Problem även med chip? För i Kanada är det väl nästan svårt att hitta någon som kör remsa och inte chip?Japp, det är samma problem i både Kanada och Mexico.
Nej, chippet verkar fungera överallt. Det tror jag har strulat en gång och då vill jag nog skylla mer på terminalen än något annat.Problem även med chip? För i Kanada är det väl nästan svårt att hitta någon som kör remsa och inte chip?
Hur menar du med avstängd? Alla som tar Diners nyttjar i alla fall magnetremsan och även om acceptansen kunde vara bättre är den då långt över 0.01%I Sverige (=Norden) så är till 99.99% magnetremsan avstängd.
Jag säger inte att du har fel i sak Tostarp, men det där är inte riktigt min erfarenhet i praktiken.
För det första känner jag att chip har blivit otroligt mycket mer vanligt i nordamerika bara sista året, i kombination med wireless. Visst används det fortfarande en hel del magnetremsa också, men det känns verkligen som att den är på väg bort. (Är det inte 2025 eller något sådant den ska vara helt utrotad?) Även på restuaranger kommer det ofta ut en maskin som man får köra chip+pin i.
I norden stämmer inte heller det du skriver på vad jag brukar se. När chippet inte fungerar så vet jag inte när jag senast inte kunde dra kortet och betala. (Förutom när det visar sig att butiken inte tar AmEx alls i slutändan då...)
Det är bara det nya kortet som verkar ha problem.
Min gissning är att när nya kort ges ut måste nya nummerserier distribueras världen över för att tala om att dessa kort finns och får användas. Någonstans där har det nog gått snett hos MasterCard och därför förstår varken handlarna eller SEB vad som är fel.
Jag är verkligen ingen expert på kortbetalningar (förutom att handla med kort, det är jag bra på) men det tekniska är intressant därför frågar jag.Nej, chippet verkar fungera överallt. Det tror jag har strulat en gång och då vill jag nog skylla mer på terminalen än något annat.
Jag är inte heller någon expert om kreditkort men kan det vara så att infon i chipet var krypterad istället för klartext (som finns på magnetremsan) därför betalning med chipet och betalning med magnetremsan kanske använder olika kommunikationsmetod?Jag är verkligen ingen expert på kortbetalningar (förutom att handla med kort, det är jag bra på) men det tekniska är intressant därför frågar jag.
Är det så att kortnumret inte används om man använder chipet? Jag får inte riktigt ihop det annars. Du tror det är nummerserien som inte är utrullad riktigt, men det påverkar bara när man använder magnetremsa efter chip verkar fungera överallt. Om kortnumret inte används när man använder chip vad används då?