idag går ju både SK943/944 (ORD) och SK901/902 (EWR) med A340, och med sju maskiner kan man inte fortsätta med det och samtidigt starta HKG med A340, för det skulle åtta maskiner behövas.
En av de nuvarande A340-linjerna från CPH (troligen SK943/944) kommer ändras till A330 för att ekvationen skall gå ihop:

Fem A340 roterar CPH-SFO, NRT, PVG, HKG samt en flyger CPH-PEK.
En A340 flyger CPH-EWR (SK901/902) (sommar) eller på tung underhåll (vinter).
En maskin som reserv.

Tre A330 flyger ARN-EWR, LAX, ORD.
Fem A330 flyger CPH-IAD, EWR, ORD, OSL-EWR samt Miami-linjerna.

Simple as that! :)
 

marbe166

Medlem
En av de nuvarande A340-linjerna från CPH (troligen SK943/944) kommer ändras till A330 för att ekvationen skall gå ihop:

Fem A340 roterar CPH-SFO, NRT, PVG, HKG samt en flyger CPH-PEK.
En A340 flyger CPH-EWR (SK901/902) (sommar) eller på tung underhåll (vinter).
En maskin som reserv.

Tre A330 flyger ARN-EWR, LAX, ORD.
Fem A330 flyger CPH-IAD, EWR, ORD, OSL-EWR samt Miami-linjerna.

Simple as that! :)

Fem maskiner räcker inte till SFO/NRT/PVG/HKG, du måste ha några punktinsatser av en sjätte maskin för att det ska gå ihop, det felar i slutändan på en avgång.
 

KalleSus

Medlem
Den enklaste schablonen ser ut så här:
Maskin 1: CPH-ORD-CPH
Maskin 2: CPH-PEK-CPH
Maskin 3: HKG-CPH-SFO
Maskin 4: SFO-CPH-NRT
Maskin 5: NRT-CPH-PVG
Maskin 6: PVG-CPH-HKG
Maskin 7: ank. HKG och vila 11,5 timmar

Den beräkningen innebär inte att turerna ska trafikeras i den ordningen utan visar bara på åtgången.
ORD och PEK kan till exempel integreras i systemet, eller trafikeras helt separat, precis som idag.
Sen trafikeras inte alla linjer alla dagar - men trafikfria dagar försvårar inte beräkningen.
Däremot är inte utrymme för större checkar (C-check) under vinterhalvåret inräknade, och inte heller trafikeringen av 901/902 under sommarhalvåret.
 
Det absolut enklaste att göra är att behålla befintlig rotation med 4 maskiner på NRT, PVG och SFO (och alla andra rotationer också intakta) och sedan göra en separat rotation på Hongkong med två maskiner. Förutom allt stillastående i Hongkong, och i Köpenhamn mellan ankomst och avgång, så kommer man att ha ledig kapacitet på minst en maskin från kl 06:20 på måndagen till kl 20:55 på torsdagen (från 06:20 tisdag till 20:55 onsdag finns två lediga maskiner). Enklast, men den är också minst effektiv. Av totalt 236 timmar/vecka kommer maskinerna att stå på marken i 125 timmar. Väldigt ineffektivt. Lägg här till den lediga maskinen för SK901/902.

Om man istället kör den effektivaste varianten med enbart 5 maskiner för SFO, PVG, NRT och HKG så kommer man under vintern att ha 2 reservmaskiner för antingen andra destinationer eller, mest troligt, utplockade för periodiskt underhåll. I övrigt så kommer stillaståendet att bli väldigt begränsat, och som sagt, vill man bli ännu mer effektiv så kan man nyttja tiden i Hongkong för regionala flygningar.
 
Om man behåller tidtabellen för övriga A340-destinationer så kan man inte gå runt på 7 maskiner. Dock skulle det funka utan problem att flyga SK901/902 med A330 istället. Veckoschemat för A340 skulle då se ut som i bifogad matris, där A-G är respektive flygplansindivid.

Vill bara kommentera matrisen som i sig ser fin och enkel ut, men det är ett fel tänk. Det är inte så omloppen ser ut. ORD, EWR och PEK har en och samma maskin som åker fram och tillbaka hela tiden. Det finns inget att vinna på att blanda in dessa destinationer i ekvationen. Kvar finns då NRT, SFO och PVG som idag ingår i en rotation med 4 maskiner. I detta går det att lyfta in ytterligare en destination, i det här fallet HKG, om man även lägger till ett flygplan till. Med lite pusslande så har jag fått ihop detta så att man med bibehållen tidtabell (en grundförutsättning så klart) kan gå runt på dessa fyra destinationer med fem maskiner (A340). Då återstår 2 st A340 (LN-RKP försvinner ju) där en agerar reserv och den andre kan fortsätta att gå fram och tillbaka till Peking.

För övriga destinationer fungerar det fint med A330 eller A330E och där kan man i princip låta maskinerna rulla på de destinationer de har idag. När sedan den nya A330E levereras så kommer även SK901/902 att återstarta, således god tajming.
 

SK1989

Medlem
Fem maskiner räcker inte till SFO/NRT/PVG/HKG, du måste ha några punktinsatser av en sjätte maskin för att det ska gå ihop, det felar i slutändan på en avgång.
Nejdå, kolla på tidtabellen! Slingan startar med SFO dag 1, därefter NRT, PVG och HKG. Flyget är åter i CPH på morgonen dag 6. o_O
Kan den "felande länken" vara att SAS förlänger livet på LN-RKP med ett halvår?
Senaste info är att LN-RKP försvinner i Juni 2019 när den nya A330E har levererats. Då kommer ytterligare en linje (troligen SK901/902) att gå med A330 medan en av de nuvarande A340 blir reservmaskin. :)
 

AABack2ARN

Medlem
Nu har jag inte läst exakt alla inlägg (det är lite rörigt i tråden ;) ) men jag utgår att ni i era analyser kollat vilka tider som just nu gäller för exempelvis november i ExpertFlyer eller på sas egen sida. Vad är det som säger att SAS inte kommer göra ytterligare justeringar? Jag har för mig att när SAS introducerade Hong Kong från Stockholm var det flera av oss som noterade att det inte kommer gå ihop men det dröjde någon vecka innan de justerat Chicago-flighten till den senare tiden som nu är aktuell.

För vi kan väl hoppas att SAS planeringsavdelning inte "outsourcat" jobbet med att lösa rotationerna till oss genom att använda sig av analyserna här ;)
 
Toppen