Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men brukar inte EBP ligga på runt 160-200+ legs/år med SK?

Agehall, I like, nu får jag rätta dig.. för du har fel :). Jag är EBP och har varit det i två år nu. Första året hade jag "bara" 120 ben, år två 160 ben. I år lär jag hamna på cirka 170 ben igen. SAS själva har sagt att det är de "bästa" kunderna som blir EBP. Jag tolkar detta som de kunder som faktiskt lägger mest pengar på sina flyg, inte på själva benen. Jag flyger alltid "extra" eller "business", kanske 5 ekonomi per år.. Guld hade jag varit i 9 år innan jag blev EBP. Förresten, undrar om det är sant att man får ett guldkort då man blir pensionär om man haft 10 år i rad som guld...?

jag hade 274 legs förra året..ca 65% var låg eko med SAS resten i Eco extra och Business.

Min gamla kollega i norge har inte gjort en enda eco extra el business resa och han har varit Pandion i 5 år nu men han gör ca 300 legs / år

Förresten, undrar om det är sant att man får ett guldkort då man blir pensionär om man haft 10 år i rad som guld...?

Jag hoppas att det skall fungera att få Gold for life när man fyller 60 - när jag talade med EB i ett annat
ärende tidigare i år så sa man "du har varit guld i 17 år sedan du blev medlem 1992 så det borde inte
vara något problem..". Den som lever får se, men man kan ju alltiid hoppas !

Kan du ge exempel?

AGH->ARN i flex (Z) ger, med EBG 2500 poäng t/r
AGH->ARN i flex (Z) ger, med M&M 3000 miles t/r (dvs 25% mer)

Anledningen till att jag byte var:

1. Resmönster mycket flex inrikes och sällan något annat än Business annars och det ger mer poäng med M&M
2. Användning av miles, är mycket lättare med M&M plus voucherna.

Drawbacks:

* Fasttrack får man inte tillgång till om man inte reser med sas.

Jag vill inte starta ett flame-war men, jag tycker att SAS borde vara mer generös mot sina business kunder gällande miles.

En kollega blev EBP i fjol och han flyger lite mer sällan än vad jag gör, veckovis CPH-HEL med KF och tillbaks samt lite annat inom Europa. Men han har gjort det nästan 3 år i rad, så jag tror att det är spenderade pengar (runda slängar 350-400k) som styr framför allt. Själv ligger jag även i år på ca 75 legs och 115,000 poäng ungefär så hoppet om EBP lever. Vi får se, min kvalperiod löper ut sista Juni. Håller med om att SK borde skapa lite mer ordning och forma systemet mer efter HON modell som det beskrivs här.

Lite av grejen med Pandion är ju dock att det är "mystiskt". Om man formaliserar nivån så försvinner ju den delen.

Däremot gillar jag idén att införa en ny nivå ovanför EBG, men under EBP, med tydliga krav.

Toppen