Även jag anser att Pandion skall vara mytiskt och för de som individuellt eller för sin organisations räkning kraftigt bidrar till SAS.
Då principen med ett lojalitetsprogram är att en resenär skall lägga pengar på ett specifikt bolag och inte på dess konkurrenter är det inte konstigt att SAS, eller övriga mid/small carriers för den delen, har ett lågt krav på EBG-nivå av konkurrenssköl. Med inflation som följd.
Jag har ingen statistik över hur många som uppgraderas, bibehåller eller nedgraderas i status men det borde vara viss rotation. Tillfälligheter kanske ger ett gäng longhauls per år som räcker till EBG en period eller ett flygintensivt karriärskliv kan ge EBG över ett par år. Klart dessa individer bidrar med intäkter och förtjänar sin status.
Men för de som är lojala mot SAS och bidrar med intäkter år in och år ut tycker jag det borde finnas en särskilt status. Inte nödvändigtvis platinum, men till exempel EBG 5/10/15+ year loyalty för de som haft minst EBG 5, 10, 15+ år guldstatus i rad. Det är individer som valt att resa mer med SAS och mindre med konkurrenter över lång tid no matter what. Och lojalt bidragit med intäkter. För de som reser mindre, men fortfarande lojalt, kan samma addon finns för EBS; EBS 5/10/15+ year loyalty för de som haft motsvarande minst silverstatus.
Adderat värde kan utöver normala benefits vara UG vouchers, tillkännagivande och en småsak som kaffe, men som ändå gör en glad. Kanske även mer.
Det är mina fem cent.